Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

Alalla-Santeri-Saarikoski.jpg

Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin. 

Miten päädyit alalle?

Aloitin urapolkuni OP Ryhmässä 2007, eli siis jo ennen varusmiespalvelusaikaani, jonka jälkeen suoritin työn ohella filosofian maisterin tutkintoon johtaneet musiikkitieteen opinnot Helsingin yliopistossa. Pysyin sinnikkäästi OP:lla läpi opiskeluajan, vaikka usein törmäsin kysymykseen: ai sä opiskelet musiikkitiedettä, mitä tekemistä sillä on pankkimaailman kanssa? Eipä sillä ensipuraisulla tietenkään hirveän paljon olekaan.

Kun valmistuin 2015, aloin kartoittaa keinoa yhdistää opintoni työkokemukseeni. Humanistisessa tiedekunnassa suurin osa kursseista tuli suoritettua esseekirjoituksilla, ja niinpä kirjoittamishalukkuudestani ja -taidostani muodostui ehdoton myyntivalttini. Hain markkinoinnissa avautunutta viestintäasiantuntijan tehtävää, ja onnekseni minussa nähtiin tässä yhteydessä potentiaalia. Siitä se tontti alkoi sitten pikkuhiljaa laajentumaan, ja pääsin tutustumaan mm. SEO-optimointiin, chatbot-kehitykseen, digimarkkinointiin ja verkon osto- ja asiointipolkujen kasvuhakkerointiin.

Mikä on parasta työssäsi?

Se, että aina tuntuu olevan mahdollisuus oppia ja kehittyä. Omakohtainen kokemus osoittaa, että digimarkkinointi sisältää monenlaisia rooleja ja vastuualueita. On paljolti itsestään kiinni, mihin suuntaan haluaa omaa osaamistaan kehittää.

Myös data sytyttää. Kun aloitin sisällöntuottajana, en juurikaan hyödyntänyt verkkoanalytiikkaa osana sisältöjen suunnittelua, työstämistä ja toimivuuden arviointia. Nyt viikot käynnistyvät aina datan ja raporttien äärellä, ja analytiikasta on muodostunut päivittäinen suunnannäyttäjä. Toimenpiteiden vaikutuksia on helppoa seurata ja arvioida, kun data on käytössä mahdollisimman laajasti. 

Mitä työhösi kuuluu?

Vastaan Pohjola Vakuutuksen hakukonenäkyvyydestä eli SEO-optimoinnista ja SEM-markkinoinnista. Lisäksi vastuulleni kuuluu vakuutustarjouksiin liittyvän asiakaspolun kehittäminen. Tällä hetkellä olen tosin työkierrossa hakemassa oppia vakuudettomien kulutusluottojen ja korttien maailmassa business developer -roolissa. Vastaan verkkomyynnistä, tiimin seremonioiden fasilitoimisesta, työn priorisoinnista ja suunnittelusta, toimenpiteiden ja tulosten raportoinnista sekä tiedon jakamisesta sidosryhmille ja sidosryhmien syötteiden välittämisestä tiimille. Tavoitteenani on roolissani poistaa blokkereita ja mahdollistaa se, että tiimi pääsee tavoitteisiin.

Takana on poikkeuksellinen vuosi. Miten se on vaikuttanut työhösi?

Se on ollut melkoinen oppikokemus. Etätyö on tullut tutuksi useimmille, mutta itselleni uniikkia on ollut, että olen ajanut itseni sisälle uuteen tiimiin tilanteessa, jossa en ole päässyt tutustumaan tiimiin konttorilla tai vapaa-ajalla. Kaikki yhteydenpito kun on tapahtunut Teamsin välityksellä. Tiimiytyminen on vaatinut etänä paljon enemmän työtä kuin alun perin oletin.

Mitä kampanjaa ihailet?

Tein vuonna 2012 kandityöni finanssialan mainonnan musiikista. Tutkin sitä, miten musiikkia ja erilaisia jinglejä käytetään ja miten aktiivisesti tarinaa luodaan musiikin avulla. Vakuutusyhtiö IF:llä pyöri tuolloin kampanja, jossa hyödynnettiin luovasti ja monipuolisesti Don’t you worry ’bout a thing -kappaletta kuvaamaan vakuutusyhtiön perusideaa. Tämä kampanja nousee edelleenkin mieleen erinomaisena toteutuksena. Brändin rakentaminen kun ei koostu pelkästään kuvamaailmasta, fonteista ja kieliasusta.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Mietin tätä sen kannalta, mikä mainonnassa ärsyttää tai mikä ei toimi. Ehdoton inhokkini on harmittavan usein toistuva tilanne, jossa olen jo ostanut verkosta haluamani tuotteen, mutta sivuvierailuni takia vastaanotan edelleen tuotetta koskevaa – ja usein melko intensiivistä – digimainontaa. Asiakkaana tällaiset tilanteet ärsyttävät suunnattomasti. Dataa käytetään koko ajan enemmän ja paremmin, mutta asiakaspolun vaiheiden tunnistamisessa on vielä paljon tekemistä. 

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Pasi Saukkonen toimii Hopkinsilla Senior Consultant -roolissa. Hänellä on hyvää näkemystä hakukoneoptimoinnin konsultoinnista.

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Teemu Suutari jakokuva

Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari
Alalla Heidi Vuorio somejako

Alalla: mediajohtaja Heidi Vuorio

Alalla-juttusarjan kasvo on tällä kertaa dentsun print & OOH -johtaja Heidi Vuorio, jolle media-ala oli aluksi varavaihtoehto.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: mediajohtaja Heidi Vuorio
Sanni Karvonen jako

Alalla: Head of Strategy Sanni Karvonen

Alalla-juttusarjassa työstään kertoo tällä kertaa mediatoimisto IPG Mediabrandsin Sanni Karvonen, joka innostuu mistä vain, mutta erityisesti asiakkaan bisneshaasteiden ratkaisemisesta.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Head of Strategy Sanni Karvonen
Alalla-Katariina-Häkkä-somejako.jpg

Alalla: mediasuunnittelija Katariina Häkkä

Uudessa Alalla-juttusarjassa pääsee ensimmäisenä ääneen Katariina Häkkä, jolla on jo kymmenien vuosien kokemus mediasuunnittelusta ja täysi bingo mediatoimistokentältä, sillä hän on ehtinyt työskennellä jokaisessa Suomessa toimivassa toimistossa.
Aikakausmedia
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Uutismedia
Alalla: mediasuunnittelija Katariina Häkkä