Nyt kannattaa panostaa markkinointiin – Korona-aika on kerryttänyt suomalaisten säästöjä

Korona-saastot-artikkeli.jpg

Reilulla puolella koko väestöstä on jäänyt rahaa käyttöön koronan aikana. Keskimäärin säästöön on jäänyt noin 3600 euroa, Sanoman tekemästä kyselystä selviää.

Suurin osa suomalaisista aikoo jatkaa säästämistä pahan päivän varalle. Sijoittamiseen ja ulkomaan matkailuun aikoo käyttää säästöjään noin joka neljännes. Viidennes aikoo käyttää säästämiään rahoja matkailuun kotimaassa.

Alle 30-vuotiaista rahaa on jäänyt säästöön 66 prosentilla. Nuoret miehet aikovat käyttää säästöjään auton hankintaan ja sijoittamiseen. Nuoret naiset aikovat yhä jatkaa säästämistä sekä myös käyttää säästöjään ulkomaan matkailuun ja omaan asuntoon.

Keskimäärin eniten rahaa on jäänyt säästöön 45–59-vuotiailla ja erityisesti yli 45-vuotiailla miehillä. Miehillä on jäänyt selvästi enemmän rahaa säästöön (noin 4400 euroa) kuin naisilla (noin 2500 euroa).

Miesten hankintalistan kärjessä ovat matkailu ja auton tai asunnon hankinta. Naiset käyttävät säästöön jääneitä rahojaan matkailuun, rakentamiseen ja remontointiin sekä kodin sisustamiseen.

Kyselyn kohderyhmänä oli 18–69-vuotiaat suomalaiset. Tutkimusaineisto painotettiin vastaamaan väestöä sukupuolen, iän ja asuinläänin mukaan. Tiedonkeruu tehtiin Sanoman Suomitutka -paneelissa 9.5.–12.5.2021. Tutkimuksen kokonaisvastaajamäärä oli 1098.

Katso myös:

Markkinoijille on luvassa poikkeuksellisen kaupallinen kesä

Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin

Sanoma tutki: Yli puolet kuluttajista uskoo, että oma taloudellinen tilanne ei tule muuttumaan

Liittyvät artikkelit
Vastuullisuussegmentit artikkelikuva

Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin

70 % kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä omissa arjen päätöksissään ja valinnoissaan. Motiivit ja tavat, joilla vastuullisuus näkyy eri kohderyhmien arjessa, vaihtelevat kuitenkin paljon.
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin
TV kevät 2021 kokeilunhaluiset kuluttajat artikkelikuva

Haluatko tavoittaa kokeilunhaluiset kuluttajat?

Sanoma TV:n monipuolinen kattaus tuttuja suosikkeja ja kiinnostavia uutuuksia houkutteli kevään aikana TV:n ääreen miljoonayleisöjä. Erityisesti kokeilunhaluiset kuluttajat viihtyvät Sanoma TV:n tarjonnan parissa.
Tutkittua
TV & video
Haluatko tavoittaa kokeilunhaluiset kuluttajat?
Vastuullisuus-artikkeli.jpg

Millä tavalla vastuullisuudesta pitäisi viestiä?

Miten vastuullisuusviestistä tehdään kuluttajalle relevantti? Sanoma on tutkinut tänä vuonna vastuullisuutta aiempaa laajemmin kuluttajan näkökulmasta.
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
Millä tavalla vastuullisuudesta pitäisi viestiä?