Nyt kannattaa panostaa markkinointiin – Korona-aika on kerryttänyt suomalaisten säästöjä
Suurin osa suomalaisista aikoo jatkaa säästämistä pahan päivän varalle. Sijoittamiseen ja ulkomaan matkailuun aikoo käyttää säästöjään noin joka neljännes. Viidennes aikoo käyttää säästämiään rahoja matkailuun kotimaassa.
Alle 30-vuotiaista rahaa on jäänyt säästöön 66 prosentilla. Nuoret miehet aikovat käyttää säästöjään auton hankintaan ja sijoittamiseen. Nuoret naiset aikovat yhä jatkaa säästämistä sekä myös käyttää säästöjään ulkomaan matkailuun ja omaan asuntoon.
Keskimäärin eniten rahaa on jäänyt säästöön 45–59-vuotiailla ja erityisesti yli 45-vuotiailla miehillä. Miehillä on jäänyt selvästi enemmän rahaa säästöön (noin 4400 euroa) kuin naisilla (noin 2500 euroa).
Miesten hankintalistan kärjessä ovat matkailu ja auton tai asunnon hankinta. Naiset käyttävät säästöön jääneitä rahojaan matkailuun, rakentamiseen ja remontointiin sekä kodin sisustamiseen.
Kyselyn kohderyhmänä oli 18–69-vuotiaat suomalaiset. Tutkimusaineisto painotettiin vastaamaan väestöä sukupuolen, iän ja asuinläänin mukaan. Tiedonkeruu tehtiin Sanoman Suomitutka -paneelissa 9.5.–12.5.2021. Tutkimuksen kokonaisvastaajamäärä oli 1098.
Katso myös:
Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin
Sanoma tutki: Yli puolet kuluttajista uskoo, että oma taloudellinen tilanne ei tule muuttumaan