Aikakausmedia on turvasatama

Minna McGill artikkelikuva

Kaoottisessa, epävarmassa ja monimutkaisessa maailmassa on tilaa tarinoille, jotka luovat uskoa siihen, että vastoinkäymiset kuuluvat elämään ja vaikeuksista voi myös selvitä, kirjoittaa Kodin Kuvalehden ja ET:n päätoimittaja Minna McGill.

Miten hyvältä tuntuukaan pyyhkiä tiskipöytä, täyttää astianpesukone ja viedä roskapussi ulos.

Jo tottuneesti näpyttelemme työmeilejä samalla kun pesukone linkoaa taustalla. Teams-palavereiden tauoilla raivaamme eteisen kenkäkaaoksen, viemme lehdet kierrätykseen tai asettelemme pyykit narulle kuivumaan. Kaikki se, mikä oli joskus kuormittavaa, elävöittää nyt arkea.

Eikä ehkä koskaan tulppaani aaltomaljakossa olohuoneen pöydällä ole tuonut yhtä paljon iloa. Hyvä elämä on tässä ihan lähellä ja liki, eikä siihen tarvita valtavasti kaikkea.

Vihdoin sen ymmärrämme!

Tämän kaiken poikkeuksellinen aika on meissä synnyttänyt.

Arjen arvo, jopa se roskapussin vieminen, on tullut näkyväksi. Samalla olemme heränneet  miettimään, mitä oikeasti elämältä haluamme. Mikä tekee meidät onnelliseksi? Mikä on oikeasti tärkeää? Mistä haluamme pitää kiinni? Mistä voisimme luopua? Kun tulevasta ei kukaan tiedä eikä kalenterissa ole yhtään sovittua menoa, on ollut aika pohtia syntyjä syviä.

Vastuullisuuden vaade nousee ja merkityksellisyyden vallankumouksestakin puhutaan, ja tämä näkyy myös lukijapalautteessa. Kertokaa tarinoita, joilla on oikeasti väliä, on selvä viesti lukijoilta meille toimitukseen. Millä sitten on väliä? Mitkä ovat ne tarinat, jotka juuri tässä ajassa pitää kertoa?

Tarinat selviämisestä ja välittämisestä, ennen kaikkea.

Välittämisestä siksi, että välinpitämättömyyden pelko on suurta. Välittämisestä on myös tullut tämän ajan esikuvallisuutta, jota on tärkeä ruokkia. Ei vaan oma etu, vaan yhteinen hyvä. Sitä kautta syntyy myös vahvempi merkityksellisyyden kokemus, jota moni elämäänsä kaipaa.

Selviämisestä siksi, että elämästä on tullut selviämistä ihan meille kaikille.

Kaoottisessa, epävarmassa ja monimutkaisessa maailmassa on tilaa tarinoille, jotka luovat uskoa siihen, että vastoinkäymiset kuuluvat elämään ja vaikeuksista voi myös selvitä.

Mutsille jäi neljä lasta, uusi talo velkoineen, laulaa Anssi Kela biisissä Nummela. Keväällä ET-lehti haastatteli Anssin äitiä Pirkkoa ja kertoi tarinan tuon biisin takaa. Pirkko jäi nuorena perheenäitinä leskeksi, kun Anssin isä kuoli liikenneonnettomuudessa.

Lukijat vaikuttuivat.

Miksi juuri tuo juttu oli tärkeä kertoa? Juuri siksi kuten Anssi Kelan 90-luvun suosituimmaksi nousseen biisin sanat jatkuvat:

Mut jotenkin se selvis, elämä alkoi uudelleen.

Hyvä juttu pysäyttää ja hiljentää, saa pohtimaan elämää. Samalla se voi synnyttää lohtua ja kiitollisuutta, optimismia ja empatiaa, elämäntaitoja, joiden tiedetään lisäävän onnellisuutta. Siihen aikakauslehti parhaimmillaan kykenee.

Miten ihmeessä osasitte kirjoittaa juuri tuosta aiheesta? meilaa lukija toimitukseen, kun juttu osuu ja uppoaa. Tunnistettavuus tekee sisällöstä lukijalle tärkeän ja merkityksellisen. Siksi sisältöjen tekijöille ja brändien vaalijoille on entistä tärkeämpää olla kiinni kuluttajan syvissä tarpeissa. Niissäkin, joita emme osaa tai uskalla itsellemme myöntää. On myös uskallettava päästää lukija lähelle ja liki. Siinä vieretysten, samassa tilassa, voimme me lehdentekijät ja brändien rakentajat ihmetellä maailmaa ja sen menoa yhdessä lukijoidemme kanssa.

Siitä syntyy tämän ajan hyvää tekevä ja inhimillinen yhteisöllisyys.

Se jos mikä on arvokasta.  Pandemian jatkuessa entistäkin arvokkaampaa.

Toisiamme tässä ajassa tarvitsemme. Enemmän kuin koskaan.

Eikä kukaan ole yksin.

Kirjoittaja innostui korona-aikana neulomaan 11 sukat, yhdet ja erilaiset jokaiselle tiimissään. Puikot tikuttivat myös niissä teams-kokouksissa, joissa pystyi vain kuulijana osallistumaan.

Miksi aikakausmedia?

Aikakausmedia on täsmämedia, jolla tavoitat tehokkaasti kohderyhmäsi hänelle merkityksellisen sisällön parissa.

Lifestyle-sisältöjemme ydinteemoja ovat ruoka, terveys ja hyvinvointi, muoti ja kauneus sekä koti ja sisustaminen. Ketkä ovat kiinnostuneet ruoasta, ja mitä tulisi tietää suomalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista? Entä miten tavoittaa parhaiten muodista ja kauneudesta tai kodista ja sisustamisesta kiinnostuneet?

Tutustu vaikuttaviin ja tavoittaviin konteksteihin: 

Lifestyle-medioiden kontekstit

Katso myös:

Sanoman aikakausmedia 

 

Liittyvät artikkelit
aikakauslehtimainonta_aineistotiedot_liftup.jpg

Tutkimus: Aikakauslehtien parissa rentoudutaan, inspiroidutaan ja opitaan uutta

Aikakausmedian tutkimukseen vastanneista 82 prosenttia kertoi, että keskittyy aikakauslehden parissa vain lukemiseen eikä tee ohessa mitään muuta. Mainosten koetaan tuovan lisäarvoa aikakausmedian sisältöön.
Aikakausmedia
Tutkittua
Tutkimus: Aikakauslehtien parissa rentoudutaan, inspiroidutaan ja opitaan uutta