Koulutus kiinnostaa, kun siitä kertoo opiskelija itse – Näin tarina luo vetovoimaa koulutuksiin

Case Sataedu artikkelikuva

Sataedu vaikutti brändinsä mielikuvaan säännöllisellä tarinankerronnalla maakunnan päämediassa. Näkyvyys lisääntyi ja koulutusten hakuihin ohjattiin suoraan tarinasta.

Ihmisten aidot tarinat puhuttelevat. Tämä on tunnistettu Sataedussa.

"Kerromme meillä syntyneitä opiskelijoiden menestystarinoita, mikä välittää meistä positiivista viestiä", kuvaa Sataedun markkinointisuunnittelija Johanna Virtanen.

Sataedu tarjoaa monipuolisesti ammatillista koulutusta eri-ikäisille Satakunnassa. Ennen pandemiaa ihmiset tavoitettiin kasvokkain ja tapahtumissa. Tavoittamisen tarve ei kadonnut poikkeusaikana. Piti muuttaa tekemisen tapoja.

Yli puolet Sataedun opiskelijoista tulee jatkuvan haun kautta. Sataedu tavoittelee nuorten lisäksi uudelleenkouluttautujia, jatkokouluttautujia ja ammatinvaihtajia.

Jutta Kangas, Sataedun oma yhteyshenkilö Sanomalla, ​​​​​​toi pöytään valmiin kattauksen mainonnan ratkaisuja. Tarinoita ryhdyttiin tuottamaan strategisin askelein sarjana.

"Jutta ymmärtää ja huomioi resurssit, tavoitteet ja muut käytössä olevat kanavamme. Näistä asioista on aina voitu keskustella avoimesti", Virtanen korostaa.

Ammattimaisesti tuotetulla sisällöllä on verkossa arvoa pitkään.

Artikkeleita julkaistiin kuukausittain puolen vuoden ajan. Eri alat olivat kattavasti esillä, ja lukijaa palveltiin opiskelijoiden kokemuksilla. Alavalinnassaan onnellinen Meri kertoi puhtausalasta. Kone- ja tuotantotekniikan artikkeli muovasi lukijan käsityksiä alasta uusiksi Marjon näkökulmasta. Sisältöjen vaatimustaso kuluttajien keskuudessa on korkea, ja kilpailu ihmisten ajasta on kovaa.

"Kaikissa sisällöissä oli ydinviesti, joka tarjoiltiin lukijalle ymmärrettävästi muotoiltuna. Jokaisen artikkelin yhteydessä oli avoimena myös kyseisen koulutuksen haku. Lukija ohjattiin natiiviartikkelista suoraan hakuun", kertoo artikkeliaiheita Virtasen opintovapaan ajan koordinoinut markkinointisuunnittelija Linnea Mattila.

Aidot tarinat toimivat brändimielikuvan kehittäjinä.

"Nimemme, agendamme ja ihmisemme ovat tasaisin väliajoin esillä mediassa, mikä rakentaa meistä mielikuvaa houkuttelevana oppilaitoksena. Maakunnan päämedia on väylä, jonka kautta tavoitamme oikeita ihmisiä hyvin", Mattila toteaa.

Sanomalla ja Sataedulla on takana vuosien kumppanuus. Virtanen kuvaa yhteistyötä helpoksi ja ratkaisukeskeiseksi.

"Sanoman sisältömarkkinoinnin ihmiset ovat meille kumppaneita, joiden kanssa työskentelemme tiiminä. Arvostan suuresti toiminnan läpinäkyvyyttä, työn joustavuutta ja yhteistä markkinoinnin kieltä."

Kumppanuuden tavoitteena on jatkuvuus ja kehittyminen.

"Natiivimainonnasta saamamme data on ollut tosi arvokasta. Sen avulla olemme kehittäneet sisältömarkkinointia eteenpäin." 

Tutustu tarkemmin kampanjan tuloksiin

Kuva:  Marjo Hiltunen kertoi natiiviartikkelissa opiskelustaan ja työstään kone- ja tuotantotekniikan parissa.

Liittyvät artikkelit