Tämän öljyn avulla bisneksesi rullaa paremmin
Jokainen moottori tarvitsee välillä öljyä. Bisneksessä tämä öljy on markkinointi. Mitä enemmän liiketoimintasi on verkossa, sitä tärkeämpi asia öljytty koneisto on. Tällä vuosikymmenellä melkein jokaisen liiketoiminnan pitäisi tavalla tai toisella olla digissä. Digiympäristössä markkinointi- ja myyntiputki ovat yhtä, jossa kaikkien osien pitäisi liittyä saumattomasti yhteen. 2020-luvulla sellaista liiketoimintaa ei juuri ole, jossa myynti – ja siten myös markkinointi ja viestintä – olisi tarpeetonta.
Markkinointi ja markkinointiviestintä pitävät myyntisi ja koko bisneksesi voideltuna ja toimintakykyisenä. Ilman oikeanlaista ja oikea-aikaista öljynlisäystä moottorit vaurioituvat. Älä päästä merkkivaloa syttymään oman liiketoimintasi kohdalla, vaan toimi ajoissa. Korona on kohdellut erityisen rumasti niitä yrittäjiä, yrityksiä ja organisaatioita, joiden viestintä, markkinointi ja myynti eivät ole olleet kunnossa. Korona on haastanut fyysisen maailman, joten jos digin puolella ontui valmiiksi, ontui ja ontuu korona-ajassa kahta kauheammin. Korona-ajan ”voittajia” ovat ne, joilla digikanavat oli valmiiksi viritetty 2020-luvulle tai jotka erittäin nopeasti laittoivat asiansa kuntoon.
Yrittäjät ovat sankareita, koska he ovat tottuneita nopeisiin liikkeisiin, uuden suunnan hakemiseen ja siihen, ettei kaikki aina mene suunnitelmien mukaan. Resilienssi on sitä, että ikäviä asioita kohdattuaan jaksaa uskoa tulevaan ja lähtee kulkemaan sitä kohti. Resilienssi liittyy sopeutumiseen ja toivon ylläpitämiseen. Meidän yrittäjien on usein ilman koronaakin vaihdettava suuntaa ja haettava uutta liiketoimintaa. Kaiken aikaa on uskottava, että tämä onnistuu ja toivoa on. Tällä matkalla tieto auttaa selviytymään.
Jos mieleesi ei tästä tekstistä jää kuin yksi asia, toivon sen olevan tämä: Pidä moottorisi voideltuina! Markkinointiosaaminen on yhtä kuin liiketoimintaosaaminen, koska digiympäristössä tuotteesi tai palvelusi ei ole erillinen viestintä-, markkinointi- ja myyntiputkestasi. Ne kaikki ovat yhtä – unohtamatta somepresenssiäsi.
Mitä sitten voi tehdä? Voi tuntua, että markkinoinnin, viestinnän ja somen uusimpien trendien perässä pysyminen on nykyisin mahdotonta. Tässäkin tekstissä vilisee jo ilmaisuja, joista osa menee yli hilseen. On totta, että asiat muuttuvat nykyisin huimaa vauhtia, eikä kaikessa voi olla asiantuntija. Juuri siksi on tärkeä huollattaa omaa tietotasoansa säännöllisesti, ja sen lisäksi valita oikeat kumppanit, jotka auttavat. Tässä asiassa pään laittaminen pensaaseen ei auta yhtään.
Ei huolta! Meiltä saat apua. Järjestämme pienten ja keskisuurten yritysten tarpeisiin suunnattujen koulutusten sarjan syksyn aikana. Voit osallistua maksuttomiin koulutuksiin online tai katsoa ne tallenteina. Meidän matkassamme pysyt uusista asioista kärryillä. Tervetuloa päivittämään tietojasi!
Itsellesi parhaiten soveltuvat koulutukset löydät täältä: yrittajat.fi/koulutus
Jokainen yrittäjä on sankari.
Kiitos, että olette!
Taru Jussila on Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja ja Yrittäjien palveluyhtiö Sypoint Oy:n toimitusjohtaja.