Aina tulee sanomista LIVE – Suomen suurin viihdetalo esittää: Luovuus on kilpailuetu

Suomen suurin viihdetalo Waroma ja Toivonen

”Luovuus on laji, joka harvemmin kukkii komiteoissa.”

Jokainen markkinoija haluaa, että juuri se oma tuote tai brändi herättäisi ihmisten mielenkiinnon. Viihteen avulla se onnistuu, ja parhaimmillaan mainontakin on viihdettä. 

Aavan Pauli Waroma ja SOK:n Lauri Toivonen kirjoittavat kirjaa intohimoisesta vaikuttamisesta. Juuso Mäkilähde halusi tietää, mikä toi kaksikon Aina tulee sanomista LIVE -webinaarin markkinoinnin heimoneuvostoon.

”Isona markkinoijana kannan vastuuta suomalaisen markkinoinnin kokonaiskuvasta. Kun on mahdollisuus nostaa markkinoinnin rimaa, olen intohimoisesti mukana”, Lauri Toivonen sanoo.

”Suhtaudumme superintohimoisesti asiaamme. Tavoite ja päämäärä on se, että talousjohtajat, HR-johtajat, brändijohtajat ja toimitusjohtajat puhuisivat samaa kieltä. Että eurot osataan kääntää tarinoiksi ja tarinat euroiksi”, Pauli Waroma toteaa.

”Markkinoinnin tehtävä on rakentaa kysyntää”, Lauri Toivonen muistuttaa. ”Luovuus on laji, joka harvemmin kukkii komiteoissa. Populaarikulttuurin ja markkinoinnin liitto on solmittu niin kauan sitten, kuin on yritetty myydä jotain. Markkinoija varastaa ihmisiltä aikaa, yrittää viihdyttää heitä. Jos markkinoija ei tätä ymmärrä, hän menettää yleisönsä.”

Pauli Waroma painottaa, että jokaisen markkinoijan pitäisi herätä siihen ajatukseen, että ketään ei kiinnosta tippaakaan.

”Ihmiset eivät herää aamulla brändit mielessä, eivätkä he avaa uutissivustoa miettien, että mitäs bannereita täällä tänään olisi tarjolla. Kaiken pitäisi lähteä siitä, että huomioarvo pitäisi saada ensin. Markkinoinnin korkein kunniahimon taso on pyrkiä siihen, että tekee jotain sellaista, joka jää elämään, kun meistä kaikista aika jättää.”

”Pelkäämme liian vähän. Joka kera, kun laitamme jotain ulos, pitäisi pelätä vähän. Silloin olemme siinä rajalla, että jotain rupeaa kiinnostamaan”, Lauri Toivonen painottaa. 

Waroma ei usko B2B-markkinoinnin käsitteeseen, sillä markkinointia tehdään ihmiseltä ihmiselle. Jos tunteita ei saa herätettyä, vaikutusta ei synny.

”Jos mietit vaikka miten olet päätynyt parisuhteeseen. Piditkö tiukkaa exceliä vai teitkö valinnan  enemmän tunnepohjaisesti?”

Toivosen ja Waroman missiona on kasvattaa niiden päättäjien määrää, jotka ymmärtävät, että heidän yritystensä strategiat, KPI:t eivätkä tarinatkaan kiinnosta ketään, ellei niitä ole kerrottu tosi hyvin. 

”Haluamme jatkossakin olla mukana niissä keskusteluissa, joissa puhutaan kilpailusta, menestymisestä ja kasvusta, sekä siitä, miten markkinointi niihin vaikuttaa”, Waroma summaa.

Katso webinaari kokonaisuudessaan 

Kuva: Pauli Waroma ja Lauri Toivonen Juuso Mäkilähteen tentattavana markkinoinnin heimoneuvostossa.

Liittyvät artikkelit
SanomaB2B Suomen yrittäjät artikkelikuva

Suomen Yrittäjät ja Sanoma yhteistyöhön

Suomen jäsenmäärältään suurin elinkeinoelämän järjestö Suomen Yrittäjät ja Suomen suurin mediatalo Sanoma ovat solmineet laajan yhteistyösopimuksen tavoitteenaan tuoda esille pk-yrittäjyyden merkitystä maallemme.
Näkemyksiä markkinoinnista
Suomen Yrittäjät ja Sanoma yhteistyöhön
Kuukauden kamppis Dove artikkelikuva

Elokuun Kuukauden kamppis on Doven Käänteinen selfie

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Doven kampanja nostaa esiin nuorten kokemat ulkonäköpaineet.
Kuukauden kamppis
TV & video
Elokuun Kuukauden kamppis on Doven Käänteinen selfie