Nuoret aikuiset pitävät sanomalehtiä ylivoimaisesti luotettavimpana mediana

Uutismedian luotettavuus artikkelikuva

Sanomalehdet ovat säilyttäneet vankan ykkösasemansa Suomen luotettavimpana mediana, ilmenee Uutismedian liiton tilaamasta, IRO Researchin elokuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta. Sanomalehtiin luottavat eniten nuoret.

Nuorista aikuisista (18–24-vuotiaat) 88 prosenttia pitää painettuja tai digitaalisia sanomalehtiä luotettavina. Koko aikuisväestöstä kolme neljästä (75 %) luottaa painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin. Seuraavaksi eniten luotetaan tv-kanaviin tai niiden verkkopalveluihin (62 %) ja radiokanaviin tai niiden verkkopalveluihin (46 %).

Googleen, verkossa oleviin uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin luotettavuuden liittää vain 1–7 prosenttia suomalaisista.

Sanomalehdet johtavat myös asiantuntevuudessa ja laadukkuudessa

Tutkimuksessa kysyttiin ensimmäistä kertaa, mitkä mediat ovat asiantuntevia ja laadukkaita. Myös näissä ominaisuuksissa painetut tai digitaaliset sanomalehdet ottivat ykkössijan. Suomalaisista 69 prosenttia pitää sanomalehtiä asiantuntevina, ja yhtä moni arvioi painetut tai digitaaliset sanomalehdet myös laadukkaiksi. Toiseksi tulivat tv-kanavat ja niiden verkkopalvelut (63 % ja 64 %) ja kolmanneksi radiokanavat tai niiden verkkopalvelut (44 % ja 44 %).

Nuorista aikuisista jopa neljä viidestä (78 %) pitää painettuja tai digitaalisia sanomalehtiä laadukkaina ja kaksi kolmesta (64 %) asiantuntevina.

Sanomalehtien vahva asema luotettavuudessa ja asiantuntevuudessa on erityisen merkityksellistä, koska juuri nämä ominaisuudet ovat suomalaisten mielestä uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimmät ominaisuudet. Luotettavuutta pitää tärkeimpänä yhdeksän kymmenestä (89 %) ja asiantuntevuutta neljä viidestä (80 %) suomalaisesta.

Vain 3–7 prosenttia suomalaisista liittää asiantuntevuuden ja laadukkuuden Googleen, verkon uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin.

Sanomalehdillä on vahva yhteiskunnallinen ja paikallinen merkitys

Neljä viidestä suomalaisesta (78 %) pitää sanomalehtien toimintaa yhteiskunnallisten asioiden ja demokratian edistäjänä merkityksellisenä, joka kolmas jopa erittäin merkityksellisenä. Yhtä moni (78 %) pitää sanomalehtien toimintaa paikallisten asioiden edistäjänä merkityksellisenä.

Myös nuorista aikuisista useampi kuin kaksi kolmesta (71 %) pitää sanomalehtiä merkittävinä yhteiskunnallisten asioiden ja demokratian edistäjinä, ja lähes yhtä moni (64 %) paikallisuudelle merkittävänä tekijänä.

Tutustu tutkimukseen tarkemmin Uutismedian liiton sivulla 

Katso myös: 

Uutismediassa mainostaminen on brändille turvallista

Liittyvät artikkelit