Elokuun Kuukauden kamppis on Doven Käänteinen selfie

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Doven kampanja nostaa esiin nuorten kokemat ulkonäköpaineet.

Dove on pitkään kampanjoinut epärealistisia kauneusihanteita vastaan. Käänteinen selfie on johdonmukaista jatkoa Doven aiemmille kampanjoille.

”15 vuotta sitten Evolution-filmimme nosti esiin mainonnassa käytetyn kuvamanipuloinnin. Aiemmin vain ammattilaisten käytössä olleet työkalut ovat nykyään kaikkien saatavilla. Sosiaalisen median feedissä näkyvät epärealistiset kauneusihanteet vaikuttavat negatiivisesti tyttöjen itsetuntoon. Tämä näkyy myös Suomessa. Tutkimuksemme mukaan yli puolet suomalaisista nuorista tytöistä käsittelee kuviaan ennen niiden julkaisua sosiaalisessa mediassa. Seitsemän kymmenestä tytöstä on sitä mieltä, että heidän täytyy näyttää kuvassa täydelliseltä. Kuitenkin yli puolet tytöistä on sitä mieltä, että olisi parempi, jos kukaan ei käsittelisi kuviaan. Nämä tulokset osoittavat, että aihe on tärkeä. Kampanja nostaa esiin ulkonäköpaineet, joita myös suomalaiset tytöt kohtaavat”, kertoo Ilse Siekkinen, Nordic Head of Marketing, Beauty & Personal Care Unileveriltä.

“Filtterit ja kuvanmuokkaussovellukset voivat olla vahingollisia, kun niitä käytetään vääristämään sitä, miltä me oikeasti näytämme. Niiden avulla voi ikuistaa kauneusihanteen, jota ei voi saavuttaa oikeassa elämässä. Halusimme kiinnittää kampanjalla huomiota siihen, että sosiaalisesta mediasta tulevat paineet vahingoittavat nuorten itsetuntoa. Halusimme myös tarjota vanhemmille ja opettajille ilmaista, akateemisesti validoitua materiaalia, jonka avulla he voivat auttaa nuoria ymmärtämään verkossa kokemaansa.”

Materiaaleja voi ladata osoitteesta dove.com/itsevarmuus

Kampanja on edelleen käynnissä, joten lopullisia tuloksia ei ole vielä saatavilla, mutta palaute on ollut erittäin hyvää.

”Erityisesti nuorten vanhemmat tunnistavat aiheen ja ovat huolissaan siitä, millaisia vaikutuksia sosiaalisella medialla on nuorten tyttöjen itsetuntoon.”

Samaa mainonnan konseptia on käytetty laajasti eri markkina-alueilla, esimerkiksi kaikissa Pohjoismaissa.

Konseptin ja toteutuksen takana on mainostoimisto Ogilvy.

Onnea Dove ja Ogilvy!

Katso raadin perustelut: 

Kuukauden kamppis

Liittyvät artikkelit
Segmenttien tv katselu artikkelikuva

Suomi kehityksen kärjessä: Uusi Total TV -mainonnan mittaus markkinan käyttöön  

Tv-sisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu kasvaa. Uusi Total TV -mainonnan mittaus antaa mainonnan ostajille ja myyjille kokonaisnäkymän tv- ja suoratoistomainonnan kampanjan tuloksiin. Yhteismitallisuus, läpinäkyvyys ja luotettavuus mahdollistavat mittauksen käytön myös mainonnan valuuttana. 
TV & video
Suomi kehityksen kärjessä: Uusi Total TV -mainonnan mittaus markkinan käyttöön  
Case Battery Padel Tour artikkelikuva

Batteryn ja padelin yhteistyö tehtiin näkyväksi

Battery-energiajuoma haluaa olla mukana hyvinvointiteemoissa, kuten liikunnassa ja jaksamisessa. Syntyi Battery Padel Tour, jonka ottelut olivat katsottavissa Ruudussa neljänä viikonloppuna. Ohjelman ympärillä ei näytetty muuta mainontaa kuin Batteryn omia sisältöjä.
Case
Luovat ratkaisut
TV & video
Batteryn ja padelin yhteistyö tehtiin näkyväksi
HSL Kuukauden kamppis artikkelikuva

Joulukuun Kuukauden kamppis sai inspiraationsa espoolaisuudesta

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. HSL nappasi Kuukauden kamppis -palkinnon jo toista kertaa.
Kuukauden kamppis
Joulukuun Kuukauden kamppis sai inspiraationsa espoolaisuudesta