Luota vaikuttavuuden ja brändinrakennuksen voimaan

Paula Seppälä artikkelikuva

Mainontaan suhtaudutaan aikakauslehdissä myönteisesti, joten aitiopaikkoja pidempiaikaiseen mieli- ja muistikuvien jättämiseen on tarjolla, kirjoittaa ToinenPHD:n Paula Seppälä.

Digikanavista haetaan tietoa, inspiraatiota ja vinkkejä. Aikakauslehdissä näitä kaikkia on tarjolla hakematta, paitsi ehkä postilaatikolta tai kaupan lehtihyllystä, jossa elämän koko kirjo ja monipuoliset aiheet avautuvat silmien eteen. Aikakauslehdet ovat näyttäviä, kuvat suuria, jutut pitkiä. Ja sivua kääntämällä ne jatkuvat. Ja kun lehti loppuu, odotat jo seuraavaa numeroa, jonka kanssa kääriytyä huopaan ja uppoutua omaan hetkeen. Aikakauslehdissä myös mainonta huomataan, ja se inspiroi muun sisällön tavoin.

Monipuolisuudellaan aikakauslehti on yleissivistäjä, innoituksen lähde, maailmankuvan rakentaja, epäkohtien esiintuoja ja ystävä. Lehdet opettavat lempeällä tavalla esimerkiksi erilaisuuden hyväksymistä, parisuhdetaitoja, henkistä kasvua, sosiaalisia taitoja ja finanssineuvoja. Ne testaavat kirjat ja kosmetiikankin puolestani, lista on loputon.

Aikakauslehti ei esitä kiiltokuvaelämää, vaan epäonnistumiset ja epätäydellisyys ovat sallittuja ja inhimillisiä. Virheistä opitaan ─ ja niin ovat oppineet haastateltavatkin ─ samoin kuin lukijat omassa elämässään.

Aikakauslehtien jutut ovat luotettavia ja laadukkaita, koulutuksen saaneiden journalistien käsialaa. Oman some-verkostoni suosittelun lisäksi arvostan ja kaipaan asiansa osaavan ja työkseen trendejä, kulttuuria ja maailmanmenoa seuraavan ihmisen suosituksia ja puolueetonta kokonaiskuvan avaamista. Somessa ja netissä kommentit ja mielipiteet ovat loppukädessä aika yksipuolisia ja vain hetken pinnalla pysyviä.

Aikakauslehden kautta markkinoija tavoittaa kohderyhmänsä heille merkityksellisen sisällön parissa. Esimerkiksi Tena ja Lumene ovat käyttäneet onnistuneesti aikakauslehtiä aikuisen naisen tavoittamiseen ja tarjonneet tuotteiden kokeilumahdollisuuksia liitteistyksen kautta. Uskon vilpittömästi, että vastaavanlainen haltuunotto toimisi taatusti monen muunkin mainostajan ja kohderyhmän kohdalla.

Mainontaan suhtaudutaan aikakauslehdissä myönteisesti, joten aitiopaikkoja taktisen mainonnan rinnalla pidempiaikaiseen mieli- ja muistikuvien jättämiseen on siis tarjolla. Toivoisin markkinoijien uskaltavan tällä digihypekontaktihinta-aikakaudella luottaa siihen, missä aikakauslehdet ovat olleet aina lyömättömiä: syvälle ihmismielen syövereihin pääsemisen, vaikuttavuuden ja pitkäkestoisen brändirakennuksen voimaan.

Ja emännänkyhmykin pysyy loitolla, kun jättää puhelimen näpytyksen vähemmälle ja tarttuu levollisesti painettuun lehteen.

Kirjoittaja toimii ToinenPHD:ssä senior plannerina printin ja ulkomainonnan parissa. Rakkaus aikakauslehtiin syttyi jo varhain, ja hän mielellään uppoutuu niiden lukemiseen minkä kodin remontoinnilta ehtii. Tällä hetkellä parasta inspiraatiota siihen tuovat asumisen lehdet.

Liittyvät artikkelit
Get Tomorrow 2021 yleisö artikkelikuva

Asiakaskokemuksesta luovaan kokemukseen

Mitkä oletukset halvaannuttavat luovaa ajatteluasi? TBWA\Worldwiden Agathe Guerrier tarjosi puheenvuorossaan Get Tomorrow’ssa esimerkkejä perinteiset tavat haastavasta markkinointiviestinnästä.
Näkemyksiä markkinoinnista
Asiakaskokemuksesta luovaan kokemukseen