Mikä ruokamaailmassa puhuttaa?

Mika ruokamaailmassa puhututtaa parallax.jpg

Mikä ruokamaailmassa puhututtaa?

Mitkä ovat ruokatrendit juuri nyt?

28.7.2021

Mitä ovat ruokatrendit juuri nyt, ja miten ruuasta kiinnostuneiden segmenttejä kannattaisi puhutella?

Ruoka, ruuanlaitto ja leivonta kiinnostavat peräti 2,6 miljoonaa suomalaista. Heistä lähes kaikki ovat päivittäisostopäättäjiä. Lataa alta yhteenveto Sanoman Ruokatrendit 2021 -koosteesta.

Nämä neljä ruokatrendiä korostuvat tällä hetkellä:
 

1. Tiedostava kuluttaminen

Suurin ruoka-alaan vaikuttava trendi on vastuullisuus. Tarve tehdä kestävämpiä valintoja on tullut jäädäkseen, ja ruuasta on tullut tekoja ja vaikuttamista. Lähiruuan ja kotimaisten raaka-aineiden ja tuotteiden arvo on noussut koronan aikana. ​

Ruokahävikin vähentäminen, lajittelu ja taloudellisesti järkevät valinnat liittyvät tiedostavaan kuluttamiseen.  

Tiedostavat valinnat eivät saa rajoittaa, vaan parempia valintoja halutaan tehdä luopumatta mistään. Käyttäytymistä ohjaa helppous ja se, että valinnasta tulee hyvä mieli itselle.
 

2. Uusi terveellisyys ja hyvinvointi

Terveellisyyden megatrendi määrittää myös tulevaisuudessa ruokaa ja vaikuttaa ruuan trendeihin. Kuitenkin se, miten terveellinen koetaan, on entistä yksilöllisempää, joustavampaa ja moniulotteisempaa. ​

Terveellisyyden ja hyvinvoinnin käsite on laajentunut kattamaan myös mielen hyvinvoinnin, unen tarpeen sekä työn ja vapaa-ajan tasapainoisen suhteen.

Perinteisesti ruuan terveellisyydessä puhutaan riittävästä proteiininsaannista ja painonhallinnasta.  Uudessa terveellisyydessä korostuvat ruuan maksu ja sen tarjoamat elämykset.

Uusi terveellisyys on nautinnonhaluista ja sallivampaa. Se ei ole luopumista, vaan aktiivisia valintoja ja mielihyvän ja terveellisen yhdistämistä. Uusia hyvinvoinnin ilmentymiä ovat esimerkiksi alkoholittomien juomien suosion vahva kasvu sekä unta tukevien elintarvikkeiden nousu.

Mika ruokamaailmassa puhututtaa parallax keitto.jpg

"Elämyksellisyys sallii myös herkuttelun"

3. Elämyksellisyys

Koronan aikana matkailu- ja ravintolaelämykset siirtyivät kotiin. Kuluttajat haluavat kehittyä ruuanlaittajina, kokeilla uusia reseptejä ja tarjota erilaisia elämyksiä perheelle. ​ Elämyksellisyys sallii myös herkuttelun. 

Kuluttajat haluavat luoda syvempää suhdetta ruokaan ja ruuanlaittoon. Netin ruokakurssit ja huippukokkien livelähetykset ovat nousseet suosioon, ja ravintoloiden tee-se-itse-ruokakassit kiinnostavat kotikokkaajia. Uusien tekniikoiden ja raaka-aineiden opettelu kiinnostaa.
 

4. Mukavuudenhalu

Etenkin koronaviruksen ensimmäisen aallon aikana kokkaamista määritti pitkään muutenkin valalla ollut kuluttajatrendi: mukavuudenhalu.

Arkena uppoavat etenkin reseptit, jotka syntyvät nopeasti, helpoista raaka-aineista ja vähällä vaivalla. Koronan myötä arki muuttui, ja helppouden vaade koskee myös ruokatilauksia. ​

Mitkä kuluttajasegmentit ovat kiinnostuneita ruuasta ja miten heitä kannattaisi puhutella? Miten eri kohderyhmät ​käyttävät mediaa ja mistä ​heidät tavoittaa?

Lataa yhteenveto Sanoman Ruokatrendit 2021 -koosteesta

Artikkelin kuvat: Tuomas Kolehmainen

Ruokatredit 2021 -koosteen lähteet:

Sanoman ruokatuomitus, Glorian ruoka & viinin ja Soppa365.fin päätoimittaja Sanna Maskulin.
Kesko ruokatrendit 

New York Times
Valio

Liittyvät artikkelit
Get Tomorrow 2021 yleisö artikkelikuva

Asiakaskokemuksesta luovaan kokemukseen

Mitkä oletukset halvaannuttavat luovaa ajatteluasi? TBWA\Worldwiden Agathe Guerrier tarjosi puheenvuorossaan Get Tomorrow’ssa esimerkkejä perinteiset tavat haastavasta markkinointiviestinnästä.
Näkemyksiä markkinoinnista
Asiakaskokemuksesta luovaan kokemukseen