Suomen tuloksellisimmat toimistot löytyvät Effien shortilta

Effie RiikkaMaria Lemminki

Effie on tuloksellisen markkinoinnin kilpailu, jossa iso painoarvo on kilpailutyön todellisella vaikutuksella, Riikka-Maria Lemminki kirjoittaa. 

Viimeisen neljän vuoden ajan olen työni puolesta tuomaroinut kymmenissä markkinoinnin kilpailuissa. Joistakin kilpailuista uskallan sanoa, että ne ovat jääneet digitalisaation ja ihmisten muuttuneiden käyttäytymismallien suhteen pahasti jälkeen. Toiset kilpailut taas, kuten Effie, keräävät vuosi toisensa jälkeen uusia osallistujia ja ennen kaikkea niitä seuraa entistä isompi joukko ostajia sekä muita alan vaikuttajia. Mutta miksi Effie pärjää vuodesta toiseen?

Vaikka markkinointikanavat ja tavat tehdä markkinointia muuttuvat vuosien saatossa, niin yritysten syyt tehdä ja ostaa markkinointia eivät kuitenkaan ole muuttuneet. Yrityksen arvon kasvattaminen vahvan brändin kautta ja myynnin lisääminen ovat edelleen ne perimmäiset syyt markkinoinnin tekemiselle. Toki myös muitakin syitä, kuten oman henkilöstön motivointi ja työnantajamielikuvan rakentaminen on, mutta ne kaikki tähtäävät lopulta tulostavoitteiden saavuttamiseen. Vaikka markkinoinnin tuloksellisuus on kaikkien mielessä, niin sitä on pidetty vaikeana ja jopa mahdottomana.

Yrityksen arvon kasvattaminen vahvan brändin kautta ja myynnin lisääminen ovat edelleen ne perimmäiset syyt markkinoinnin tekemiselle.

Effie on tuloksellisen markkinoinnin kilpailu, jossa iso painoarvo on kilpailutyön todellisella vaikutuksella. Kilpailuun ilmoittautuessa työn toteutuksesta on jo yleensä kulunut sen verran aikaa, että tuloksia voidaan jo arvioida myös myynnin kautta. Jos minkään asteisia tuloksia ei pystytä näyttämään, niin kilpailuun on turha osallistua. Kun markkinoinnin kilpailussa mitataan markkinoinnin toimivuutta, on selvä, että mainonnan ostajia kiinnostaa kenen työpöydällä tulosta syntyy. Siksi Effie on tehokas tapa arvioida markkinoinnin toimistoja, mutta myös brändien takana olevien päättäjien kykyä kääntää markkinointi kannattavaksi investoinniksi.

Ensimmäinen kerta Effien ohjausryhmässä yllätti minut viime vuonna. En ole aikaisemmin ollut tuomaristossa, jossa ohjausryhmä käy perusteellisen keskustelun siitä, ketkä ovat kyvykkäitä arvioimaan markkinoinnin tuloksellisuutta ja miten saadaan riittävän monipuolinen tuomaristo kasaan. Kansainvälinen Effie-organisaatio on asettanut kansallisille kilpailuille niin kovat kriteerit tuomariston suhteen, että pienessä maassa markkinoinnin huippuosaajien määrä meinaa tulla jo vastaan. Laadukas tuomaristo tekee sen, että jokainen Effiessa shortlistalle päässyt ja palkittu on kunniansa ansainnut ja läpäissyt vaativan seulan.

Kirjoittaja on Marketing Finlandin toimitusjohtaja. 

Liittyvät artikkelit
Get Tomorrow 2021 yleisö artikkelikuva

Asiakaskokemuksesta luovaan kokemukseen

Mitkä oletukset halvaannuttavat luovaa ajatteluasi? TBWA\Worldwiden Agathe Guerrier tarjosi puheenvuorossaan Get Tomorrow’ssa esimerkkejä perinteiset tavat haastavasta markkinointiviestinnästä.
Näkemyksiä markkinoinnista
Asiakaskokemuksesta luovaan kokemukseen