Sanoma tutki: Kodin sisustuksen ja puutarhan hankinnat tehdään useimmiten kivijalkaliikkeestä

Koti ja puutarha artikkelikuva

7.10.2021

Asiakaskokemuksen näkökulmasta on tärkeää tunnistaa asiakkaan tarpeet, innostaa, inspiroida, palvella ja olla läsnä kuluttajan ostopolun eri vaiheissa.

Valtaosa kotiin ja puutarhaan liittyvistä hankinnoista tehdään edelleen myymälästä, selviää Sanoman tekemästä tutkimuksesta. Verkkoa käytetään enemmän tiedonhakuun kuin varsinaiseen ostamiseen.

Ideat kodin hankintoihin tulevat useimmiten tarpeesta.

”Me suomalaiset olemme käytännöllistä kansaa. Hankinnat tehdään tarpeeseen, mutta sytykettä antaa myös vierailu myymälässä. Sisustustavaroiden kategoriassa tehdään myös heräteostoksia. Mainonta tarjoaa tietoa tuotteista, inspiraatiota ja virikkeen lähteä myymälään”, kertoo insight strategi Jaana Jamalainen Sanomalta.

Hankintapäätökseen vaikuttaa usein hinta. Muita tärkeitä valintakriteerejä ovat myymälän sijainti, valikoimat ja laatu.

Kuluttajat ovat valmiita maksamaan kestävistä tuotteista, ja valmistustavoilla ja -materiaaleilla on vaikutusta ostopäätökseen. Lähes kolmasosa huonekalujen ostajista ostaa useimmiten tuotteita, joiden uskoo olevan eettisesti tai ympäristöystävällisesti tuotettuja, mutta yhtä useaa asia ei juuri kiinnosta.

”Vastuullisuus on koko ajan kasvava trendi, johon myös korona-ajalla on ollut vaikutusta. Esimerkiksi kotimaisten tuotteiden ja tuottajien suosiminen on kasvanut alkuvuodesta 53 prosentista 59 prosenttiin, ja  paikallisten yrittäjien ja tuotteiden suosiminen 39 prosentista 42 prosenttiin. Eniten kasvua on tullut siihen, että kuluttajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota yritysten vastuuseen ympäristöasioista. Tämä osuus on noussut 18 prosentista 27 prosenttiin”, Jamalainen kertoo.

Kuluttajat seuraavat mielellään kodin sisustukseen ja puutarhaan liittyvien tuotteiden mainontaa. 64 prosentin mielestä mainonta luotettavassa mediassa luo positiivisen kuvan mainostajasta ja mainostajan tarjoamista tuotteista.

”Se lisäksi, että asiakkaita ohjataan kivijalkaliikkeisiin, on asiakaskokemuksen näkökulmasta tärkeää tunnistaa asiakkaan tarpeet, innostaa, inspiroida, palvella ja olla läsnä kuluttajan ostopolun eri vaiheissa”, Jamalainen muistuttaa.

Mistä kuluttajat saavat ideoita hankintaan? Mitkä ovat tärkeimpiä ostopaikan valintaan vaikuttavia tekijöitä? Miten vastuullisuus näkyy ostopäätöksissä?

Täytä lomake ja tilaa yhteenveto Koti ja puutarha -tutkimuksesta 

Liittyvät artikkelit
Uutismedia digi artikkelikuva

Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %

Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2022) tuoreet luvut kertovat, että Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa on vahvaa kasvua.
Aikakausmedia
Tutkittua
Uutismedia
Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %
Ostokäyttäytyminen artikkelikuva

Sanoma tutki: Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan – puolet on jo kokeillut uusia brändejä tai tuotteita säästääkseen rahaa

Sanoman elokuussa tekemän kyselytutkimuksen mukaan 62 % suomalaisista on pohtinut viime aikoina entistä enemmän omaa kulutuskäyttäytymistään. Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan, ja päätöksenteon tueksi etsitään tietoa yhä aktiivisemmin.
Tutkittua
Vastuullisuus
Sanoma tutki: Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan – puolet on jo kokeillut uusia brändejä tai tuotteita säästääkseen rahaa