Kuusi Sanoman aikakauslehteä kasvatti painetun lehden lukijamääräänsä

KMT artikkelikuva.jpg

Ilta-Sanomilla on nyt yli kolme miljoonaa lukijaa viikossa, HS kasvatti painetun lehden lukijamääräänsä ja aikakauslehdistä seitsemän on Suomen kahdenkymmenen suurimman joukossa. Tiedot selviävät tuoreista KMT 2021 -luvuista.

Sanoman brändit ovat suomalaisten suosikkeja uutisissa ja viihteessä sekä naisten kohderyhmässä, selviää Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2021) tuoreista luvuista. Ilta-Sanomat tavoittaa viikossa suomalaisista yli 3 miljoonaa ja Helsingin Sanomat 1,9 miljoonaa. Me Naiset on tuoreiden lukujen mukaan Suomen suurin aikakausmedia, joka tavoittaa viikossa 1 393 000 lukijaa.

Ilta-Sanomat on Suomen suurin uutismedia sekä päivä- että viikkotavoitettavuudeltaan. Ilta-Sanomat tavoittaa KMT:n mukaan viikossa 3 064 000 suomalaisista. Ilta-Sanomien painetulla versiolla (printti + näköislehti) on nyt 324 000 lukijaa ja etumatkaa Iltalehteen on 67 000 lukijaa.

”Kun jotain isoa ja tärkeää tapahtuu, median merkitys yleisölle ja ammattitaito punnitaan. Ilta-Sanomille esimerkiksi koronakriisi on ollut tuore osoitus, että kun todella pitää tietää, mitä tapahtuu tai mistä puhutaan, ihmiset tulevat IS:n sivuille käsittämättömän suurin joukoin”, sanoo Ilta-Sanomien vastaava päätoimittaja Johanna Lahti

Helsingin Sanomien painetun lehden lukijamäärä kasvoi edelliseen mittauksen verrattuna 0,3 %. Yhdessä näköislehden kanssa Helsingin Sanomilla on nyt 716 000 lukijaa. Brändin kokonaistavoittavuus (printti 7 päivää + digi 1 viikko) on noin 1,9 miljoonaa suomalaista viikossa.

”Tulos osoittaa, kuinka laadukas uutisvälitys yhdistettynä syventävään maksulliseen journalismiin pitää hyvin pintansa digitalisoituvassa ajassa. Tilausmäärämme ovat kasvussa jo viidettä peräkkäistä vuotta, mistä lämmin kiitos lukijoille”, HS:n vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sanoo.

Sanoman aluemedioiden lehdistä Aamulehden kokonaistavoittavuus on tuoreen mittauksen mukaan viikossa 579 000 ja Satakunnan Kansan 197 000.

Painetun lehden lukijamääräänsä kasvatti Sanoman aikakauslehdistä kuusi: Tiede (5 %), Suuri Käsityö (3,9 %), Me Naiset (2,7 %), Kodin Kuvalehti (1,7 %), ET-lehti (1 %) ja Glorian ruoka & viini (0,8 %).

Sanoman aikakauslehdistä seitsemän on kokonaistavoittavuudeltaan Suomen kahdenkymmenen suurimman joukossa. Ylivoimaisesti vahvin monikanavainen asema on Me Naisilla, ja brändin kasvu on tullut erityisesti digitaalisista kanavista. Me Naisten verkkosivu siirtyi Ilta-Sanomien alle reilu vuosi sitten.

”Ilta-Sanomien avulla hieno sisältömme on tavoittanut uusia silmäpareja ja vahvistanut näkyvyyttämme. Lyömme sivukatseluissa ja kohderyhmän tavoittavuudessa ennätyksiä jatkuvasti. Me Naisten sisältö on oman näköistään, ja annamme myös IS:n uutissivustolle lisäarvoa tuomalla sinne entistä vahvemmin naisten, erityisesti nuorten naisten, äänen ja heitä kiinnostavia sisältöjä”, kertoo Me Naisten päätoimittaja Katja Sipilä

Kokonaistavoittavuudeltaan Kodin Kuvalehti sijoittuu sijalle 7, ET-lehti on sijalla 9, Hyvä Terveys sijalla 10, Tiede sijalla 11, Aku Ankka sijalla 12 ja Suuri Käsityö on sijalla 15. Oman aihealueensa ykkösbrändejä ovat Glorian ruoka & viini ja Hyvä terveys.

Kansallinen mediatutkimus perustuu kyselytutkimukseen ja yleisömittaukseen. Tuoreita tuloksia ei voi verrata aiempien vuosien tuloksiin painettuja lehtiä lukuun ottamatta, koska tutkimuksen digitaalisten sisältöjen mittaustapaa on muutettu. Jatkossa tutkimus julkaistaan kerran vuodessa syksyllä.

Katso myös: 

Me Naiset vahvisti asemiaan naisten ykköspuheenaihemediana

Ilta-Sanomat on Suomen suurin uutismedia

Liittyvät artikkelit
Segmenttien tv katselu artikkelikuva

Näin tavoitat suomalaiset eri TV-ohjelmien parista

Sanoma on jakanut suomalaiset kahdeksaan eri segmenttiin mediankäyttömotiivien ja -asenteiden perusteella. Millä ohjelmilla tavoittaa parhaiten esimerkiksi laatutietoiset tiedonhakijat, kiireiset tasapainon etsijät tai vakiintuneita arjesta nauttijat?
Tutkittua
TV & video
Näin tavoitat suomalaiset eri TV-ohjelmien parista
Aamulehti Saarioinen artikkelikuva

Aamulehden ja Saarioisten yhteistyö on tuloksellista kaikilla mittareilla

Aamulehti ja Saarioinen ovat oman alansa klassikoita, joilla on pitkät perinteet ja juuret vahvasti kiinni Pirkanmaalla. Molemmat ovat ajankohtaisia omalla toimialallaan ja läsnä suomalaisten arjessa joka päivä.
Alueellinen mainonta
Case
Uutismedia
Aamulehden ja Saarioisten yhteistyö on tuloksellista kaikilla mittareilla
aamulehti_harrasta_ja_luo_some.jpg

Jaa vinkkisi vapaa-ajan viettoon Aamulehden Harrasta & luo -teemassa 4.1.2022

Aamulehden Harrasta & luo -teemakokonaisuus on odotettu kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä harrastustarjonnan lukupaketti, joka välittää lukijoille iloa ja inspiraatiota tulevaan syyskauteen. Teeman monipuolinen sisältö tarjoaa erinomaisen ympäristön mainostajan viesteille, jotka ovat lukijoille oleellinen osa teeman tarjoamaa inspiraatiota.
Alueellinen mainonta
Tuotetietoa
Uutismedia
Jaa vinkkisi vapaa-ajan viettoon Aamulehden Harrasta & luo -teemassa 4.1.2022