Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

Ilari Viippola artikkelikuva

Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

Miten päädyit alalle?

Ensimmäinen vakituinen media-alan työpaikkani oli Reissuradio-nimisessä paikallisradiossa. Aloitin siellä 1999 ja tein kaikkea, mitä paikallisradiossa tehdään: juonsin, pyöritin levyjä, luin uutisia, tein mainoksia, kävin haastattelukeikoilla ja keitin kahvia.

Reissuradio oli todella hyvä koulu siihen, mitä tämä duuni oikeasti on. Opiskelin radio- ja tv-ilmaisua nykyisessä Metropolia-ammattikorkeakoulussa, ja 2003 aloitin STT:ssä toimittajana. Monen mutkan kautta siirryin Nelosen uutisiin 2006, ja sieltä Nelonen Median markkinointiin. Ensimmäiset 10 vuotta olin toimittajana, ja vuodesta 2009 olen toiminut markkinoinnin parissa. Neloselta siirryin 2015 markkinointitoimisto Dagmariin starttaamaan Dagmar Stories -sisältömarkkinointiyksikköä. Sieltä siirryin 2018 Nordic Morningille vetämään datavetoisten sisältöjen liiketoiminta-aluetta. Tämän vuoden helmikuusta alkaen olen ollut Seuressa markkinointi- ja viestintäjohtajana. Seure on pääkaupunkiseudun kuntien omistama henkilöstöpalveluyritys, joka vuokraa henkilöstöä eri toimialoille omistajiensa palvelukseen.

Mitä työhösi kuuluu?

Vastaan johtajana Seuren markkinoinnista ja viestinnästä. Tuen Seuren yritys- ja työnantajamielikuvan rakentumista. Viime aikoina olen keskittynyt hyvin paljon viestimään sisäisesti henkilöstöllemme, ja ulkoista viestintää olemme tehneet vähemmän. Meillä on ollut paljon sisäisiä muutoksia, organisaatio on sopeutettu vastaamaan tulevaisuuden tarvetta, ja siksi myös viestinnän fokus on ollut normaalia sisäänpäinkääntyneempi.

Arjen työssäni johdan pientä markkinointi- ja viestintäasiantuntijoidemme tiimiä, ja lisäksi osallistun johtoryhmän jäsenenä aktiivisesti yhtiön kehittämiseen. 

Mikä on parasta työssäsi?

Seuresta voi saada hieman harmahtavan ja vanhentuneen brändimielikuvan. Työssäni on ollut parasta huomata, ettei näin ole oikeasti. Olen tosi iloinen siitä, että meillä on valtava draivi muutokseen. Digitalisaation ja automaation rakentaminen on ollut meillä käynnissä vähän yli vuoden. Jengillä on halu uudistua ja kehittyä, ja olen pystynyt antamaan paljon digitaalisuuden kehittämiseen markkinoinnissa ja viestinnässä. 

Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?

Seuren liiketoimintaan se on vaikuttanut isosti. Pandemian alkaessa asiakkaat eivät tilanneet meiltä työvoimaa, jolloin liikevaihtomme romahti. Jouduimme miettimään, miten teemme työtä mahdollisimman tehokkaasti. Nyt tilanne on kääntynyt aivan uudelle tasolle, ja kysyntä on kovempaa kuin koskaan.

Korona on madaltanut kynnystä toimia digitaalisesti, mikä on iso mahdollisuus. Hoidamme digitaalisesti esimerkiksi työhaastatteluja tai koko työsuhteen hoitoa. Se on avannut uusia portteja siihen, miten voimme toimia vielä entistä tehokkaammin. Kuitenkin niin, että työntekijän kokemus Seuresta säilyy mahdollisimman hyvänä.

Mitä markkinointitekoa ihailet?

Minua kiinnostavat sellaiset markkinointilähdöt, jotka jollain lailla rikkovat sisällön ja mainoksen välistä rajaa. Sisältömarkkinoijana liputan vahvasti sen perusperiaatteen puolesta, että tarjoat arvoa vastaanottajalle. Sisällön tulisi olla niin kiinnostavaa, ettet edes välitä siitä, onko kyseessä mainos.

Puhelimessani oli Tiktok jo silloin, kun sen nimi oli Musical.ly. Korona-aikana olen alkanut enemmän tutustua palveluun. Nuoret eivät juurikaan välitä perinteisestä mainonnasta, joten Tiktokissa täytyy miettiä tarkkaan, mikä on hyvää meininkiä. Erityisesti olen tykännyt siitä, miten Ukko.fi on esillä ”Aina kannattaa yrittää” -kampanjallaan. He ovat onnistuneet tekemään sellaista mainontaa, joka vaikuttaa Tikok-sisällöltä. 

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Haluaisin nähdä enemmän sellaista tarinankerrontaa, jossa sankarina ei ole yritys vaan kohderyhmä. Asenteen pitää olla palveleva: miten voit markkinoijana tuoda arvoa vastaanottajalle? Käytännössä tarkoitan, että esimerkiksi Seure itsessään ei ole mielenkiintoinen tarinan subjekti, vaan se, mitä ihmiset Seuren palveluksessa saavat aikaiseksi. Klassisena vertauksena yritys ei voi olla James Bond, vaan Bondin Walther PPK -ase.

Tämänkaltaista ajattelua haluaisin nähdä paljon enemmän. On todella yleistä tehdä tarinoita ja tunteisiin vetoavia juttuja, mutta jos ne kertovat pelkästään yrityksistä, kohderyhmä jää toispuoleiseen asemaan.

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Haluaisin antaa seuraavaksi pallon Ping Helsingin perustaja ja toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahdelle. Innalla on paljon sanottavaa modernista markkinoinnista ja inhimillisistä kohtaamisista. Ping on hyvässä nosteessa.

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Kari Eilola Alalla somejako

Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola
Minni Jaakola Alalla somejako

Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing
Charlotta Harald Alalla somejako

Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald
Alalla Maria Sillanpää somejako

Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää
Teemu Suutari jakokuva

Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari