Asiakaskokemuksesta luovaan kokemukseen

Get Tomorrow 2021 yleisö artikkelikuva

Mitkä oletukset halvaannuttavat luovaa ajatteluasi? TBWA\Worldwiden Agathe Guerrier tarjosi puheenvuorossaan Get Tomorrow’ssa esimerkkejä perinteiset tavat haastavasta markkinointiviestinnästä. 

Investoinnit asiakaskokemukseen ovat viime vuosina kasvaneet. Samalla brändi ja asiakaskokemus ovat Agathe Guerrierin mukaan eriytyneet toisistaan.

”Brändin erottuminen menettää tässä kehityksessä vaikuttavuuttaan. Esimerkiksi kaikki autojen vertailusivustot, myymälöiden kosmetiikkaosastot ja ruokavälityssovellukset näyttävät ihan samanlaisilta”, Guerrier listaa.

Mitä jos tavoittelisimme muistettavaa vuorovaikutusta parhaiden käytäntöjen sijaan, ja siirtyisimme normaalista asiakaskokemuksesta kohti luovaa kokemusta, Guerrier kysyy.

Disruptiivista markkinointiviestintää voi kuvailla esimerkiksi professori Jean-Marie Drun sanoin: Menestyksekkäät yhtiöt eivät vain ratsasta aallon harjalla. He luovat tuulen, joka saa aallot aikaan. Taiteilija Sasha Velour ilmaisi asian toteamalla: Emme ole kiinnostuneita maailmasta sellaisena kuin se on, vaan sellaisena joka se voisi olla.

Agathe Guerrier nosti esityksessään esimerkkejä disruptiivisista markkinointiteoista ympäri maailmaa. Ranskalainen valtiollinen junayhtiö SNCF haki palvelukseensa insinöörejä pelillisellä testillä, joka oli lähes mahdoton läpäistä. Tuhansista testin tehneistä 17 läpäisi sen, ja tästä joukosta 10 rekrytointiin SNCF:n palvelukseen.

Espanjan McDonald -ravintoloissa syntyi koronakriisin keskellä paikallisten maanviljelijöiden ja karjankasvattajien tuotteista tehty Big Good -hampurilainen, jonka markkinoinnissa nostettiin esiin tuottajien tarinoita.

Lexus teki Hongkongissa koeajoreiteistä kiinnostavia suunnittelemalla reittejä paikallisiin pienyrityksiin, ravintoloihin, liikuntapaikkoihin ja myymälöihin. Nissan kehitti Dubaissa uuden tavan mitata auton tehokkuutta aavikon olosuhteissa. Hevosvoimien sijaan Nissan lanseerasi uuden mittaustavan, kamelivoiman.

Suomalaisena markkinointitekona Guerrier nosti esiin Helsingin Sanomien ilmastokynän, joka kannustaa maailman johtajia tekemään ilmastomyönteisiä päätöksiä.

Katso tapahtuman tallenne

Kuva: Pääosin virtuaalisena järjestetyssä Get Tomorrow -tapahtumassa oli paikalla pieni liveyleisö.

Liittyvät artikkelit
Tiina Hosiokoski artikkelikuva

Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet

Organisaatiot viestivät vahvasti erilaisista vastuullisuustavoitteistaan. Tavoitteet ovat tärkeitä, mutta ennen kaikkea tarvitsemme tekoja, jotka johtavat tavoitteisiin. Brändin rakentamisen ja viestinnän näkökulmasta pelkillä tavoitteilla on enää vaikea erottua. Ja erottautumistahan me haluamme, kirjoittaa SEKin Tiina Hosiokoski.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vastuullisuus
Vieraskynä
Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet
Johanna Widomski artikkeli

Ruokakaupan hyllyltä verkkokaupan ostoskoriin

Johanna Widomski kertoi Kasvua verkkokaupasta -webinaarissa, miten Fazer vastaa digitaalisen kaupankäynnin kasvuun ja etsii tietään suoraan kuluttajasuhteeseen.
Digiratkaisut
Näkemyksiä markkinoinnista
Ruokakaupan hyllyltä verkkokaupan ostoskoriin