Miten tunnistaa, rakentaa ja hoitaa kumppanuuksia?

Get Tomorrow 2021 yleiskuva artikkeli

Bold Clarityn Julia Langkraehr tarjosi Get Tomorrow -tapahtuman puheenvuorossa vinkkejä toimivaan kumppanuuteen.

Mitä resursseja liiketoimintasi tarvitsee? Mikä on suurin haasteesi juuri nyt? Miten kumppanuus auttaa saamaan tarvittavat resurssit ja ratkaisun haasteeseen?

Julia Langkraehrin mukaan toimivat kumppanuudet kasvattavat brändin tunnettuutta sekä yrityksen arvoa, markkinaosuutta ja liikevaihtoa.  

Kolme menestystekijää kumppanin valinnassa ovat jaetut arvot, yhteinen hyöty ja yhdessä sovittu aikajana.

Langkraehr kehottaa valitsemaan kumppanuuden mainettasi vahvistavan tahon kanssa.

”Solmi kumppanuus sellaisen organisaation tai sellaisten ihmisten kanssa, jotka voivat tuoda lisäarvoa tuotteellesi, brändillesi tai kohdeyleisöllesi”, Langkraehr neuvoo.

Julia Langkraehr jaottelee kumppanuudet kolmeen kategoriaan: brändi-, tuote- ja jakelukumppanuuteen.

”Brändikumppanuudella voit esimerkiksi luoda tarinoita, rakentaa mainetta ja tehdä brändistäsi pidetymmän”, Langkraehr sanoo. Esimerkkinä tuloksellisesta brändikumppanuudesta hän nostaa Nespresson ja George Clooneyn yhteistyön.

Tuotekumppanuutta miettiessäsi Langkraehr neuvoo pohtimaan mitä tuotetta kohderyhmääsi kuuluvat jo ostavat, mitä tuotetta he aikovat ostaa tai minkä tuotteen olisit toivonut keksiväsi.  

”Tuotekumppanuus voi tehdä tuotteestasi luotettavan, jännittävän, arvokkaan tai suositun”, Langkraehr listaa. Esimerkkinä toimivasta tuotekumppanuudesta Langkraehr nostaa Red Bullin ja GoPron kumppanuuden, joka tuottanut kiinnostavaa ja molempien brändiä tukevaa sisältöä.  

Kuka myy markkinallasi? Kenellä on jo kumppanuus asiakkaittesi kanssa? Kuka voi viedä brändisi uusille maantieteellisille alueille tai segmenteille? Mistä löytyvät brändille sopivat kauppapaikat, kanavat, tilaajat, lukijat, katsojat tai kuuntelijat. Näitä kysymyksiä Langkraehr tarjosi avuksi jakelukumppania pohtiville.

Katso Julia Langkraehrin puheenvuoro tai koko tilaisuuden tallenne tapahtumasivuilta: 

Get Tomorrow - Commerce Edition

Kuva: Virtuaalisen Get Tomorrow -tapahtuman lähetys tuli Sanomatalon Mediatorilta.

Liittyvät artikkelit
Tiina Hosiokoski artikkelikuva

Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet

Organisaatiot viestivät vahvasti erilaisista vastuullisuustavoitteistaan. Tavoitteet ovat tärkeitä, mutta ennen kaikkea tarvitsemme tekoja, jotka johtavat tavoitteisiin. Brändin rakentamisen ja viestinnän näkökulmasta pelkillä tavoitteilla on enää vaikea erottua. Ja erottautumistahan me haluamme, kirjoittaa SEKin Tiina Hosiokoski.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vastuullisuus
Vieraskynä
Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet
Johanna Widomski artikkeli

Ruokakaupan hyllyltä verkkokaupan ostoskoriin

Johanna Widomski kertoi Kasvua verkkokaupasta -webinaarissa, miten Fazer vastaa digitaalisen kaupankäynnin kasvuun ja etsii tietään suoraan kuluttajasuhteeseen.
Digiratkaisut
Näkemyksiä markkinoinnista
Ruokakaupan hyllyltä verkkokaupan ostoskoriin