Lapsiperheet eivät mahdu yhteen muottiin
Miten markkinoijan tulisi ottaa lapsiperheiden moninaisuus huomioon? Kati Heinänen-Rautee ja Nina Kupula vinkkaavat, miten erilaisia lapsiperheitä kannattaa puhutella ja mistä heidät tavoittaa.
Lapsiperheet ovat varsin kirjava ja monimuotoinen joukko, joten lapsiperheiden mediapäivä ja mediankäyttötottumukset vaihtelevat paljon riippuen siitä, onko perheessä vauva, päiväkoti-ikäinen vai kouluikäinen lapsi.
”Lapsiperheet typistetään helposti yhdeksi kohderyhmäksi, vaikka sama puhuttelukulma toimii harvoin sekä vauvan että teinin vanhemmalle. Jos halutaan puhutella lapsiperheitä yleisesti, voi olla, ettei puhuttele oikein ketään”, luova strategi Nina Kupula muistuttaa.
Sanoman mediankäyttösegmentoinnissa lapsiperhesegmentit ovat kiireiset tasapainon etsijät ja mukavuudenhaluiset viihtyjät.
”Näillä segmenteillä on huomattavia eroja sekä arvoissa että kuluttamisessa. Kiireiselle tasapainon etsijälle on tärkeää vastuu ympäristöstä, ja he kantavat huolta maailman hyvinvoinnista, kun taas arvoiltaan perinteisemmillä mukavuudenhaluisilla viihtyjillä on keskiössä oma perhe”, kertoo consumer insight strategist Kati Heinänen-Rautee.
Sanoman perheille suunnatuissa sisällöissä pyritään huomioimaan perheiden moninaisuus.
”Toimituksen arvot pohjaavat siihen ajatukseen, että perhe on hyvä ja kannatettava valinta, mutta sen perustamiseen ei ohjata tai ajatusta perheen perustamisesta tuputeta kenellekään. Haluamme edistää positiivista perhekeskustelua, mutta emme sulje ketään sen ulkopuolelle. Haluamme olla suvaitsevaisia ja moniäänisiä ja tukea vanhempia”, kuvailee HS:n lifestyle-toimituksesta vastaava Merituuli Saikkonen.
Miten markkinoijan tulisi ottaa lapsiperheiden moninaisuus huomioon? Miten erilaisia lapsiperheitä kannattaa puhutella ja mistä heidät tavoittaa? Miltä näyttää vanhemmuuden vuosikello?
Kuvassa Kati Heinänen-Rautee ja Nina Kupula.