Näin tavoitat suomalaiset eri TV-ohjelmien parista

Segmenttien tv katselu artikkelikuva

Sanoma on jakanut suomalaiset kahdeksaan eri segmenttiin mediankäyttömotiivien ja -asenteiden perusteella. Millä ohjelmilla tavoittaa parhaiten esimerkiksi laatutietoiset tiedonhakijat, kiireiset tasapainon etsijät tai vakiintuneita arjesta nauttijat?

Mitkä Sanoma TV:n kevään ohjelmasuosikit tavoittavat laajasti suomalaiset? Entä millä pienemmän kohderyhmän ohjelmilla saa kiinni esimerkiksi itsevarmat menestyjät tai uteliaat suunnannäyttäjät?

Tutustu eri mediankäyttösegmentteihin kuuluvien suosikkeihin TV:ssä ja Ruudussa.  Tiedot perustuvat kevään 2021 katseluun.    

Ennakkoluuloton verkostoituja viihtyy kilpailuhenkisen realityn parissa

Ennakkoluuloton verkostoituja

Ennakkoluulottomat verkostoitujat katsovat harkiten mutta laajasti viihde- ja lifestyleohjelmia. Segmenttiin kuuluvat pitävät erityisesti reality- ja kilpailuhenkisistä ohjelmista. Ryhmän suosikkeja ovat Temptation Island Suomi, Selviytyjät Suomi ja Diili, joita he seuraavat ahkerasti TV:n lisäksi Ruudusta.

Ennakkoluulottomat verkostoitujat ovat kiinnostuneet huumorielokuvien lisäksi hirviö- ja hobittielokuvista. Dokumenteista kiinnostaa Naurun historia.

Sekä Remppa vai muutto Australia että Vieraissa Australia kuuluvat segmentin suosikkeihin.

Jersey Shore Family Vacation Ruudussa kerää katselijoita ennakkoluulottoman verkostoitujan segmentistä.

Itsevarma menestyjä katsoo harkiten Ruutua ja elokuvia

Itsevarma menestyjä

Itsevarmat menestyjät katselevat harkiten ja seuraavat sisältöjen mieluiten Ruudun kautta. TV:n puolella korostuvat elokuvat.

He seuraavat muun muassa Selviytyjät Suomea, The Voice of Finlandia ja Temptation Island Suomea.

Elokuvatarjonnassa kiinnostavat supersankarit ja antisankarit, kuten Mr Bean.

Ruudussa he seuraavat Arman Alizarin ohjelmia ja TV:n pienemmistä ohjelmista ryhmässä korostuu Amerikan kovimmat keräilijät.

Utelias suunnannäyttäjä seuraa realityohjelmia ja viihdettä

Utelias suunnannäyttäjä

Uteliaat suunnannäyttäjät viihtyvät hyvin sekä TV:n että Ruudun parissa. Erityisesti reality ja viihde ovat tämän segmentin suosiossa. Suosikkiohjelmat ovat Big Brother Suomi, Temptation Island Suomi, Selviytyjät Suomi, Farmi Suomi sekä Diili, joita he seuraavat ahkerasti sekä TV:n että Ruudun välityksellä.

Tämän ryhmän suosikkielokuvat sisältävät huumoria ja suhdesoppaa, kuten esimerkiksi Napapiirin sankarit, Bridget Jones Mies ja alaston ase sekä Sinkkuelämää.

Uteliaiden suunnannäyttäjien erikoissuosikkeja TV:n puolella ovat Remppa vai muutto Vancouver, Sinkkuillallinen ja Stand up! Ruudusta heidät löytää Greyn anatomian ja Paratiisihotelli Ruotsin parista.

Kiireinen tasapainon etsijä katsoo viihdettä TV:stä ja Ruudusta

Kiireinen tasapainon etsijä

Kiireiset tasapainon etsijät arvostavat sitä, että Ruudusta voi itse määritellä milloin ja mitä katsoo. Perheen kanssa he seuraavat viihdeohjelmia TV:stä. Segmentin suosikkeihin TV:ssä ja Ruudussa kuuluvat The Voice of Finland, Diili, Selviytyjät Suomi ja Syke.

Tämän ryhmän elokuvasuosikit ovat komedioita ja kotimaisia elokuvia, kuten Yösyöttö, Napapiirin sankarit ja Veljeni vartija.

TV:stä tämän ryhmän tavoittaa lisäksi NCIS Los Angeles ja Rillit huurussa -sarjojen parissa. Ruudusta he seuraavat ulkomaisia draamasarjoja, kuten Greyn anatomia, Resident ja This is Us. Myös Masterchef Australia on suosittu.

Mukavuudenhaluinen viihtyjä seuraa monipuolisesti erilaista sisältöä

Mukavuudenhaluinen viihtyjä

Mukavuudenhaluiset viihtyjät ovat TV-sisältöjen suurkuluttajia. He seuraavat monipuolisesti erityyppisiä sisältöjä sekä TV:stä että Ruudusta. TV:stä he katsovat The Voice of Finlandia, Huvila & Huussia ja Poliisit-sarjaa. Ruudussa heidän suosikkejaan ovat Syke, Temptation Island Suomi ja Selviytyjät Suomi.

Draama- ja komediaelokuvat, kuten Yösyöttö, Harjoittelija ja Mies ja alaston ase, ovat suosittuja segmentin parissa.

Erikoissuosikkeja TV:n puolella ovat Panttilainaamo, Australian rajalla ja Amerikan kovimmat keräilijät. Ruudusta tämän ryhmän tavoittaa Vuorien sankarit ja Kevyttä yläpilveä -ohjelmien parista.

Vakiintunut arjesta nauttija seuraa tuttuja ohjelmia niiden lähetysaikaan

Vakiintunut arjesta nauttija

Vakiintuneet arjesta nauttijat viihtyvät hyvin TV:n parissa ja katsovat mielellään ohjelmia niiden lähetysaikaan. Erityisesti kotimainen sisältö kiinnostaa. Haluatko miljonääriksi?, Suomen huutokauppakeisari ja Huvila & Huussi ovat kohderyhmän tutut suosikit TV:ssä.

Kotimaiset elokuvat, komedia ja klassikot kuuluvat tämän segmentin suosikkielokuviin.

Pienemmän kohderyhmän TV-ohjelmista segmentin suosiossa ovat Australian rajalla ja Amerikan rajavartijat.

Laatutietoinen tiedonhakija katsoo klassikkoelokuvia ja lifestyleohjelmia

Laatutietoinen tiedonhakija

Laatutietoiset tiedonhakijat katsovat harkitusti. Kohderyhmän suuri suosikki TV:n puolella on The Voice of Finland. Myös klassikkoelokuvat ja lifestyleohjelmat, kuten Huvila & Huussi, kiinnostavat. Segmenttiin kuuluvat katsovat pääsääntöisesti ohjelmia niiden lähetysaikaan.

Elokuvasuosikkeja ovat Harjoittelija, Bridget Jones, Star Wars, Notting Hill ja Casino Royale.

TV:n pienemmän kohderyhmän ohjelmista Kiinteistöveljekset: Rempalla uuteen kotiin on suosittu laatutietoisten tiedonhakijoiden parissa.

Lähde: Finnpanel Oy, Total TV -tutkimus, tammi-toukokuu 2021 (Nelonen Media TV ja Ruutu)

Tutustu myös syksyllä 2019 tehtyyn yhteenvetoon:

 

Haluatko tavoittaa ennakkoluulottomat verkostoitujat tai kiireiset tasapainon etsijät? Katso missä ohjelmissa kannattaa mainostaa

Kysy lisää monipuolisista yhteistyömahdollisuuksista yhteyshenkilöltäsi Sanomalla.

Sanoma TV:n kevät 2022 tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia markkinoijalle

Tutustu Sanoman mediankäyttösegmentteihin tarkemmin 

Tutustu ohjelmayhteistyön vaihtoehtoihin 

Liittyvät artikkelit
Verkkokauppa Kuukauden kamppis

Verkkokauppa.comin 30-vuotiskampanja erottuu ja tarjoaa aitoa 90-luvun tunnelmaa

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Syyskuun valinta on Verkkokauppa.comin Back to '92.
Kuukauden kamppis
Näkemyksiä markkinoinnista
TV & video
Verkkokauppa.comin 30-vuotiskampanja erottuu ja tarjoaa aitoa 90-luvun tunnelmaa
Anna Lujanen artikkelikuva

Televisio elää ajassa – samoin siihen liittyvä terminologia

Englanninkielisillä sanoilla mennään vääjäämättä kohti maailmaa, jossa käytännössä kaikkien alojen ammattisanastot jäävät ilman suomenkielisiä vastineita. On kriittisen tärkeää, että Suomeen luodaan aktiivisemmin uusia sanoja, kirjoittaa Screenforcen Anna Lujanen. 
Näkemyksiä markkinoinnista
TV & video
Vieraskynä
Televisio elää ajassa – samoin siihen liittyvä terminologia
Uutismedia digi artikkelikuva

Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %

Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2022) tuoreet luvut kertovat, että Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa on vahvaa kasvua.
Aikakausmedia
Tutkittua
Uutismedia
Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %