Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

Inna-Pirjetta Alalla

Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.

Miten päädyit alalle?

Viestintä ja markkinointi ovat olleet minulle intohimo jo aikaisista nuoruusvuosista alkaen. Partio oli avaintekijä. Toimin lippukuntalehtemme toimittajana ja päätoimittajana. Radio Cityssä pyöri aikoinaan Radio Scout, jota teimme toimitusneuvoston kanssa. Isoilla suurleireillä pääsin pyörittämään ihan oikeaa paikallisradiota useamman kerran.

Päädyin opiskelemaan viestintää Helsingin yliopiston valtiotieteelliseen tiedekuntaan, ja otin sivuaineeksi markkinoinnin kauppakorkeakoulusta. Olin todella intohimoinen elokuvan ystävä, ja tein lopulta gradunikin aiheesta ”Elokuva markkinointiviestinnän välineenä ‒ filmitähdet yrityksen myyntimiehinä.”

Eli voin sanoa tehneeni gradun vaikuttajamarkkinoinnista vuonna 1998. Koen, että olen aika systemaattisesti kulkenut tätä polkua.   

Mitä työhösi kuuluu?

Olen Ping Helsingin toimitusjohtaja ja perustaja. Kasvuyrityksen vetäjän rooli on aika monipuolinen. Siihen kuuluu kaikki henkilöstöhallintoon, yrityksen talouteen ja kehittämiseen liittyvät asiat. Yhtä lailla olen paljon mukana asiakasprojekteissamme.

Vuosi sitten meitä oli neljä, nyt kymmenen. Tämä mahdollistaa sen, että kun Ping Helsingiltä lähtee vaikuttajamarkkinoinnin valmennus maailmalle, niin valmentaja ei ole aina Inna-Pirjetta Lahti, vaan meillä on myös muita asiantuntijoita ja osaajia, mikä on aivan mahtavaa.

Olen toiminut yrittäjänä jo yli 8 vuotta. Siihen on mahtunut monenlaisia vaiheita. Alkuvaiheessa TE-keskuksen yritysneuvoja kysyi, olenko elämäntapayrittäjä, asiantuntijayrittäjä vai kasvuyrittäjä. Nyt voin sanoa, että olen kokeillut näitä kaikkia.

Tällä hetkellä oma aikani kuluu enemmän yrityksen kasvuun ja kehittämiseen, strategian miettimiseen ja sen mahdollistamiseen, että työtekijöillämme on paras ammattitaito ja osaaminen asiantuntijuuteen.

Tällä toimialalla on mahtavaa se, että saa tehdä töitä itseään nuorempien ihmisten kanssa. Se pitää itsenikin nuorena. Somen virtauksia on vähän pakko seurata, vaikka ei itse enää nuorisokohderyhmään kuulukaan.

Mikä on parasta työssäsi?

Kun saa innostua jostain asiasta aidosti. Ja kun huomaa, että innostus tarttuu omiin asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin tai tiimiin. Vaikuttajamarkkinoinnin saralla tykkään kaikista eniten strategisesta suunnittelusta, esimerkiksi strategiaworkshoppien vetämisestä.

Toinen ihana puoli on kohtaamiset, jotka ovat olleet katkolla viimeiset pari vuotta. Tankkaan energiaa siitä, kun pääsen tapaamaan ihmisiä ihan fyysisesti.

Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?

Meillä oli aika vahva tapahtumaliiketoiminta, josta siirryttiin viikossa Zoomiin. Olemme sittemmin järjestäneet useita kymmeniä erilaisia koulutuksia ja webinaareja Zoomin välityksellä.

Poikkeuksellinen aika vaikutti siinä mielessä isosti, että teimme valtioneuvoston Faktaa koronasta -viestintää ensimmäisen koronakevään ajan. Virtuaalivappua teimme sisäministeriölle ja poliisihallitukselle. THL:n kanssa olemme toteuttaneet webinaareja tämänkin vuoden aikana.

Kolmas merkityksellinen asia tässä roolissa on vastuu työntekijöistä. Siinä vaiheessa, kun yhtäkkiä siirryttiin etämoodiin, oli huoli ja vastuu siitä, miten ihmiset voivat. Tiimissä on paljon yksin asuvia nuoria sinkkuja. Itselläni on viisihenkinen perhe, jossa aktiviteetteja ja kontakteja oli vähän liikaakin ensimmäisen koronakevään aikana. Meillä kaikilla oli jaksamisen haasteita, ja syyt olivat tosi erilaisia.

Meille tärkeitä olivat virtuaalisesti järjestytyt afterworkit. Piti käyttää tosi paljon aikaa, energiaa ja ajattelutyötä siihen, miten varmistetaan ihmisten jaksaminen poikkeusoloissa. Olen todella onnellinen, että olemme kaikesta huolimatta onnistuneet siinä ilmeisen hyvin.

Mitä markkinointitekoa ihailet?

Ihailen Pridea. Sitä, miten he ovat onnistuneet aidosti tuomaan maailmaan uudenlaista ajattelua ja ymmärrystä diversiteettiä kohtaan. Ihailen kaikkia yrityksiä, jotka ovat aidosti lähteneet mukaan yhteistyöhön mahdollistamaan ilmiön syntyä ja vahvistumista. Ihailen myös kriittistä keskustelua, joka on syntynyt ilmiön ympärille pinkkipesusta ja Priden brändin vääränlaisesta lainaamisesta.

Pride on saanut monet yritykset ajattelemaan asioista uudella tavalla ja tuonut esiin sukupuolivähemmistöjen tilannetta hyvin monipuolisesti ja monikanavaisesti. Se on myös loistava esimerkki sosiaalisen median kautta vahvistuneesta yhteiskunnallisesta liikehdinnästä, jolla on globaaleja vaikutuksia positiivisella tavalla.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Olen taustaltani viestijä. Peräänkuuluttaisin viestinnän, markkinoinnin ja myynnin yhteistyötä. Edelleen näkee liikaa organisaatioita, joissa nämä kolme ovat omissa poteroissaan, ja aito yhteistyö pahimmillaan puuttuu kokonaan. Tämä aiheuttaa helposti sitä, ettei pystytä reagoimaan riittävän nopeasti, käytetään budjetteja tuplasti ja jätetään joitakin mahdollisuuksia kokonaan hyödyntämättä.

Markkinointia tulisi katsoa aidosti liiketoimintaa tukevana elementtinä ja sen osana. Kun tehdään vaikkapa vaikuttajamarkkinointia, niin muistettaisiin, ettei kyseessä ole vain media, vaan vaikuttajayhteistyö voi oikeasti tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Kannattaa miettiä, millä tavoin sitä voidaan tuoda ostettuun mediaan ja omiin kanaviin ja mitä voidaan tehdä ansaitun median puolella. Uskon, että näin voidaan saavuttaa aidosti liiketoimintaa palvelevia tuloksia.

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Ajatusjohtajuus on aihe, joka on ollut aika paljon tapetilla viime aikoina. Bonfire Agency on edelläkävijä ajatusjohtajuuden rakentamisessa. Bonfiren Maria Sillanpäällä on asiasta paljon sanomista.

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Kari Eilola Alalla somejako

Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola
Minni Jaakola Alalla somejako

Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing
Charlotta Harald Alalla somejako

Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald
Alalla Maria Sillanpää somejako

Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää
Teemu Suutari jakokuva

Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari