Näköalapaikalla: Miten B2B-markkinoija turvaa kasvun muuttuvassa maailmassa?

Näköalapaikalla B2B artikkeli

Markkinoinnin fundamentaaliset totuudet sopivat myös B2B-brändeille, toteaa WARCin head of advisory Imaad Ahmed Sanoman Näköalapaikalla-webinaarin puheenvuorossaan.

B2B-markkinoinnilla ja B2C-markkinoinnilla on paljon yhteistä. Molemmissa luovuus ratkaisee. Herätä tunteita ja ratkaise ongelmia, kuuluu Imaad Ahmedin neuvo B2B-markkinoijalle.

Tavoittavuus tuo kasvua sekä B2B- että B2C-brändeille. B2B-brändi voi nostaa tunnettuuttaan toimimalla vastoin kategorian normeja. Ostomotiiveissa yhdistyvät tunne ja järki.

Ahmed muistuttaa, että myös B2B-brändin rakentamisessa tulee olla tasapaino pitkäaikaisen brändinrakennuksen ja lyhyen ajan aktivoinnin välillä. Ei kannata keskittyä pelkästään nykyisiin, paljon ostaviin asiakkaisiin, vaan panostaa myös vähemmän ostaviin, joissa voi olla tulevaisuuden potentiaalia.      

Ostajat haluavat Ahmedin mukaan kommunikoida enemmän brändien kanssa. Ostopäätökseen vaikuttaa erityisesti oston jälkeinen tuki.

Imaad Ahmed listaa viisi neuvoa, joita noudattamalla B2B-markkinoija voi herättää huomiota:

  1. Osoita empatiaa – kerro miten voit auttaa, ole ratkaisukeskeinen
  2. Ole kumppani – osoita että sinulla on tietoa toimialasta ja tunnet asiakkaan haasteet
  3. Ole merkityksellinen – onko brändillä merkityksellinen ja aito rooli?
  4. Käytä erottuvia keinoja – herätä muistijälkiä ja tunnistettavuutta
  5. Ole luova – etsi luovia keinoja brändin tarinan kertomiseksi ja tarjoa erinomainen asiakaskokemus

B2B-markkinoinnin mediavalikossa on lisääntynyt onlinevideon ja podcastien käyttö. Kasvussa ovat myös partneruuksien, sponsoroinnin ja vaikuttajien käyttö.  

Katso B2B-markkinointi murroksessa -webinaari kokonaisuudessaan 

Markku Vierula artikkelikuva

Älä etsi tuotteillesi asiakkaita, vaan luo tuotteita, joilla on kilpailuetu – ja joita halutaan ostaa

Kilpailuedun löytäminen on yrityksen toiminnan perimmäinen pyrkimys. Silti vain ani harvalla tuotteella, palvelulla, yrityksellä ja organisaatiolla on selkeä kilpailuetu. Miksi tilanne on näin surkea, pohtii Markku Vierula ja tarjoaa ratkaisuksi markkinalähtöisen ajattelun tarjoaman uuden näkökulman.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Älä etsi tuotteillesi asiakkaita, vaan luo tuotteita, joilla on kilpailuetu – ja joita halutaan ostaa
kari-tervonen-artikkeli.jpg

Pitävätkö ihmiset tuotteitamme välttämättömänä elämässään enää, nyt kun rahat ovat tiukalla?

Porvari ja duunari nukkuvat molemmat näinä aikoina huonosti. Korkeimmasta inflaatiosta reiluun neljäänkymmeneen vuoteen on tutkimusten mukaan huolissaan 90 % länsimaiden ihmisistä, ja lopuistakin osa valehtelee. OMG:n Kari Tervonen vinkkaa, miten tällaisessa tilanteessa kannattaa markkinoida.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Pitävätkö ihmiset tuotteitamme välttämättömänä elämässään enää, nyt kun rahat ovat tiukalla?
Minni Jaakola Alalla somejako

Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing