F-Securen kampanja korosti tietoturvan tärkeyttä arjessa

Case F-Secure artikkelikuva Vain elämää

Monimediainen kampanja tavoitti laajasti suomalaiset sekä kasvatti tunnettuutta.

Tietoturvayhtiö F-Secure tunnetaan Suomessa hyvin.  

”Korkeasta tunnettuudestamme huolimatta koimme tänä vuonna tarvetta laajemmalle kampanjakokonaisuudelle, jolla muistutamme kuluttajia tietoturvan merkityksestä arjessa. Yksi tavoite oli mahdollisimman tehokas tavoittavuus 25─54-vuotiaiden kohderyhmässä”, kertoo Digital Marketing Manager Iida Lehikoinen F-Securelta.

Keinoksi valikoitui ohjelmayhteistyö Vain elämään kanssa. Kampanjaan kuului lisäksi radio-, natiivi- ja digimainontaa.

”Oli helppoa lähteä tekemään, kun saimme Sanomalta hyvän ja kattavan ehdotuksen tarpeisiimme. Kampanja laajeni myös omiin somekanaviimme ja hakukonemainontaan”, kertoo F-Securen Senior Specialist, Digital Marketing Sara Harilainen

F-Secure halusi kampanjassaan korostaa sitä, että elämä on siirtynyt pitkälti verkkoon ja elämä verkossa on suojelemisen arvoista.

”Vain elämää sopi meille hyvin viestinnällisesti, joten lähdimme rakentamaan sen ympärille Vain turvallista elämää verkossa -kokonaisuutta”, Lehikoinen sanoo.

Ennen kampanjaa ja sen päätettyä tehtiin brand tracking -tutkimus, jonka mukaan tunnettuus nousi kampanjan aikana 91 prosentista 93 prosenttiin.

”Tunnettuus ei voi enää paljon kasvaa, mutta meillä oli tutkimuksessa muitakin mittareita, kuten ostoaikomus. Yli puolet mainontaa nähneistä kertoi harkitsevansa ostoa mainonnan vuoksi”, Sara Harilainen toteaa.

Mainonnan muistaminen kehittyi brand tracking -tutkimuksessa 5 prosenttiyksikköä. Mainontaa muisti nähneensä neljännes vastaajista.

”Vaikuttaa siltä, että mainonta on jäänyt katsojille mieleen, mikä on tietenkin todella positiivista. Kampanjan tavoittavuus oli yksi tärkeimmistä tekijöistä, ja se vastasi aika hyvin odotuksia. Saimme kohderyhmään kuuluvia tehokkaasti kiinni läpi Suomen. Kun yli puolet mainontaa nähneistä kertoi harkitsevansa tietoturvatuotteiden ostamista, tämä indikoi sitä, että saimme lisättyä ymmärrystä tietoturvan tärkeydestä jokapäiväisessä arjessa”, Iida Lehikoinen sanoo.

Kampanjan taktisemmassa osassa keskityttiin F-Secure TOTAL -tuotteen myyntiin. Liikenne F-Securen kuluttajasivuille kasvoi 29 % ja uusien kävijöiden määrä 28 % edeltävään periodiin verrattuna.

”Suurin kasvu saatiin suorasta liikenteestä, jossa kasvoi huomattavasti enemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan. Näin ollen kampanjalla vaikuttaisi olleen positiivinen vaikutus kävijämäärään”, Iida Lehikoinen kertoo.

Yhteistyö Sanoman kanssa oli sujuvaa koko ajan.

”Meille tehtiin kaikki mahdollisimman helpoksi, joustettiin ja reagoitiin muutoksiin. Sanomalla on plussana se, että yhden luukun kautta saa kokonaisen paletin eri medioita. Se helpottaa paljon työtämme. Tutkimuspuoli myös ehdoton vahvuus. Kun lähdetään tekemään isoa näkyvyyskampanjaa, pitää saada käteen mitattuja tuloksia”, Sara Harilainen kiittää.

”Läpi kampanjan varmistettiin proaktiivisella otteella, että kaikki etenee. Sanomalta saatu tuotantoapu on yksi syy, miksi valitsimme Sanoman tähän kampanjaan”, Iida Lehikoinen täydentää.

Tutustu tarkemmin kampanjan tuloksiin 

Liittyvät artikkelit