5 vinkkiä julkishallinnon markkinointiin

Satu Salminen artikkelikuva

Kotimainen ja luotettava mediaympäristö tukee julkishallinnon viestintää, kirjoittaa Client Manager Satu Salminen.

Natiivia, podcasteja, digiä, printtiä, liikkuvaa kuvaa, radiota…

Julkishallinto hyödyntää markkinoinnissaan samoja keinoja kuin yksityisen sektorin yritykset. Yksi oleellinen ero kuitenkin on: tavoitteet eivät ole myynnillisiä vaan enemmän viestinnällisiä. Kansalaisia halutaan esimerkiksi ohjata lukemaan lisää jostain asiasta tai tekemään jonkin toimenpiteen. 

Viesti pitää usein saada nopeasti mahdollisimman laajalle joukolle suomalaisia tai toisinaan pienelle ja hyvin tarkalle kohderyhmälle, esimerkiksi perhevapaalla oleville. On tärkeää, että viesti kerrotaan yleisölle mahdollisimman uskottavasti ja vakuuttavasti. Mediaympäristöllä on tällöin iso merkitys.  

Sanoma tuntee suomalaiset ja tavoittaa heistä viikoittain 97 %. Meidän kauttamme viestin saa välitettyä nopeasti ja tehokkaasti koko kansalle tai tietylle kohderyhmälle esimerkiksi sijainnin, iän tai elämänvaiheen perusteella.

Keinoja on monenlaisia. Esimerkiksi nämä:

  1. Panosta kiinnostaviin sisältöihin. Natiivimainonnan avulla saat ihmiset viettämään viestisi parissa aikaa. Tavoitat ihmiset siellä, missä he jo valmiiksi viihtyvät ja kuluttavat sisältöjä. Turvallinen ja kotimainen mediaympäristö vahvistaa viestin uskottavuutta. Natiivimainonta onnistuu Sanomalla ideasta toteutukseen.
     
  2. Herätä tunteita ja halua toimia. Liikkuva kuva vetoaa tutkitusti tunteisiin. TV-mainonnan lisäksi voit hyödyntää videomainontaa digitaalisilla alustoillamme ja kohdentaa sitä myös alueellisesti. Jos kohderyhmä on nuori, alle 40-vuotias, mukaan kannattaa ehdottomasti ottaa myös video.
     
  3. Tee viestisi näkyväksi. Sivustojemme kautta kertyy lähes 260 miljoonaa sivulatausta joka viikko. Datan ja kohdentamisen ratkaisujemme avulla voit kohdistaa mainoksesi niin tarkkaan kuin haluat tai tavoittaa hetkessä kaikki suomalaiset.
     
  4. Kiinnity luotettavaan, viestiäsi tukevaan mediaympäristöön. Käyttämällä Sanoman uutismedioita tiedät, millaisessa ympäristössä viestisi esiintyy. Monikanavaisesti ilmoittamalla tavoitat myös digissä uutisia seuraavat.
     
  5. Audiomainonnalla voit olla esillä kustannustehokkaasti. Jos haluat laajan tavoittavuuden, audion etusivu -ratkaisulla tavoitat päivän aikana lähes miljoona suomalaista keskimäärin kuusi kertaa. Sanoman oma äänituotanto tuottaa spotin audiokampanjaasi helposti ja vaivattomasti. Omille podcasteille löydät oikeat yleisöt Suplasta.

Oli tavoite tai markkinointikampanjan koko millainen tahansa, Sanomalta löytyy siihen ratkaisu.

Katso myös:

Kuntamarkkinoinnin momentum on nyt

Natiivikampanjassa HS Visiossa päästiin Porvooseen pintaa syvemmälle

Liittyvät artikkelit
Aina tulee sanomista podcast some

Taas tulee sanomista podcastin ja videon muodossa

Uusissa jaksoissa myyntijohtaja Stinde Mäkisen vieraina ovat Nordean Laura Hartikainen, Fennian Hanna Länsivuori ja Odan Sami Törmä.
Näkemyksiä markkinoinnista
Taas tulee sanomista podcastin ja videon muodossa
Valopilkku artikkelikuva

Ei mutua vaan dataa

Sanoman brand tracking -tutkimukset tarjoavat Valopilkulle vastauksia siihen, mikä on aidosti toimivaa.
Aikakausmedia
Audio & radio
Case
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
TV & video
Uutismedia
Ei mutua vaan dataa
Tiina Hosiokoski artikkelikuva

Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet

Organisaatiot viestivät vahvasti erilaisista vastuullisuustavoitteistaan. Tavoitteet ovat tärkeitä, mutta ennen kaikkea tarvitsemme tekoja, jotka johtavat tavoitteisiin. Brändin rakentamisen ja viestinnän näkökulmasta pelkillä tavoitteilla on enää vaikea erottua. Ja erottautumistahan me haluamme, kirjoittaa SEKin Tiina Hosiokoski.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vastuullisuus
Vieraskynä
Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet