
Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.
Miten päädyit alalle?
Lukioaikana ajattelin, että lähtisin opiskelemaan kemiaa isäni jalanjäljissä. Kun yksi ystäväni alkoi puhua opinnoista Helsingin kauppakorkeassa, innostuin ja päädyin hakemaan sinne. Ensin pääaineenani oli logistiikka, mutta opintojen edetessä huomasin aika nopeasti, että yöt kauppiksen tietokoneluokassa Exceleiden äärellä eivät olleetkaan minun juttuni. Sivuaineenani oli markkinointi, ja päädyin lopulta lukemaan siitä pääaineen.
Markkinointitehtävien lisäksi tosi vahvassa roolissa urallani ovat olleet myyntitehtävät ja projektien vetämiseen liittyvät työt. Ne ovat muovanneet sitä polkua, miten päädyin lopulta yrittäjäksi.
Mitä työhösi kuuluu?
Viimeiset neljä vuotta olen työskennellyt yrittäjänä ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agencylla. Ensimmäiset kolme vuotta roolini oli markkinointi- ja asiakkuusjohtaja. Reilu vuosi sitten järjestelimme vastuita tiimissä uudelleen, ja otin silloin koppia toimarin hommista. Toimenkuvastani on ehkä muodostunut turhankin laaja. Siihen kuuluu ensimerkiksi strategiatyötä, liiketoiminnan kehittämisprojekteja, rekrytointeja, taloushallintoa ja muita hallinnollisia asioita. Olen vahvasti mukana omassa markkinoinnissamme ja myynnissämme yhdessä myyntitiimimme kanssa. Lisäksi toimin esihenkilönä kahdeksalle tiimiläisellemme.
Kuluneen vuoden aikana olemme tehneet paljon rekrytointeja ja saaneet tiimiin kokeneita avainhenkilöitä. Tämän vuoden aikana tavoitteena on lähteä delegoimaan vastuuta ja fokusoida omaa työnkuvaani.
Mikä on parasta työssäsi?
Onnistumiset yhdessä tiimin kanssa. Innostun edelleen eniten asiakastapaamisissa, kun pääsemme ratkomaan ongelmia yhdessä asiakkaan ja oman tiimin kanssa. Nautin kovasti myös strategiatyöstä ja liiketoiminnan kehittämiseen liittyvästä sparrailusta.
Kun teemme tätä yhdessä yhtiökumppanini Lauran kanssa, isojenkaan riskien ottaminen ei ole huimannut. Jos olisin yksinyrittäjä, olisi ollut tosi paljon vaikeampaa. Parasta on, että olemme onnistuneet rakentamaan Lauran kanssa aidosti lämminhenkisen työyhteisön. Tämän porukan kanssa on hyvä olla ja tehdä töitä. Tavoitteenani on ollut rekrytoida itseäni fiksumpia ja osaavampia ihmisiä. Siinä olemme onnistuneet todella hyvin.
Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?
Yhteistä aikaa työkavereiden kanssa on kova ikävä, kun livekohtaamiset ovat jääneet pois. Positiiviset puolet ovat, että lisääntynyt etätyö on mahdollistanut enemmän aikaa perheen kanssa ja etätyöpäiviin on ollut helpompi sovittaa ulkoilua valoisaan aikaan.
Mutta odotan kovasti, että pääsen palailemaan toimistolle. Kun olemme livenä yhdessä, on helpompi aistia miten tiimillä menee ja miten he voivat.
Bonfire on keskittynyt ajatusjohtajuuden kehittämiseen. Miksi siitä kannattaisi olla kiinnostunut?
Ajatusjohtajuudesta on tutkitusti paljon hyötyä yrityksen liiketoiminnalle. Ajatusjohtajat nähdään oman toimialan edelläkävijöinä ja herättävät sitä kautta enemmän kiinnostusta asiakkaiden keskuudessa.
Meillä on paljon asiakkaita IT-alalta, jossa erottautuminen on vaikeaa ja kilpailu osaajista tosi kovaa. IT-alalla on tehty paljon ajatusjohtajuutta rakentavia tekoja, jotka ovat ottaneet kantaa esimerkiksi palkka-avoimuuteen, joustavampaan työkulttuuriin, inklusiivisuuteen ja monimuotoisuuteen. Näiden asioiden edistämiseksi on tehty ihan konkreettisia tekoja. Ajatusjohtajat pystyvät usein houkuttelemaan töihin oman alansa parhaita talentteja.
Mitä markkinointitekoa ihailet?
Kun markkinointitekoja palkitaan, esiin nousevat usein isot kuluttajabrändit, jossa tehdään isojen budjettien kuluttajakampanjoita.
Teemme paljon yhteistyötä B2B-brändien kanssa, joten haluan nostaa esiin B2B-brändejä. Esimerkiksi Tieto Evryn The Polite type -kampanjan tavoitteena on luoda yhdessä fontti, joka pyrkii estämään nettikiusaamista siten, että se korvaa automaattisesti käyttäjän kirjoittamat loukkaavat sanat neutraaleilla vaihtoehdoilla. Tämä oli todella hieno veto ja yksi ajatusjohtajuutta rakentava teko. Suomessa on paljon muitakin IT-yrityksiä, joissa ajatusjohtajuutta rakennetaan tekojen kautta paremman työelämän puolesta.
Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?
Toivoisin, että markkinoinnissa näkyisi enemmän inhimillisyyttä, aitoutta ja rohkeutta. B2B-puolella tarvittaisiin enemmän sitä, että yritysjohto ottaa kantaa toimialan ja yhteiskunnan ajankohtaisiin asioihin ja viestii omilla kasvoillaan ja mielipiteillään. Haluaisin rohkaista yrityspäättäjiä pistämään itseään yhä enemmän likoon, lähteä tuomaan omaan toimialaan tai yhteiskuntaan liittyviä epäkohtia esiin ja tuottamaan sisältöjä esimerkiksi podcasteina, videoina tai artikkeleina. Ihmisten persoonat ja näkemykset kiinnostavat enemmän kuin viimeiseen asti viilatut korporaatioviestit. Jokaisesta yrityksestä löytyy asiantuntijoita ja vaikuttajia, joilla on mielenkiintoista sanottavaa.
Kenellä on mielestäsi aina sanomista?
Accenturen viestintä- ja markkinointijohtaja Charlotta Haraldilla. Hän on yksi Teknologiapolkuja-podcastin hosteista. Tässä podcastissa keskustellaan siitä, mikä pitäisi muuttua, jotta teknologia-ala olisi yhä useamman naisen valinta. Charlotta on hienosti ottanut kantaa inklusiivisemman ja monimuotoisemman työelämän puolesta. Hänen johdollaan Accenturen markkinointiviestintätiimissä tehdään hyvää työtä.
Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing
