
Miten tällä hetkellä kannattaisi toimia, jotta markkinointiviestintä ei vaikuttaisi moraaliposeeraukselta tai oman edun tavoittelulta kriisin keskellä?
Keräsimme vinkkejä markkinoinnin asiantuntijoilta Dagmarista, Ivalosta, Omnicom Media Groupista ja Toinen PHD:lta.
Hedonismiin ja pinnallisiin asioihin nojaaminen ei nyt pure
”Seuraamme Dagmarissa jatkuvasti kuluttajien asenteita ja mediakäyttöä omassa Digitaalisen median tutkimuksessamme*. Kuluttajien mielenmaisemassa on nyt maaliskuun alussa näkyvissä selkeitä muutoksia, jotka suoraan heijastuvat markkinointiviestinnän vastaanottamiseen.
Rauhoittuminen ja rentoutuminen on väistynyt stressin ja tiedonhalun tieltä. Oma hyvinvointi, itsensä kehittäminen, ruokavalio ja terveellinen elämä tuntuvat nyt hetkellisesti toissijaiselta. Myös tavara on menettänyt merkitystään. Kiinnostus uusiin tuotemerkkeihin tai halu maksaa laadukkaista tavaroista on laskenut.
Hedonismiin ja pinnallisiin asioihin nojaaminen markkinointikommunikaatiossa ei nyt todennäköisesti pure. Puhtaan kaupallisten viestien sijaan vahvasti inhimillinen lähestyminen ja suurten ajatusten näkyminen pieninäkin tekoina, vaikkapa ahdistavien lööppien piilottaminen lasten silmiltä, on tässä hetkessä parhaiten vastaanotettua markkinointiviestintää.”
Kirsi Laakso, Customer Insight Director, Dagmar
* Digitaalisen median tutkimus, Dagmar. Maaliskuu 2022 n. 500 ja tammi-helmikuu 2022 n. 1000 vastaajan kokonaisotos edustaa 16–69-vuotiaita Manner-Suomessa
Varmista, että hyvä tarkoitus toteutuu muita kunnioittavana toteutuksena
Tärkein kysymys, jonka markkinoija voi tässä ajassa itselleen esittää on: Miksi?
Onko kommunikaation syy aito halu auttaa tai muuttaa maailmaa vai hyötyä muiden hädästä? Seuraavaksi tärkeintä on kuuntelu ja oppiminen. Ota yhteyttä aiheesta enemmän tietäviin: asiantuntijoihin ja järjestöihin ja varmista, että hyvä tarkoitus toteutuu muita kunnioittavana toteutuksena.
Kolmanneksi on muistettava, että tilanne on nyt herkkä ja muuttuu nopeasti. Yritä siis olla paitsi nopea reagoimaan, myös hiukan armollinen itseäsi ja muita kohtaan.
Leena Komulainen, toimitusjohtaja, Ivalo Creative Agency
Harmaan sävyjä ei ole syytä lisätä
”Tämäkin aika huutaa positiivisia vastuunkantajia ja huomisen rakentajia niin kodeissa kuin työpaikoilla. Lähtökohta on kummassakin paikassa elää hyvää arkea, tehdä työnsä, huolehtia omasta ja läheisten hyvinvoinnista ja tehdä sitten sen päälle haluamansa ja voivansa niiden hyväksi, joita kriisi runtelee.
Yritykset ottavat kantaa luontevasti jo nyt palveluidensa kautta. Ne ovat reagoineet nopeasti eettisiin ongelmiin Venäjän liiketoiminnan suhteen ja tehneet kiitettävällä vauhdilla kipeitä ratkaisuja. Mitään erityisen typeriä ylilyöntejä en ole havainnut omaa etua tavoittelevassa viestinnässä.
En kehota ketään yrityspäättäjää miettimään, miten he voisivat erityisesti taloudellisesti hyötyä viestinnällään tämänhetkisestä tilanteesta. Sen sijaan kannustan rohkeasti viemään eteenpäin kaikkia hyviä suunnitelmia, joiden toteuttamisen perusta on yhä vahva.
Meillä on takana jo kaksi vuotta ilman sirkushuveja, että en todellakaan kehota ketään – varsinkaan nuoria – lakkaamaan iloitsemasta ja tapaamasta toisiaan tässä tilanteessa. Valtaosan yrityksistä markkinointi on jo entuudestaan turhankin tasapaksua ja riskitöntä – ei ole mitään syytä lisätä harmaan sävyjä entisestään. Ukrainalaisten olo ei siitä parane, että täällä kilpaillaan alakuloisuudessa.
Jatketaan positiivisella mielellä omenapuiden istuttamista, vaalitaan hyvää demokraattista kansalaisyhteiskuntaamme ja autetaan Ukrainaa.”
Kari Tervonen, Roadmap Director, Omnicom Media Group
Älä yritä hyötyä taloudellisesti
Kolme vinkkiä markkinoijalle:
- Älä yritä hyötyä taloudellisesti tai mitenkään muutenkaan sodasta.
- Katso kohta yksi.
- Lahjoittaa pitää ja siitä saa kertoa. Katso kuitenkin varmuudeksi kohta yksi.
Jani Halme, luova johtaja, ToinenPHD
Lue täältä, miten Sanoma on reagoinut Venäjän hyökkäykseen Ukrainaan:
Katso myös:
Viestinnällä voidaan rakentaa tasa-arvoisempaa ja rauhanmukaisempaa maailmaa

Neljä hyvää syytä valita Sanoman uutismedia

IS on myös syventävien sisältöjen koti
