Uudelle ajattelulle on tilaa siivouksen saralla – SINI puhdistusainetabletit vähentävät muoviroskaa

Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Helmikuun tunnustus menee Sinituotteen hienolle vastuullisuusteolle.  

Tutkimuksen mukaan (Iro Research, 2020) Suomessa kotitaloudet käyttävät vuodessa yli 10 miljoonaa erilaista siivoussuihkepulloa, joista yli kolmannes heitetään sekajätteeseen tai poltettavaksi.

Sinituote lähti kehittämään innovaatiota, jolla saadaan muoviroskan määrää vähennettyä merkittävästi. Joutsenmerkityillä siivousainetableteilla voidaan vähentää jopa 10 miljoonaa kertakäyttöistä siivoussuihkepulloa vuodessa Suomessa. 

SINI puhdistusainetabletit valmistetaan hiilineutraalisti Sinituotteen tehtaalla Kokemäellä. Kuljetusmatka tehtaalta kauppoihin ja suomalaisiin koteihin on lyhyt, ja tabletin kuljetuksesta syntyy 98,7 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä verrattuna perinteisiin puhdistusaineisiin, jotka ovat suurimmaksi osaksi vettä. Puhdistusainetabletit ovat luonnollinen jatke aikaisemmille SINI siivousvälineille, joiden avulla Sinituote on jo vuosikymmeniä pyrkinyt vähentämään kertakäyttöisen muovijätteen määrää. Vaihtopäätiskiharjojen ja -wc-harjojen avulla on säästetty turhaa muoviroskaa jo yli 788 000 kiloa.

”Halusimme tuoda kampanjassa selkeästi esiin uuden tablettimuotoisen puhdistusaineen hyödyt sekä ekologisesti että käytännöllisesti ajateltuna. Biohajoavilla, kasvipohjaisilla ja vegaanisilla SINI-puhdistusaineilla vähennämme muoviroskaa, mutta lisäämme puhtautta. Käyttäminen on kätevää, kun kaunis kestopullo täytetään vedellä, tiputetaan tabletti pulloon ja saat pullollisen puhdistusainetta. Ei enää veden kantamista kotiin ja pieni tabletti on kätevä säilyttää kotona, jolloin puhdistusainetta on aina saatavilla”, kertoo Sinituotteen markkinointipäällikkö Marika Saarinummi.

Kampanja on näkynyt kattavasti monissa eri kanavissa. SINI puhdistusainetableteille on tehty TV-mainontaa Sanoman kanavilla, kattavaa digimainontaa verkossa ja sosiaalisessa mediassa ja Helsingin Sanomien etusivun mainos. Parhaillaan on käynnissä iso brändikampanja Helsingin Sanomien printissä.

”Helsingin Sanomien etusivun mainos valittiin yhdeksi kanavaksi kattavan näkyvyyden vuoksi. Etusivu saa paljon huomiota ja keskustelua usein myös sosiaalisessa mediassa ja huomionarvo on suuri”, Saarinummi sanoo.

Tuotteet ja kampanja on otettu ilolla ja todella positiivisesti vastaan.

”Olemme saaneet puhdistusaineista valtavasti kysymyksiä, mutta olemme tottuneet vastaamaan niihin, sillä kotimaisena toimijana asiakaspalvelumme vastaa päivittäin valtavaan määrään kysymyksiä, jotka koskevat siivoukseen liittyviä pulmia. Kestopullot ja puhdistusaineiden värit ovat kauniita kuin karkki, joten myös sisustuksellisesti moni on ihastunut puhdistusaineeseen, jota ei tarvitse piilotella kaappeihin. Valitsemalla tabletin puhdistusaineeksi vähentää myös oman muoviroskan kertymistä ja sen kuljettamista keräykseen. Uudelle ajattelulle ja uusille tavoille on selvästi tilaa myös siivouksen saralla. Tabletti todellakin mullisti siivouksen!”

Vielä tällä hetkellä ei ole kattavaa kerrottavaa mainonnan tuloksista.

”Tuotteet ovat kivasti lähteneet kaupoista liikkeelle ja myös somessa huomaamme iloksemme paljon pöhinää ja kokeilunhalua SINI Puhdistusainetablettien ympärillä. Ehkä saamamme viestit myös kertovat, että olemme tavoittaneet kuluttajia mainonnalla mukavan määrän”.

HS etusivu tehtiin Sinituotteessa itse talon sisällä, kuten paljon muutakin mainontaa.  TV-mainoksen sekä kuvamateeriaalin tuotannossa Sinituotteeen kumppanina on ollut Vapa Media. 

Katso tuomariston perustelut: 

Kuukauden kamppis 

Liittyvät artikkelit
Aina tulee sanomista podcast some

Taas tulee sanomista podcastin ja videon muodossa

Uusissa jaksoissa myyntijohtaja Stinde Mäkisen vieraina ovat Nordean Laura Hartikainen, Fennian Hanna Länsivuori ja Odan Sami Törmä.
Näkemyksiä markkinoinnista
Taas tulee sanomista podcastin ja videon muodossa
Valopilkku artikkelikuva

Ei mutua vaan dataa

Sanoman brand tracking -tutkimukset tarjoavat Valopilkulle vastauksia siihen, mikä on aidosti toimivaa.
Aikakausmedia
Audio & radio
Case
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
TV & video
Uutismedia
Ei mutua vaan dataa