Sanoma tutki: Helsingin Sanomia luetaan monikanavaisesti

HS lukemistutkimus artikkelikuva

Painettu lehti tarjoaa vastapainoa ruudun tuijotukselle, ja digistä on kiinnostavaa seurata, mitä päivän mittaan tapahtuu, selviää Helsingin Sanomien lukemistutkimuksesta. Tilaajat viettivät Hesarin parissa noin tunnin päivässä.  

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Helsingin Sanomien painetun ja näköislehden lukemista: lukuajankohtaa, lukuaikaa sekä eri osastojen lukemista. Tutkimusta varten poimittiin satunnaisotos  Helsingin Sanomien tilaajista (printti ja printti+digi).

Alle 45-vuotiaista tilaajista 75 % lukee Helsingin Sanomia sekä painettuna ja että digitaalisessa muodossa, yli 65-vuotiaistakin 48 %. Painetun lehden koetaan tarjoavan vastapainoa ruudun tuijotukselle. Kokonaisuuden koetaan hahmottuvan painetun lehden kautta paremmin. Erityisesti aamukahvipöydässä painettu lehti on mieluinen käyttöliittymä.

Painetun lehden ja digin yhdistelmätilaajista näköislehteä suosivat eniten yli 65-vuotiaat (50 %). 45–64-vuotiaista näköislehteä tapaa lukea 46 % ja alle 45-vuotiaista 18 %.  Näköislehteä luetaan pääasiassa silloin, kun painettua lehteä ei ole saatavilla.  Näköislehden pariin houkuttelee painetun lehden lukukokemus. Lukivat kokevat, että juttuihin on helpompi tarttua, kun esillepano on sama kuin paperilehdessä.

Digisisällön kautta saa tietoa viimeisimmistä uutisista ja tapahtumista. Digi täydentää monilla aamulla luetun paperilehden tarjontaa.

Arkisin Helsingin Sanomia luetaan ennen kello yhdeksää. Lauantaisin ja sunnuntaisin lehteä lehden parissa viihdytään klo 7–12. Hesarin lukuaika on keskimäärin tunnin päivässä.

Suosituimmat HS:n osastot ovat lehden alkuosan uutiset, ulkomaat ja sunnuntai.  

Helsingin Sanomien lukijat ovat erityisen kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista sekä terveydestä ja hyvinvoinnista. Lauantain Helsingin Sanomien välissä jaettava HS Vision painettu versio on vastaanotettu hyvin. Lukijat pitävät sitä kattavana, analyyttisenä ja kiinnostavasti kirjoitettuna.

39 prosentilla HS Visiota painettuna tai näköislehtenä lukevista on tapana seurata HS Vision sisältöjä myös HS.fissä tai Helsingin Sanomien sovelluksessa

Helsingin Sanomien lukeminen ei muutu kesäaikana. 85 prosenttia lukijoista kertoo lukevansa Hesaria kesällä vähintään yhtä paljon kuin muinakin vuodenaikoina. Alle 44-vuotiaat ja ylemmät toimihenkilöt käyttävät kesällä lehden lukemiseen enemmän aikaa.

Tutkimusaika oli 17.25.2.2022. Vastauksia tutkimukseen saatiin yhteensä 1 419 kappaletta.

Artikkelit
Tiina Hosiokoski artikkelikuva

Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet

Organisaatiot viestivät vahvasti erilaisista vastuullisuustavoitteistaan. Tavoitteet ovat tärkeitä, mutta ennen kaikkea tarvitsemme tekoja, jotka johtavat tavoitteisiin. Brändin rakentamisen ja viestinnän näkökulmasta pelkillä tavoitteilla on enää vaikea erottua. Ja erottautumistahan me haluamme, kirjoittaa SEKin Tiina Hoisiokoski.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vastuullisuus
Vieraskynä
Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet
Susanne Ropponen artikkelikuva

Ketä tavoitteletkaan, me tavoitamme hänet

Natiivimainonta on vakiinnuttanut paikkansa vaikuttavana ja tehokkaana mainonnan ja markkinointiviestinnän muotona, kirjoittaa Susanne Ropponen.
Luovat ratkaisut
Natiivimainonta
Omakynä
Ketä tavoitteletkaan, me tavoitamme hänet
Johanna Widomski artikkeli

Ruokakaupan hyllyltä verkkokaupan ostoskoriin

Johanna Widomski kertoi Kasvua verkkokaupasta -webinaarissa, miten Fazer vastaa digitaalisen kaupankäynnin kasvuun ja etsii tietään suoraan kuluttajasuhteeseen.
Digiratkaisut
Näkemyksiä markkinoinnista
Ruokakaupan hyllyltä verkkokaupan ostoskoriin
Kuukauden kamppis HSL.jpg

Huhtikuun Kuukauden kamppis on HSL:n Mitta täynnä

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. HSL:n kampanja tarttui oivaltavasti ajankohtaiseen aiheeseen, polttoaineen hinnan nousuun.
Audio & radio
Digiratkaisut
Kuukauden kamppis
Näkemyksiä markkinoinnista
Huhtikuun Kuukauden kamppis on HSL:n Mitta täynnä
Antti Kaihlanen artikkelikuva

Markkinointi viedään suomalaiseen kulmahuoneeseen Excelillä

Tulemmeko näkemään enemmän liiketoimintojen skaalauksia ja suomalaisia brändejä globaaleilla markkinoilla? Varmasti. Mutta olisiko enemmän tehtävissä? Aivan varmasti, kirjoittaa Foppan Antti Kaihlanen.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Markkinointi viedään suomalaiseen kulmahuoneeseen Excelillä
Klaus Flaming artikkelikuva

Radion tekijät: Klaus Flaming

Sanoman radiot kätkevät sisäänsä monenlaisia persoonia. Tutustumme heihin jatkossa paremmin. Seuraavana vuorossa on mies, joka on vuosien saatossa asettanut suomalaisen musiikkijournalismin standardit korkealle vaalien samalla esimerkillisesti oikeakielisyyttä.
Audio & radio
Radion tekijät: Klaus Flaming