Sanoma tutki: Helsingin Sanomia luetaan monikanavaisesti

HS lukemistutkimus artikkelikuva

Painettu lehti tarjoaa vastapainoa ruudun tuijotukselle, ja digistä on kiinnostavaa seurata, mitä päivän mittaan tapahtuu, selviää Helsingin Sanomien lukemistutkimuksesta. Tilaajat viettivät Hesarin parissa noin tunnin päivässä.  

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Helsingin Sanomien painetun ja näköislehden lukemista: lukuajankohtaa, lukuaikaa sekä eri osastojen lukemista. Tutkimusta varten poimittiin satunnaisotos  Helsingin Sanomien tilaajista (printti ja printti+digi).

Alle 45-vuotiaista tilaajista 75 % lukee Helsingin Sanomia sekä painettuna ja että digitaalisessa muodossa, yli 65-vuotiaistakin 48 %. Painetun lehden koetaan tarjoavan vastapainoa ruudun tuijotukselle. Kokonaisuuden koetaan hahmottuvan painetun lehden kautta paremmin. Erityisesti aamukahvipöydässä painettu lehti on mieluinen käyttöliittymä.

Painetun lehden ja digin yhdistelmätilaajista näköislehteä suosivat eniten yli 65-vuotiaat (50 %). 45–64-vuotiaista näköislehteä tapaa lukea 46 % ja alle 45-vuotiaista 18 %.  Näköislehteä luetaan pääasiassa silloin, kun painettua lehteä ei ole saatavilla.  Näköislehden pariin houkuttelee painetun lehden lukukokemus. Lukivat kokevat, että juttuihin on helpompi tarttua, kun esillepano on sama kuin paperilehdessä.

Digisisällön kautta saa tietoa viimeisimmistä uutisista ja tapahtumista. Digi täydentää monilla aamulla luetun paperilehden tarjontaa.

Arkisin Helsingin Sanomia luetaan ennen kello yhdeksää. Lauantaisin ja sunnuntaisin lehteä lehden parissa viihdytään klo 7–12. Hesarin lukuaika on keskimäärin tunnin päivässä.

Suosituimmat HS:n osastot ovat lehden alkuosan uutiset, ulkomaat ja sunnuntai.  

Helsingin Sanomien lukijat ovat erityisen kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista sekä terveydestä ja hyvinvoinnista. Lauantain Helsingin Sanomien välissä jaettava HS Vision painettu versio on vastaanotettu hyvin. Lukijat pitävät sitä kattavana, analyyttisenä ja kiinnostavasti kirjoitettuna.

39 prosentilla HS Visiota painettuna tai näköislehtenä lukevista on tapana seurata HS Vision sisältöjä myös HS.fissä tai Helsingin Sanomien sovelluksessa

Helsingin Sanomien lukeminen ei muutu kesäaikana. 85 prosenttia lukijoista kertoo lukevansa Hesaria kesällä vähintään yhtä paljon kuin muinakin vuodenaikoina. Alle 44-vuotiaat ja ylemmät toimihenkilöt käyttävät kesällä lehden lukemiseen enemmän aikaa.

Tutkimusaika oli 17.25.2.2022. Vastauksia tutkimukseen saatiin yhteensä 1 419 kappaletta.

Artikkelit
Verkkokauppa Kuukauden kamppis

Verkkokauppa.comin 30-vuotiskampanja erottuu ja tarjoaa aitoa 90-luvun tunnelmaa

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Syyskuun valinta on Verkkokauppa.comin Back to '92.
Kuukauden kamppis
Näkemyksiä markkinoinnista
TV & video
Verkkokauppa.comin 30-vuotiskampanja erottuu ja tarjoaa aitoa 90-luvun tunnelmaa
Naomi ja Wanda Holopainen artikkelikuva

Tulevaisuuden maailma luodaan tänään

Sosiaalisen vastuun tulisi olla osa yrityksen kokonaisvaltaista toimintaa eikä yksittäisiä markkinointitekoja, korostavat Ataá Agencyn Wanda ja Naomi Holopainen.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vastuullisuus
Tulevaisuuden maailma luodaan tänään
Markus Nieminen artikkelikuva

Kasvua taantumassa

Kasvu taantumassa kuulostaa hullulta ajatukselta. Sitä se ei kuitenkaan ole. Jos tutkitaan markkinoinnin historiaa ja tieteellisesti todistettuja faktoja, voidaan todeta että kyse ei ole hulluudesta ollenkaan, kirjoittaa TBWA:n Markus Nieminen.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Kasvua taantumassa
Anna Lujanen artikkelikuva

Televisio elää ajassa – samoin siihen liittyvä terminologia

Englanninkielisillä sanoilla mennään vääjäämättä kohti maailmaa, jossa käytännössä kaikkien alojen ammattisanastot jäävät ilman suomenkielisiä vastineita. On kriittisen tärkeää, että Suomeen luodaan aktiivisemmin uusia sanoja, kirjoittaa Screenforcen Anna Lujanen. 
Näkemyksiä markkinoinnista
TV & video
Vieraskynä
Televisio elää ajassa – samoin siihen liittyvä terminologia
Laura Vähähyyppä artikkelikuva

Radion tekijät: Laura Vähähyyppä

Radio Rock on rockmusiikin pää-äänenkannattaja Suomessa. Tämä kuuluu ja näkyy kaikessa tekijöitä myöten. Radio Rockin illoissa operoiva Laura Vähähyyppä on hyvä esimerkki ihmisestä, joka elää ja hengittää rockmusiikkia.
Audio & radio
Radion tekijät: Laura Vähähyyppä
Uutismedia digi artikkelikuva

Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %

Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2022) tuoreet luvut kertovat, että Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa on vahvaa kasvua.
Aikakausmedia
Tutkittua
Uutismedia
Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %