
Painettu lehti tarjoaa vastapainoa ruudun tuijotukselle, ja digistä on kiinnostavaa seurata, mitä päivän mittaan tapahtuu, selviää Helsingin Sanomien lukemistutkimuksesta. Tilaajat viettivät Hesarin parissa noin tunnin päivässä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Helsingin Sanomien painetun ja näköislehden lukemista: lukuajankohtaa, lukuaikaa sekä eri osastojen lukemista. Tutkimusta varten poimittiin satunnaisotos Helsingin Sanomien tilaajista (printti ja printti+digi).
Alle 45-vuotiaista tilaajista 75 % lukee Helsingin Sanomia sekä painettuna ja että digitaalisessa muodossa, yli 65-vuotiaistakin 48 %. Painetun lehden koetaan tarjoavan vastapainoa ruudun tuijotukselle. Kokonaisuuden koetaan hahmottuvan painetun lehden kautta paremmin. Erityisesti aamukahvipöydässä painettu lehti on mieluinen käyttöliittymä.
Painetun lehden ja digin yhdistelmätilaajista näköislehteä suosivat eniten yli 65-vuotiaat (50 %). 45–64-vuotiaista näköislehteä tapaa lukea 46 % ja alle 45-vuotiaista 18 %. Näköislehteä luetaan pääasiassa silloin, kun painettua lehteä ei ole saatavilla. Näköislehden pariin houkuttelee painetun lehden lukukokemus. Lukivat kokevat, että juttuihin on helpompi tarttua, kun esillepano on sama kuin paperilehdessä.
Digisisällön kautta saa tietoa viimeisimmistä uutisista ja tapahtumista. Digi täydentää monilla aamulla luetun paperilehden tarjontaa.
Arkisin Helsingin Sanomia luetaan ennen kello yhdeksää. Lauantaisin ja sunnuntaisin lehteä lehden parissa viihdytään klo 7–12. Hesarin lukuaika on keskimäärin tunnin päivässä.
Suosituimmat HS:n osastot ovat lehden alkuosan uutiset, ulkomaat ja sunnuntai.
Helsingin Sanomien lukijat ovat erityisen kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista sekä terveydestä ja hyvinvoinnista. Lauantain Helsingin Sanomien välissä jaettava HS Vision painettu versio on vastaanotettu hyvin. Lukijat pitävät sitä kattavana, analyyttisenä ja kiinnostavasti kirjoitettuna.
39 prosentilla HS Visiota painettuna tai näköislehtenä lukevista on tapana seurata HS Vision sisältöjä myös HS.fissä tai Helsingin Sanomien sovelluksessa
Helsingin Sanomien lukeminen ei muutu kesäaikana. 85 prosenttia lukijoista kertoo lukevansa Hesaria kesällä vähintään yhtä paljon kuin muinakin vuodenaikoina. Alle 44-vuotiaat ja ylemmät toimihenkilöt käyttävät kesällä lehden lukemiseen enemmän aikaa.
Tutkimusaika oli 17.–25.2.2022. Vastauksia tutkimukseen saatiin yhteensä 1 419 kappaletta.

Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet

Miten mainostajien kannattaa reagoida muuttuneisiin katselutapoihin?

Ketä tavoitteletkaan, me tavoitamme hänet

Ruokakaupan hyllyltä verkkokaupan ostoskoriin

Huhtikuun Kuukauden kamppis on HSL:n Mitta täynnä

Markkinointi viedään suomalaiseen kulmahuoneeseen Excelillä

Viime syksynä uudistuneen ET:n ytimessä on ikäpositiivisuus

Miten Oda lanseerasi haastajabrändin automarkettien luvattuun maahan?

Radion tekijät: Klaus Flaming

72 % suomalaisista kokee vastuullisuuden tärkeänä kriteerinä elintarvikkeiden ostopäätöksissä

Sanoma tutki: Luonnonkosmetiikka kiinnostaa, mutta tietoa siitä kaivataan lisää
