Pandemia-aika vahvisti verkon roolia ostoprosessissa pysyvästi

Verkkokauppa artikkelikuva

Verkon rooli ostoprosessissa nousi täysin uudelle tasolle pandemia-ajalla sekä Suomessa että globaalisti.

Postin verkkokauppatutkimuksen mukaan 70 % suomalaisista aikoi pitää verkko-ostamisen samalla tasolla loppuvuonna 2021 kuin keväällä 2021 ja 16 % aikoi lisätä verkko-ostamista.

Verkkokaupan vauhdikkaasta kasvusta huolimatta suomalaisten halukkuus käydä ostoksilla fyysisissä myymälöissä on kasvanut pandemian rauhoittumisen myötä. Vuoden 2021 datan perustella 75 % suomalaisista kertoo asioivansa mielellään myymälässä. Vuonna 2020 luku oli 44 %.

Sanoman tekemän Koronan vaikutukset suomalaiseen kuluttajaan -tutkimuksen mukaan kodin elektroniikkaa, viihde- ja suoratoistopalveluita sekä vaatteita aiotaan ostaa jatkossa enemmän verkosta.

Elämyksellisyys lisääntyy

Kivijalkamyymälöiden laajentuminen verkkoon ja kanavien yhdistyminen muun muassa click & collect -tapojen myötä pakottaa pohtimaan asiakaskokemuksen yhtenäisyyttä läpi eri myyntikanavien. Verkkokaupasta haetaan elämyksellisyyttä ja hyvää fiilistä, uusia ideoita ja inspiraatiota. Samalla kun kuluttajien vaateet verkkokauppaa kohtaan kasvavat, myös myymälöiden rooli muuttuu yhä elämyksellisemmäksi.

Verkkokaupan kasvuun linkittyvät mediatrendit liittyvät myyntiä tukevan liikenteenohjauksen lisäksi erilaisiin viihdyttäviin ja kiinnostaviin sisältöihin, kuten livestreamlähetyksiin, vaikuttajamarkkinointiin, natiivimainonnan keinoihin, yhteisöihin sekä pelillistämiseen.

Markkinoijan oman datan merkitys kasvaa samalla kun kuluttajan käyttäytyminen pirstaloituu eri kanaviin: dataa tarvitaan kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen, tuotteiden, palveluiden ja viestinnän jatkuvaan kehittämiseen.

Evästemuutoksen myötä on selvää, että oman datan merkitys kasvaa. Yhä useampi toimija panostaa kanta-asiakasrekisterin rakentamiseen ja vahvistamiseen varautuakseen tulevaan muutokseen.

Vastuullisuus takaa tulevaisuuden menestyksen

Vastuullisesti toimivat yritykset ovat tulevaisuuden menestyjiä. Erityisesti nuoret aikuiset tekevät ostopäätöksiä yhä arvopohjaisemmin.

Postin verkkokauppatutkimuksen mukaan retail-toimialan vastuullisuudessa korostuu erityisesti verkko-ostosten kuljetustavan ympäristönäkökulman kehittäminen kestävämpään suuntaan. Myös kierrätettäviä pakkausmateriaaleja toivotaan. Erityisesti nuoremmat kuluttajat ovat valmiita myös maksamaan lisämaksua ympäristöystävällisestä kuljetuksesta.

Kiinnostus jakamistalouteen ja tavaroiden vuokraamiseen omistamisen sijasta on kasvussa. Yli kolmannes (37 %) voisi harkita suosivansa jakamistaloutta, vuosi sitten vastaava luku oli 32 prosenttia. Samoin reilu kolmannes (36 %) pyrkii ostamaan tavaraa ensisijaisesti käytettynä. Eniten jakamistaloudesta ja käytetyn tavaran ostamisesta ovat kiinnostuneet alle 34-vuotiaat, pienimmät tuloluokat ja naiset.

Lähteet: Sanoman toimialatutka, erikoistavarakauppa (2022), Postin suuri verkkokauppatutkimus 2021, Sanoman Koronan vaikutukset suomalaiseen kuluttajaan -tutkimus 10/2021.

Tutustu erikoistavarakaupan toimialasivuihin

Liittyvät artikkelit
Ympäristöväittämät artikkelikuva

Mainonnan ympäristöväittämät johtavat kuluttajia harhaan

Suomen ympäristökeskus SYKE selvitti tutkimushankkeessaan mainonnan ympäristöväittämiä Suomessa analysoimalla sosiaalisen median ja verkkolehtien mainoksia. Tutkimuksen mukaan jopa puolet mainoksista kertoi tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksista tai -parannuksista vain hyvin yleisellä tasolla.
Tutkittua
Vastuullisuus
Mainonnan ympäristöväittämät johtavat kuluttajia harhaan
Antti Isokangas artikkelikuva

Kolme vinkkiä markkinoijalle: näin vältät viherpesun

Antti Isokankaan mukaan yrityksen tulee viestiä vastuullisuustoimistaan käytännönläheisesti, vähän yksinkertaisesti ja brutaalin rehellisesti.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vastuullisuus
Vieraskynä
Kolme vinkkiä markkinoijalle: näin vältät viherpesun