Tiedätkö mikä on luova suorituskykysi?
On aika tehdä näkyväksi ja ymmärrettäväksi luovuus, työelämän tulevaisuuden supervoima. Yhdessä voimme vauhdittaa Oy Suomi Ab:n kehitystä ja kasvua myös epävarmoina aikoina, kirjoittaa Suomen Markkinointiliiton Sanna Laakkio.
Mitä luovuus on?
Lukuisat tutkimukset ja selvitykset korostavat luovuuden merkitystä työelämässä. Maailman ja työelämän muutosvauhdin kiihtyessä ja monimutkaistuessa löydökset ja luovuuden merkitys eivät yllätä. Mutta mitä luovuus on? Onko sitä meissä kaikissa? Millaista luovuutta meissä piilee? Entä yrityksissä ja työelämässä? Miten ylläpitää luovuutta, puhumattakaan sen kehittämisestä? Voisiko luovuus olla meidän jokaisen tulevaisuuden supervoima, jos vain ymmärtäisimme paremmin, mistä luovuudessa oikeastaan on kyse?
Luovuudesta kilpailuetu Oy Suomi Ab:lle
Elämme ja työskentelemme maailman turvallisimmassa maassa ja tutkimusten mukaan olemme myös maailman onnellisin kansa. Mikä voisi olla parempi kasvualusta luovuudelle? Miksi emme tekisi luovuudesta Oy Suomi Ab:n kilpailuetua? Olemme kaikki luovia ja siksi haluamme auttaa muidenkin kuin markkinoinnin alan ammattilaisten tunnistamaan oma luovuuden potentiaali.
Me markkinoinnin, asiakas- ja markkinaymmärryksen luovat ammattilaiset voimme kaivaa viimeistään nyt kaapeistamme luovuuden viittamme ja vetää se ylpeänä yllemme. Meillä on kyky nähdä näkymätön. Olemme uteliaita. Osaamme sanoittaa ja kuvittaa tarinan, joka kuljettaa asiakkaita kanssamme niin hyvinä, kuin heikkoinakin aikoina. Meillä on halu ja kyky tehdä asioita paremmin. Olemme uteliaita ja näemme uhkien sijaan mahdollisuuksia. Vieläkö mietit, oletko merkityksellinen?
Tunnista ja tunnusta luovuus
Vain tunnistamalla luovuuden ominaisuuksia voi ymmärtää luovuutta paremmin, ja sen jälkeen myös arvostaa syvemmin. Saattakaamme siis toisemme työelämän yhteiselle luovuuden kartalle. Ensimmäistä kertaa koskaan Suomen historiassa pääsemme sukeltamaan luovuuden anatomiaan yhdessä Luova työelämä 2030 -hankkeen avulla.
Mitä enemmän ihmisiä saamme osallistumaan, sitä vahvemmin saamme yhteisen tavan sanoittaa luovuutta toimialasta riippumattomasti. Tunnistamme ja tunnustamme luovuuden uudella tavalla. Opimme myös yhdessä hyödyntämään luovan potentiaalimme täysillä joka hetkessä. Vuoden aikana sukellamme myös eri alojen yrityksiin, jotta ymmärrämme entistä syvemmin luovuutta erityisesti työyhteisöjen ja yritystason kehittymisen kannalta.
Selvitä oma luova potentiaalisi
Tee se osoitteessa www.luovuusindeksi.fi ja kutsu myös kollegasi, työyhteisösi ja ystäväsi mukaan, vaikkapa jakamalla heille tämä blogi. Saat paluupostissa kattavan analyysin oman luovuutesi anatomiasta ja loistavan työkalun itsetuntemuksesi syventämiseen ja kehittämiseen luovuuden osalta. Myös siihen, miten sanoittaa omaa luovuuttasi, vaikka työnhaussa.
Luovuus vaatii kukoistaakseen turvallisuutta, avoimuutta ja uteliaisuutta. Uskomme vahvasti, että samalla kun luovuus tunnistetaan paremmin ja sen merkitys sitä kautta vahvistuu organisaatioissa, myös työhyvinvointi lisääntyy.
On mieletöntä kipparoida tätä monialaista hankkeetta ja päästä yhdessä koko hankeryhmän kanssa mahdollistamaan sinulle syväsukellus yhteen työelämän supervoimaasi. Saamani luovuuden suorituskyky analyysi yllätti minut positiivisesti! Erityisesti se, että minulla on jonkun verran vielä uinuvaa potentiaalia, jonka voin nyt valjastaa Oy Suomi Ab:n hyväksi.
Sanna Laakkio, toiminnanjohtaja ja Luova työelämä 2030 -hankkeen johtaja, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
Luova työelämä 2030 -hanke
Luovuus on kriittinen työelämän kyky. Luovuutta tarvitaan vauhdittamaan toimintatapojen uudistamista, uusien teknologioiden hyödyntämistä, kehittämään työelämän innovaatioita, tuottamaan kaupallisia innovaatioita ja tekemään suomalaisesta työelämästä maailman parasta. Hanketta johtaa MARK Suomen Markkinointiliitto ry ja se on osa TYÖ2030-ohjelmaa. Kumppaneina hankkeessa ovat Marketing Finland, Teknologiateollisuus, Tivia, Henry, TEK, VTT ja Aalto-yliopisto. Asiantuntijana hankkeessa toimii Yellow Method. Media-, markkinointi- ja sisältökumppaneina toimivat MRKTNG, Grundlage ja WeAreOpen. Hankkeen todellisena muutosvoimana toimii yksilöiden, yritysten ja liittojen tiivis yhteistyö. Hankkeen yksilö- ja yritystason materiaalit ja mallit ovat avoimesti saatavilla ja hyödynnettävissä syksyllä 2022 Markkinointiliiton MARK me -sisältöpalvelussa.
TYÖ2030-ohjelma
TYÖ2030-ohjelmassa kehitetään uudenlaisia toimintatapoja yhdessä työpaikkojen, toimialojen ja asiantuntijoiden kanssa sekä kannustetaan kokeiluihin. Toimintatapoja uudistamalla voidaan vaikuttaa työllisyyteen, talouteen, kilpailukykyyn sekä Suomen työelämäbrändiin maailmalla. Vuonna 2020 käynnistynyt TYÖ2030-ohjelma on osa pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaa, ja sen on tarkoitus jatkua yli hallituskausien aiempien kansallisten työelämän kehittämisohjelmien tapaan. TYÖ2030-ohjelman tavoitteet: Vauhdittaa toimintatapojen uudistamista ja uuden teknologian hyödyntämistä suomalaisilla työpaikoilla, vahvistaa yhteistoimintaan ja luottamukseen perustuvaa työkulttuuria, nostaa Suomi digiaikakauden johtavaksi työelämäinnovaatioiden kehittäjäksi sekä nostaa työhyvinvointi Suomessa maailman parhaaksi vuoteen 2030 mennessä.