Miten Oda lanseerasi haastajabrändin automarkettien luvattuun maahan?
Odan, puhtaasti verkossa toimivan norjalaisen ruokakaupan, päätös lähteä Suomen markkinoille tehtiin jo ennen koronaa. Suomen valloitus on lähtenyt liikkeelle vauhdilla: sovelluslatauksia Odalla on jo yli 100 000.
Ennen lanseerausta Odassa tehtiin paljon työtä markkinaymmärryksen luomiseksi.
”Mietimme tarkkaan etukäteen, millaista odotusarvoa kuluttajille haluttiin tuoda”, kertoo Odan markkinointipäällikkö Janna Timonen.
Lanseeraus tehtiin tavallaan jo yli vuosi sitten, kun Odan Suomen tulosta kerrottiin. Varsinainen toiminta käynnistyi pääkaupunkiseudulla vuoden 2021 lopulla.
”Alfa- ja betavaiheissa palvelua testattiin oikeilla asiakkailla. Miten he kokevat Odan ja mitä lisäarvoa voisimme heille tuoda”, Timonen kertoo.
Brändin ja taktisen mainonnan suhteen osalta Oda on pyrkinyt varmistamaan optimitason.
”Brändimarkkinointi on pidemmän aikavälin kysynnän luomista ja meidän tapauksessamme sitä, että kerromme mikä Oda on, ja miksi Odasta pitäisi olla kiinnostunut. Taktisen mainonnan puolella luomme kysyntää lyhyellä aikavälillä”, Timonen kertoo.
Uuden verkkokauppapalvelun lanseeraamisessa toimivat Timosen mukaan samat brändinrakennuksen lainalaisuudet, kuin minkä tahansa muun palvelun.
”Arvolupauksen merkitystä ei kannata aliarvioida”, Timonen vinkkaa. ”Asiakaskokemuksen rooli on merkittävä. Verkkokaupat mielletään usein kasvottomiksi. On tärkeää miettiä, miten pystyt tuomaan brändin henkiin ja tuomaan esiin positiivista fiilistä.”
Katso keskustelu kokonaisuudessaan: