Miten Oda lanseerasi haastajabrändin automarkettien luvattuun maahan?

Janna Timonen artikkelikuva.jpg

Janna Timonen kertoi Kasvua verkkokaupasta -webinaarissa, miten Oda valmistautui uuden markkinan valloitukseen.  

Odan, puhtaasti verkossa toimivan norjalaisen ruokakaupan, päätös lähteä Suomen markkinoille tehtiin jo ennen koronaa. Suomen valloitus on lähtenyt liikkeelle vauhdilla: sovelluslatauksia Odalla on jo yli 100 000.

Ennen lanseerausta Odassa tehtiin paljon työtä markkinaymmärryksen luomiseksi.

”Mietimme tarkkaan etukäteen, millaista odotusarvoa kuluttajille haluttiin tuoda”, kertoo Odan markkinointipäällikkö Janna Timonen.

Lanseeraus tehtiin tavallaan jo yli vuosi sitten, kun Odan Suomen tulosta kerrottiin. Varsinainen toiminta käynnistyi pääkaupunkiseudulla vuoden 2021 lopulla.

”Alfa- ja betavaiheissa palvelua testattiin oikeilla asiakkailla. Miten he kokevat Odan ja mitä lisäarvoa voisimme heille tuoda”, Timonen kertoo.  

Brändin ja taktisen mainonnan suhteen osalta Oda on pyrkinyt varmistamaan optimitason.

”Brändimarkkinointi on pidemmän aikavälin kysynnän luomista ja meidän tapauksessamme sitä, että kerromme mikä Oda on, ja miksi Odasta pitäisi olla kiinnostunut. Taktisen mainonnan puolella luomme kysyntää lyhyellä aikavälillä”, Timonen kertoo.

Uuden verkkokauppapalvelun lanseeraamisessa toimivat Timosen mukaan samat brändinrakennuksen lainalaisuudet, kuin minkä tahansa muun palvelun.

”Arvolupauksen merkitystä ei kannata aliarvioida”, Timonen vinkkaa. ”Asiakaskokemuksen rooli on merkittävä. Verkkokaupat mielletään usein kasvottomiksi. On tärkeää miettiä, miten pystyt tuomaan brändin henkiin ja tuomaan esiin positiivista fiilistä.”

Katso keskustelu kokonaisuudessaan:

Liittyvät artikkelit
Aina tulee sanomista podcast some

Taas tulee sanomista podcastin ja videon muodossa

Uusissa jaksoissa myyntijohtaja Stinde Mäkisen vieraina ovat Nordean Laura Hartikainen, Fennian Hanna Länsivuori ja Odan Sami Törmä.
Näkemyksiä markkinoinnista
Taas tulee sanomista podcastin ja videon muodossa
Valopilkku artikkelikuva

Ei mutua vaan dataa

Sanoman brand tracking -tutkimukset tarjoavat Valopilkulle vastauksia siihen, mikä on aidosti toimivaa.
Aikakausmedia
Audio & radio
Case
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
TV & video
Uutismedia
Ei mutua vaan dataa
Tiina Hosiokoski artikkelikuva

Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet

Organisaatiot viestivät vahvasti erilaisista vastuullisuustavoitteistaan. Tavoitteet ovat tärkeitä, mutta ennen kaikkea tarvitsemme tekoja, jotka johtavat tavoitteisiin. Brändin rakentamisen ja viestinnän näkökulmasta pelkillä tavoitteilla on enää vaikea erottua. Ja erottautumistahan me haluamme, kirjoittaa SEKin Tiina Hosiokoski.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vastuullisuus
Vieraskynä
Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet