Radion tekijät: Klaus Flaming

Klaus Flaming artikkelikuva

Sanoman radiot kätkevät sisäänsä monenlaisia persoonia. Tutustumme heihin jatkossa paremmin. Seuraavana vuorossa on mies, joka on vuosien saatossa asettanut suomalaisen musiikkijournalismin standardit korkealle vaalien samalla esimerkillisesti oikeakielisyyttä.

Hänen ääntään kuulette Radio Rockilla sunnuntaisin klo 14–18 ja maanantaista torstaihin Klaus Flamingin Kvartaalissa.

Kuka?

Klaus Flaming, 63 v.

Miksi radio?

En oikeastaan koskaan edes halunnut radioon. Työskennellessäni 80-luvun alussa vahtimestarina Ylellä silloisissa radion lähetysyksiköissä pääsin seuraamaan kuuluttajien ja muiden toimittajien suoria lähetyksiä. Koin silloin, ettei minusta olisi ikinä tuohon.

Minulta kuitenkin kysyttiin mielenkiintoa radio-ohjelmien tekemiseen. Vastasin kyllä, vaikka minulla ei ollut minkäänlaista käsitystä siitä, miten ohjelmia tehdään, paitsi että valitaan itse soitettavat levyt ja puhutaan jotain niiden väleihin.

Mitään koulutusta minulla ei alalle ole. Opettelin kaiken itse tekemisen kautta.

Työura tähän mennessä?

Siirryin Yleltä Radio Rockille kanavan aloittaessa.

Esikuvasi?

Kun ryhdyin tekemään ohjelmia, halusin tehdä kaiken toisin kuin kaikki muut.

Kysyttäessä olen nimennyt eräänlaiseksi esikuvakseni Timo T.A. Mikkosen. Tv-uransa ohella hän työskenteli 80-luvun alussa myös jonkin aikaa Yleisradion radioaamulähetyksissä yhtenä ensimmäisistä suoria puhelinkontakteja ottaneista juontaja-toimittajista silloisen uuden tekniikan    mahdollistamissa puitteissa.

Mikkosen mediapersoona saattoi olla hieman kahtiajakava, mutta hänen suomen kielen käyttönsä virheetöntä ja artikulaatioltaan erinomaista painotuksineen. Hänen valmistautumisensa suoriin lähetyksiin oli sekin piiruntarkkaa.

Television puolelta esikuvani on Arvi Lind. Silloin uutistenlukijan toimenkuva muodostui siitä, että uutisinsertit kuvineen olivat ikään kuin "biisejä", joihin lukija käsikirjoitti omat välijuontonsa. Alkuunsa uutisfilmit saattoivat olla ns. "mykkiä" tai ulkomailta tulleita selostamattomia, joihin oli sävellettävä käsikirjoitus ennen lähetystä, usein tiukalla aikataululla. Tällainen selkärangasta tullut haltuunotto oli ihailtavaa.

Ohjelmasi?

Klaus Flamingin kvartaali toimii 25 vuoden kvartaalisykleissä. Kaikki 25 viime vuoden aikana julkaistu musiikki suodatetaan pois ja keskitytään vuosien 1972–1997 ajanjaksoon.

Minulla on henkilökohtainen suhde soittamaani musiikkiin. Se kaikki ei välttämättä ole mitään maata mullistavaa, mutta kuitenkin määrittämälläni aikakaudella tehtyä. Otin hieman mallia BBC:stä. Siellä on Sounds of the Sixties, Seventies ja Eighties -ohjelmia podcasteina, joita on tullut usein kuunneltua.

Koen itseni lähinnä tunnelmanluojaksi, en niinkään historioitsijaksi. Mietin millaista rockmusiikkia olisi kiva kuunnella leppoisana sunnuntai-iltapäivänä.

Työpäiväsi?

Minulla ei ole varsinaista työaikaa. Sunnuntaiksi klo 14 kaiken on oltava valmiina. Harvinaisen usein valmista on juuri viime hetkellä.

Neljän tunnin lähetyksessä on noin 40 musiikkikappalevalintaa. Kasaan ne eri menetelmin toimivaksi kokonaisuudeksi viikko toisensa perään.

Mukavinta työssäsi?

Työn itsenäisyys. Vähän kuin keskustelisin itseni kanssa ja samalla muille.

Kuuntelijoilta saamani palautteen mukaan monet viettävät tuon koko nelituntisen sunnuntai-iltapäivän kanssani.

Muistoja matkan varrelta?

Radiourani merkittävin hetki kiteytyy päivämäärään 11.12.2006. Allekirjoitin tuolloin työsopimuksen Radio Rockin kanssa, jota oltiin juuri perustamassa. Edellisessä työpaikassani Yleisradiossa olin jo vuonna 2001 saanut kuulla olleeni "tuottamaton resurssi" yli kymmenvuotisesta sikäläisestä radiourastani huolimatta. Tosin tästä ajasta en työskennellyt päivääkään varsinaisena toimittajana, vaan  viikoittaisena ohjelma-avustajana.

Nelonen Mediassa olen sen sijaan saanut toteuttaa lukemattomia produktioita monista eri aiheista.

Top 3 -parhaat asiat juuri nyt?

Se, että olen saanut olla terveenä. Se, että saan vielä pari vuotta tehdä radioproduktioita, jollaisia tässä maassa ei ole aiemmin tehty ja se, että Milla Mattila on ajatellut minua. Ehkä vielä päivänä eräänä olemme äänessä samalla kanavalla?

Milla Mattilan sinulle esittämä kysymys kuului: Mikä on levykokoelmasi isoin aarre?

Arvokkain on varmaan Nightwishin ensimmäisen albumin Angels Fall First viidensadan kappaleen numeroidun ensipainoserän ensimmäinen levy, joka sisällöltään poikkeaa jonkin verran siitä varsinaisesta ensimmäisestä. Tuolloin bändi ei ollut vielä julkisuudessa tunnettu.

Musiikin osalta arvokkaampi seikka on Tuomas Holopaisen lausunto. Hän oli kuullut vuonna 1994 toimittamastani ohjelmasarjasta norjalaisen The 3rd and the Mortal -yhtyeen Why so Lonely -nimisen kappaleen todeten, ettei koskaan ollut kuullut mitään näin kaunista ja halusi saada aikaan jotain samanlaista perustamalla yhtyeensä.

Kenelle työkavereistasi haluat kirjeen seuraavaksi kiertävän?

Hitmixin ja Radio Suomipopin Tytti Kiviharjulle.

Radio Rock

Radio Rock puhuttelee kuulijoitaan rock-kulttuurin aihepiirien lisäksi ajankohtaisilla ja yhteiskunnallisilla aiheilla. Aiheisiin pureudutaan usein kantaaottavasti tai vähintään ajatuksia herättävästi.

Radio Rock on suvereeni miesten ykköskanava 25–44 ja 25–54 -vuotiaiden miesten kohderyhmässä. Tällä kanavalla kasvatat mainonnan tuloksia kuin tiukalla heitolla moukarihäkistä.

Radio Rockin mediatiedot

Katso myös: 

Katso myös:

Sanoman radiot ja kesä 2022: Radio Rock

Radion tekijät: Oku Luukkainen

Radion tekijät: Milla Mattila

 

Liittyvät artikkelit
Sanoman radio alkuvuosi artikkelikuva

Sanoman radiolla loistava startti vuoteen 2022

Sanoman radiokanavat tavoittavat viikoittain yli puolet Suomen 25–54-vuotiaista ja saavat myös noin puolet kaikista kohderyhmän kaupallisen radion kuunteluun käytetyistä minuuteista.
Audio & radio
Tutkittua
Sanoman radiolla loistava startti vuoteen 2022
Valopilkku artikkelikuva

Ei mutua vaan dataa

Sanoman brand tracking -tutkimukset tarjoavat Valopilkulle vastauksia siihen, mikä on aidosti toimivaa.
Aikakausmedia
Audio & radio
Case
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
TV & video
Uutismedia
Ei mutua vaan dataa
Kuukauden kamppis HSL.jpg

Huhtikuun Kuukauden kamppis on HSL:n Mitta täynnä

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. HSL:n kampanja tarttui oivaltavasti ajankohtaiseen aiheeseen, polttoaineen hinnan nousuun.
Audio & radio
Digiratkaisut
Kuukauden kamppis
Näkemyksiä markkinoinnista
Huhtikuun Kuukauden kamppis on HSL:n Mitta täynnä