Ruokakaupan hyllyltä verkkokaupan ostoskoriin

Johanna Widomski artikkeli

Johanna Widomski kertoi Kasvua verkkokaupasta -webinaarissa, miten Fazer vastaa digitaalisen kaupankäynnin kasvuun ja etsii tietään suoraan kuluttajasuhteeseen.

Fazerin juuret ovat syvällä kuluttajalähtöisessä liiketoiminnassa, sillä yritys sai alkunsa vuonna 130 vuotta sitten perustetusta kahvila-konditoriosta Helsingin Kluuvikadulla.

Kuluttajaverkkokaupan rakentaminen käynnistyi Fazerilla 2017. Hanke lähti liikkeelle pilotista Fazer Makeisten kanssa, ja verkkokaupan rooli on muuttunut kasvun eri vaiheissa.

”Aluksi oli tavoitteena laajentaa saatavuutta verkossa, palvella kuluttajia ja parantaa brändikokemusta”, Fazerin digijohtaja Johanna Widomski kertoo.   

Esimerkiksi Fazerin Siniselle kustomoitiin lahjapalvelu.

”Nykyään oma kanava palvelee meitä myös tuotekehityksen puolella. Olemme pystyneet testaamaan uusia tuotteita todella nopeasti ja ketterästi, mikä ei perinteisen jakeluverkon kautta onnistu. Nyt olemme siinä pisteessä, että mietimme pitkän tähtäimen suunnittelua, kannattavaa kasvua ja kansainvälistymistä.”

Kun verkkokauppa perustettiin vuonna 2017, ei ihan tiedetty minne lähdetään. Fazer on iso talo, jossa on juurtuneet liiketoimintamallit ja prosessit.

”On ollut onnistumisia, mutta myös vastoinkäymisiä. Kun tehdään uutta ja ketterää digissä, niin se luo tietenkin omia haasteitaan.”

Widomskin mukaan isoin haaste on ollut sisäisen muutoksen johtaminen eri vaiheissa.

Koronavuosina on otettu isoja harppauksia verkkokaupan kehityksessä.

”Kuluttajakokemuksen rakentamisessa on ymmärretty oman datan merkitys. Data on meille strateginen kehitysalue. Haluamme olla kuluttajalähtöinen yhtiö, mikä tarkoittaa kuluttajaymmärrystä.”

Dataratkaisut tulevat muuttumaan evästeiden kuoleman myötä muuttumaan lähivuosina merkittävästi.

”Me koemme, että omalla datalla on meille selkeä rooli tulevaisuudessa.”

Widomski neuvoo verkkokaupan rakentajia lähtemään liikkeelle kuluttajasta ja arvolupauksesta. Kannattaa kysyä, mitä sellaista kuluttajille on tarjolla, jota he eivät muualta saa.

”Meidän tapauksessamme ne ovat olleet exclusiivisia tuotteita ja palveluja. Kannustaisin myös rohkeuteen: pitää olla villejä ideoita ja validoida ketterästi niiden toimivuutta markkinalla. Usko kreisiin ideaan, anna datan puhua puolestaan ja ole valmis pivotoimaan. Pitää olla valmis tappamaan omat rakkaat ideansa, jos ne eivät toimi. Jos ne toimivat, niitä pitää pystyä skaalaamaan. On hyvä tunnistaa kasvun eri vaiheet, ja mikä siinä kasvun vaiheessa on kriittistä ja tärkeää. Eri kasvuvaiheita tulee mitata erilaisilla mittareilla.”

Myös tiimiin panostaminen on tärkeää. Tiimissä tulee olla oikeantyyppistä osaamista ja asennetta.

”Pitää uskaltaa ottaa vähän riskiä ja epäonnistua, mutta myös pitää meteliä onnistumisista. Se luo sitoutumista läpi organisaation. Tämä varmistaa sen, että tukea saa, kun sitä tarvitsee. Matkasta kannattaa nauttia ja sietää epävarmuutta”, Widomski vinkkaa.

Katso keskustelu kokonaisuudessaan:

Liittyvät artikkelit
Aina tulee sanomista podcast some

Taas tulee sanomista podcastin ja videon muodossa

Uusissa jaksoissa myyntijohtaja Stinde Mäkisen vieraina ovat Nordean Laura Hartikainen, Fennian Hanna Länsivuori ja Odan Sami Törmä.
Näkemyksiä markkinoinnista
Taas tulee sanomista podcastin ja videon muodossa
Valopilkku artikkelikuva

Ei mutua vaan dataa

Sanoman brand tracking -tutkimukset tarjoavat Valopilkulle vastauksia siihen, mikä on aidosti toimivaa.
Aikakausmedia
Audio & radio
Case
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
TV & video
Uutismedia
Ei mutua vaan dataa
Tiina Hosiokoski artikkelikuva

Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet

Organisaatiot viestivät vahvasti erilaisista vastuullisuustavoitteistaan. Tavoitteet ovat tärkeitä, mutta ennen kaikkea tarvitsemme tekoja, jotka johtavat tavoitteisiin. Brändin rakentamisen ja viestinnän näkökulmasta pelkillä tavoitteilla on enää vaikea erottua. Ja erottautumistahan me haluamme, kirjoittaa SEKin Tiina Hosiokoski.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vastuullisuus
Vieraskynä
Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet