Näköislehden välisivumainonta erottuvaa ja elämyksellistä

Näköislehdet artikkelikuva

Näköislehden lukemistutkimuksen mukaan näköislehti korvaa paperisen lehden lukukokemuksen. Monille kuluttajille juuri näköislehti on ensisijainen kanava uutissisällön päivittäiseen kuluttamiseen. Kokosivun mainokset huomataan, ja niiden koetaan sopivan näköislehteen hyvin.

Luonteeltaan näköislehden kuluttaminen on hyvin samanlaista kuin paperilehden. Näköislehteä luetaan korostuneesti aamuisin ja aamupäivisin. 79 % lukijoista kertoo lukevansa näköislehteä ennen klo 9.

Näköislehden parissa vietetään runsaasti aikaa. Helsingin Sanomien näköislehden lukuaika on lähes 50 minuuttia. Kuukausiliitteen näköislehteä luetaan keskimäärin 60 minuuttia. Aamulehden ja Satakunnan Kansan näköislehtien parissa vietetään aikaa lähes 40 minuuttia.

Kokosivun mainosten koetaan sopivan näköislehteen hyvin. Tätä mieltä on 60 % vastaajista. Välisivumainokset  saavat lukijan jakamattoman huomion ja mahdollistavat näyttävät interaktiiviset toteutukset. Huomioarvo, kiinnostuksen lisääntyminen ja ostoaie ovat välisivumainoksilla erinomaisella tasolla. Mainosten interaktioprosentti on keskimäärin 8 % ja CTR (click-through rate) 1,56 %.

Välisivumainonta on erinomainen ympäristö esimerkiksi natiivimainonnalle. Lukija saadaan sisällön pariin suoraan ilman ohjauksia, joten mainonta on tehokkaampaa ja toimivampaa.

Näköislehden lukijoissa korostuvat korkeammin koulutetut ja hyvätuloiset.

Painettu Helsingin Sanomat ja näköislehti tavoittavat yhdessä päivittäin 716 000 ja viikoittain 1 295 000 lukijaa. Helsingin Sanomien näköislehti tavoittaa viikossa 215 000 lukijaa. Päivittäin lukijoita on 120 000.

Painettu Aamulehti ja näköislehti tavoittavat yhdessä päivittäin 213 000 ja viikoittain 381 000 lukijaa. Näköislehti tavoittaa viikossa noin 99 000 lukijaa.

Painettu Satakunnan Kansa ja näköislehti tavoittavat yhdessä päivittäin 91 000 ja viikoittain 171 000 lukijaa. Näköislehti tavoittaa viikossa noin 53 000 lukijaa.

 

Miksi sinulla on tapana lukea näköislehteä?

”Helppous, tykkään siitä, että on lehden näköinen ja voi ’käännellä’ sivuja.”

”Näköislehti korvaa hyvin paperisen version, mutta tuntuu aidolta lehden lukemiselta.”

”Koska näköislehti on aina siellä missä minäkin. Reissussa, kylässä, ulkomailla, mökillä!”

”Saan siitä valittua helpommin itselle sopivat uutiset. Onnistuu myös joidenkin uutisten nopea silmäily/osittain lukeminen helpommin.  Pidän siitä, että näen myös kaikki pienet mainokset ja ilmoitukset.”

”Tuntuu paperiselta hyvässä mielessä. Ei jää tunnetta, että jotain jää lukematta.”

 

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Helsingin Sanomien, HS Kuukausiliitteen, Aamulehden ja Satakunnan Kansan näköislehtien lukemista ja lukijaprofiileja. Tutkimuksen vastaajat rekrytoitiin näköislehtien mainospaikoilla olleiden tutkimuskutsujen avulla. Tutkimusaika oli Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan osalta 15.3.21.3.2022 sekä HS Kuukausiliitteen osalta 15.3.10.4.2022.

Katso myös:

Uutismedia on kasvumedia 

Sanoma tutki: Helsingin Sanomia luetaan monikanavaisesti

Näköislehtien välisivumainonnan aineistotiedot

Digitaaliset liiteratkaisut

 

Liittyvät artikkelit
Ympäristöväittämät artikkelikuva

Mainonnan ympäristöväittämät johtavat kuluttajia harhaan

Suomen ympäristökeskus SYKE selvitti tutkimushankkeessaan mainonnan ympäristöväittämiä Suomessa analysoimalla sosiaalisen median ja verkkolehtien mainoksia. Tutkimuksen mukaan jopa puolet mainoksista kertoi tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksista tai -parannuksista vain hyvin yleisellä tasolla.
Tutkittua
Vastuullisuus
Mainonnan ympäristöväittämät johtavat kuluttajia harhaan