Isoveli valvoo yhä – vastuullisesti!

Unne Sormunen artikkelikuva

Viime vuosien aikana tv- ja elokuva-alalla on otettu selkeitä vastuullisuusaskelia, kirjoittaa EndemolShinen Unne Sormunen.

Kun käytännössä jokainen suomalainen tunnistaa brändin, jonka osalta joidenkin mielikuvat ovat 15 vuoden takaisia, saattaa edelleen törmätä heittoon ”jotain sekoilua se Big Brother on varmaan taas, vaikka en itse olekaan sitä katsonut”.

Niinpä. Yhteiskunta ja sen arvot ovat muokkaantuneet vahvasti erityisesti 2020-luvulla. Vastuullisuudesta, diversiteetistä ja inklusiivisuudesta on puhuttu muutaman vuoden aikana enemmän kuin edeltävän 2000 vuoden aikana yhteensä. Television tekeminen ei ole irti yhteiskunnasta, eikä sitä kautta tästä positiivisesta kehityksestäkään. Big Brotherin ilmiö on kasvanut viimeisten vuosien aikana, ja aikuistuessaan vahva kilpailureality on laaja-alaisten uudistumisten myötä yllättänyt monet. 

Viimeisien vuosien aikana tv- ja elokuva-alalla on otettu selkeitä vastuullisuusaskelia: tänä vuonna tv-tuottajien ja ohjelmia sekä elokuvia rahoittavien kanavien kesken on aloitettu Albert-ympäristöjärjestelmän pilottituotannot, joissa seurataan mukana olevien sarjojen ympäristövaikutuksia. EndemolShine Finland on mukana pilottihankkeessa kahden eri tuotantonsa kanssa. Tietoisuuden lisääminen, mittaaminen, konkreettiset teot, investoinnit muutokseen ja toimintasuunnitelmien tekeminen tuleville vuosille vievät tv- ja elokuva-alan yhteistä tekemistä taas uuteen suuntaan.

Ympäristövaikutusten minimointi on kuitenkin vain yksi osa vastuullista tuottamista. Paltan (Palvelualan työnantajat) jäsenyrityksinä on nykyisin useita maan suurimpia tuotantoyhtiöitä, ja tv- ja elokuva-alan työehtosopimuksen linjausten mukaisesti pyrimme rakentamaan vastuullista ja turvallista työympäristöä ja -arkea eri tuotantojemme työntekijöille. Tuotantojen pituudet vaihtelevat muutaman päivän kuvauksista useiden kuukausien intensiivisiin kuvausperiodeihin. Suomen suurimpiin tv-ohjelmiin kuuluva Big Brother Suomi on yksi esimerkki siitä, miten yö- ja vuorotyön suunnittelu kolmen kuukauden ajan 24 tuntia vuorokaudessa kuvattavassa ohjelmassa vaatii suunnittelua ja tuotantokohtaisten erityispiirteiden ymmärrystä.

Big Brotherin esituotantovaiheessa pyritään varmistamaan, että kaikki tuotannon 150 ammattilaista pystyvät hoitamaan työvelvoitteensa työvuorosuunnitelman mukaisesti ja siten, ettei ylitöitä juurikaan synny. Joka vuosi toimintaa myös kehitetään tekijöiden palautekeskusteluiden pohjalta. Epäkohtiin on puututtu ja niihin on tehty parannuksia. Henkilöstöresursseja on nostettu, työntekijöiden hyvinvointia ja viihtyvyyttä työpaikalla on mitattu ja lisätty, ja mahdollisimman moniin toiveisiin on vastattu. Big Brother haluaa myös tarjota mahdollisuuden konkareiden lisäksi alalla uusille tekijöille, kehittää heidän ammattitaitoaan ja kannustaa heitä eteenpäin työelämän rappusissa. Vastuullinen johtaminen merkitsee psykologisen turvallisuuden tunteen takaamista kaikille työntekijöille, yksilöiden huomioonottamista ja avoimen keskusteluilmapiiriin rakentamista. Opimme koko ajan lisää ja kehitämme toimintaamme työelämän ja yhteiskunnan muuttuessa.

Eettisen toiminnan ytimessä on luonnollisesti myös ohjelman sisältö. Osana kansainvälistä Banijay Groupia toimimme tiiviissä yhteistyössä ympäri maailmaa Big Brother -formaattia ja monia muita suuria viihdetuotantoja tuottavien yritysten kanssa. Nuorempien ja kokeneempien tekijöiden muodostama työryhmä rakentaa meillä Suomessakin Big Brotherin sisältöjä tavoitteena osallistujia kunnioittava, mielenkiintoinen ja haastava kilpailijakokemus. THL:n tilastojen mukaan alkoholin kulutus on laskenut viime vuosina merkittävästi meidän suomalaisten keskuudessa ja yli 20 vuoden historian omaava Big Brother on sekin matkan varrella muuttanut suhtautumistaan alkoholiin. Väkevien alkoholijuomien tarjoilu on kielletty Big Brother -tuotannoissa ympäri maailman ja muutenkin alkoholia tarjoillaan ohjelmassa hyvin harkitusti ja rajatusti. Nyrkkisääntönä on, että yksi annos BB-talossa vastaa kahta tosielämässä. Örveltämisestä ei synny hyvää sisältöä. Big Brotherin sisältö ja mielenkiinto rakentuu yhteiseen kilpailutodellisuuteen, jossa yleisöäänestysten ja tuotannon virikkeiden inspiroimat kilpailijat etenevät tiiminä ja yksilönä kilpailun arjessa kohti voittoa.

Vastuullisen tuottamisen merkittävänä osana on myös pyrkiä luomaan tulevaisuudessa mahdollisimman avoin polku monimuotoisille tarinankertojille kameran edessä ja takana. Big Brother Suomi -ohjelman ytimessä on mahdollisimman monipuolisen castingin kautta rakentuva tv-ohjelma. Kuka tahansa suomalainen voi pyrkiä mukaan kilpailijaksi maan kovimpaan realitykilpailuun Big Brotheriin, ja vuosi toisensa jälkeen haemme monipuolista asukaskattausta. Vaikka kuka tahansa voi hakea, kuka tahansa ei silti pääse haastavaan kilpailuun mukaan. Kilpailijan fyysisen ja henkisen valmiuden selvittäminen monivaiheisilla tarkastuksilla ja haastatteluilla ennen kuvauksia, tarvittavat reagoinnit kilpailun aikana ja prosessin mukainen tuki kilpailun jälkeen ovat tänä päivänä luontainen osa tuotantoa.  Tästäkin opimme koko ajan lisää ja kehitämme toimintaa. Vastuullinen tuottaminen tarkoittaa luonnollisesti myös laajempia tuotantoresursseja ja yhteistä suunnittelua ohjelmaa rahoittavan ja esittävän kanavan sekä tuotantoyhtiön välillä sekä avointa ja läpinäkyvää dialogia ohjelmassa esiintyvien brändien ja muiden ohjelman sidosryhmien suuntaan.

Katsojien ja kilpailijoiden tietoisuus tv-ohjelmista on lisääntynyt valtavasti viime vuosina. Kiinnostus isoja tv-ilmiöitä kohtaan pysyy suurena ja samalla kotimainen tv- ja elokuva-ala kehittyy koko ajan ammattimaisemmaksi kansainvälisten standardien ohjaamana. On etuoikeus saada olla osa muutosta, jossa vanhat tavat, johtamiskulttuuri, toimintamallit ja mielikuvat heitetään romukoppaan samalla, kun opimme ja rakennamme tulevaisuuden entistä vastuullisempia ohjelmia ja elokuvia.

Kirjoittaja on tv- ja elokuvatuotantoyhtiö EndemolShine Finlandin toimitusjohtaja, jonka suosikkiohjelmiin kuuluvat sulassa sovussa laatudraamat, jännittävä liveurheilu, rennot realityt, inspiroivat dokumentit sekä informatiiviset ajankohtaisohjelmat.

Kuva: Arsen Sarkisiants
 

Katso myös: 

Sanoma on mukana APFI:n elokuva- ja tv-tuotantojen Albert-ympäristöhankkeessa – ilmaista koulutusta ja työkaluja koko av-alalle

Tutustu Sanoma TV:n syksyn 2022 ohjelmistoon

Liittyvät artikkelit
Aina tulee sanomista podcast jakso 11

Miten markkinoida haastavina aikoina?

Aina tulee sanomista -podcastin jaksossa Stinde Mäkisen vieraana on Omnicom Media Groupin tutkimus- ja strategiajohtaja Kari Tervonen.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vastuullisuus
Miten markkinoida haastavina aikoina?
Case Bocuse dOr artikkelikuva

K-ryhmän teko suomalaisen ruokakulttuurin puolesta erottui edukseen

Tähtikokkien Bocuse d’Or -tv-ohjelma ja siihen liittyvät monipuoliset sisällöt tavoittivat erittäin hyvin ruokasisällöistä kiinnostuneita.
Case
Luovat ratkaisut
Natiivimainonta
Näkemyksiä markkinoinnista
Sisältömarkkinointi
TV & video
K-ryhmän teko suomalaisen ruokakulttuurin puolesta erottui edukseen
Antti Isokangas artikkelikuva

Inflaatio ei irtoa viherpesulla

Antti Isokankaan mukaan viherpesu ei ole ainoastaan eettisesti vaan myös taloudellisesti väärä tapa vastata hintojen nousun aiheuttamiin paineisiin.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vastuullisuus
Vieraskynä
Inflaatio ei irtoa viherpesulla