Sanoma tutki: Mainonnan rooli tietolähteenä korostuu huonekalujen ja sisustustarvikkeiden hankinnassa
14.6.2022
Vastuullisuus tarkoittaa suomalaisille laatua ja kestävyyttä, kotimaisuutta sekä työntekijöiden hyvinvoinnin huomioimista. Lataa yhteenveto sisustukseen keskittyvästä vastuullisuuskartasta.
Sanoma toteutti vuonna 2021 yhteistyössä Franklyn kanssa laajan Vastuullisuuskartta-tutkimuksen, ja tämän vuoden aikana ymmärrystä vastuullisuudesta syvennetään eri toimialojen näkökulmasta.
Laatu ja kestävyys ovat kuluttajien mielestä ylivoimaisesti tärkeimpiä tekijöitä, kun arvioidaan huonekalu- ja sisustustarvikehankintojen vastuullisuutta. Kotimaisen tuotannon suosiminen koetaan jo itsessään vastuullisuusteoksi. Liki kolmasosa arvottaa ostopäätöksissään myös työntekijöiden hyvinvointia ja työoloja.
Jopa 70 % suomalaisista kokee kotimaisen tuotteen ostamisen olevan vastuullinen valinta ja 60 % panostaa laatuun ja kestävyyteen kuormittaakseen ympäristöä mahdollisimman vähän. Yllättävän iso osa, lähes puolet, sanoo suosivansa lähellä valmistettuja huonekaluja ja sisustustavaroita. Jopa kolmannes olisi valmis myös maksamaan enemmän vastuullisesta tuotannosta.
Vastuullisia sisustushankintoja hankaloittaa eniten tuotteiden vastuullisuuden arvioiminen ja vasta seuraavaksi hinta. Kuluttajat kaipaavat siis selvästi läpinäkyvämpää vastuullisuustietoa ostopäätöstensä tueksi. Mainonnan rooli tietolähteenä on huonekalujen ja sisustustavaroiden osalta yli kaksinkertainen yleiseen vastuullisuusviestintään verrattuna.
Vastuullisuuden supersegmenttiin kuuluville huonekalujen ja sisustustavaroiden kotimaisuus on vielä merkittävästi tärkeämpi tekijä kuin väestölle keskimäärin. He kiinnittävät myös keskivertoa enemmän huomiota huonekalujen ja sisustustavaroiden hiilijalanjälkeen.
Keitä tähän vastuullisuuden supersegmenttiin kuuluu? Mistä kuluttajat hakevat tietoa sisustushankintojen vastuullisuudesta? Millä tavalla kohderyhmää pitäisi puhutella, jotta vastuullisuusviestisi on kerrottu relevantilla tavalla?
Lataa alta yhteenveto kodinsisustukseen keskittyvästä vastuullisuuskartasta.
Radio on todellinen kesämedia!
Kesä 2024 kuulostaa hyvältä – radion kautta tavoitat myös lomailevat suomalaiset.
Miten markkinoida Z-sukupolvelle?
Z-sukupolven suhtautuminen arvoihin, vastuullisuuteen ja työelämään erottaa heidät aiemmista sukupolvista.
Miten markkinoida yli 60-vuotiaille?
Boomerit ovat ostovoimainen kohderyhmä, josta markkinoijien kannattaa kiinnostua.
Kolme kysymystä datan vastuullisesta käytöstä
Miten käytämme dataa mainonnassa ja varmistamme mainonnan turvallisuuden brändeille?
Vastuullisuuden kohokohdat
Sanoman vastuullisuusraportti vuodelta 2023 on julkaistu. Raportista löytyy oma osionsa muun muassa mainonnan vastuullisuudesta, eettisen tekoälyn käytön periaatteista sekä päästövähennyksistä.
Mitä kuluttajat ajattelevat tekoälyllä tuotetusta audiosisällöstä?
Sanoma tutki Media-alan tutkimussäätiön rahoittamassa hankkeessa kuluttajien suhdetta tekoälyllä tuotettuun audiosisältöön. Tutkimuksen mukaan koneääni sopii kuluttajien mielestä parhaiten lyhyisiin uutis- ja ajankohtaissisältöihin.