Kesäkuun Kuukauden kamppis on Kulta Katriinan Eläköön suomalainen kahvikulttuuri
Suomalaisesta kahvikulttuurista riittää ammennettavaa. Meiran Kulta Katriinan mainonnan konseptina se on ollut vuodesta 2016 asti. Teeman innoittamana on tehty uusia mainoksia parin vuoden välein.
”Mietimme aina, teemmekö revoluution vai evoluution. Aina on päädytty siihen, että konsepti on niin hyvä, ettei mitään revoluutiota tarvitse tehdä. Vähän viilataan, mutta ei paljon”, kertoo Meiran myynti- ja markkinointijohtaja Harry Skön.
Spottien takana on luovana toimistona Folk, tuotantoyhtiönä Pablo Films ja ohjaajana Jaakko Itäaho.
Tarinankerronnan rooli on Kulta Katriinan mainonnassa keskeinen.
”Emme halua puhua siitä, mitä on kahvikupin sisällä, koska kaikki tietävät, että Kulta Katriina on laadukasta ja hyvää suomalaista kahvia. Kerromme sen sijaan suomalaiseen kahvikulttuuriin liittyviä tarinoita. Japanilaisilla on teeseremoniansa ja briteillä afternoon tea. Meidän kahvikulttuurimme on niin uniikki, että sen kaltaista ei ole missään muulla. Konsepti ammentaa sellaisista asioista, kuten kahvikulttuuriin liittyvästä kursailusta, joita kukaan muu kuin suomalainen ei voi ymmärtää.”
Tv:n ja videon lisäksi konsepti on laajentunut radioon, elokuvateatterimainontaan, digiin ja myymälämainontaan.
Kulta Katriinan markkinaosuus oli 10 vuotta sitten 10 prosenttia. Viime vuodet osuus pyörinyt 25 prosentissa.
”Kulta Katriina on ollut kaupallinen menestystarina. Myös brändimittarit ovat vahvistuneet ja mainonnan jälkimittauksesta on tullut hyviä tuloksia”, Skön kertoo.
Mainoksesta tullut positiivista palautetta myös asiakaspalvelun, somekanavien ja nettisivujen kautta. Oivallukset suomalaisten suhteesta kahviin ovat osuneet jälleen naulan kantaan.
Onnea Meiran Kulta Katriina, Folk ja Pablo Films!