Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

Minni Jaakola Alalla

Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin. 

Miten päätyit alalle?

Lukioon mennessäni olin pitkään varma, että minusta tulee rikospoliisi. Sponsorointi tuli tutuksi oman urheiluharrastuksen kautta, ja sitä kautta markkinointi laajemmin. Päädyin opiskelemaan kaupallista alaa ja koin vahvasti, että markkinointi on minun lajini. Olen ollut aina esteetikko ja kiinnostunut kaikesta visuaalisesta. Tunne siitä, että haluan tehdä juuri tätä, on ajan myötä vain vahvistunut. 

Mitä työhösi kuuluu?

Johdan S-ryhmässä marketpuolen käyttötavaroiden markkinoinnin suunnittelua ja operaatiota. Käytännössä teen työtä Prisma ja Prisma Rauta -brändien parissa. Vedän isoa tiimiä, joka koostuu sisäisistä asiantuntijoistamme sekä kumppaniverkostostamme. Tehtävämme on palvella liiketoiminnan tavoitteita rakentamalla vahvaa sidettä brändeihimme sekä vahvistamalla kilpailukykyä markkinoinnin keinoin. Markkinointia ei tehdä markkinoinnin takia, vaan meillä on yhteiset tavoitteet liiketoiminnan kanssa. Raportoin itse suoraan liiketoimintaan.

Mikä on työssäsi parasta?

Olen intohimoinen brändi-ihminen. Brändit, joiden parissa teen töitä, ovat kaikille tuttuja ja ne ovat iso osa suomalaisten päivittäistä arkea. Käyttötavarapuolen kaupassa kilpailu on globaalia verkon myötä, joten haasteita ja tekemistä riittää.

Olen ollut SOK:lla reilut neljä vuotta, jona aikana täällä on tehty merkittävää markkinoinnin kulttuurin muutosta. Vielä kahdeksan vuotta sitten SOK Media oli puhtaasti mainonnan tuotantopumppu ja tänä päivänä olemme modernin markkinoinnin asiantuntijaorganisaatio. On ollut erittäin opettavaista olla muutoksessa mukana. Pidän siitä, että meillä on markkinoinnissa kova kunnianhimon taso. Haluamme olla Euroopan paras retail-markkinoija.

Saan valtavasti energiaa ihmisistä. Minulla on tosi mahtavat ja ammattitaitoiset kollegat. Olen aidosti heistä ylpeä.

Edellinen Alalla-sarja haastateltava, Annika Boström, piti Prisman Antti Tapania erinomaisena tuoteoivalluksena. Mitä Antti Tapanille kuuluu nyt?  

Antti Tapani on meillä vahvassa fokuksessa edelleen. Markkinoinnin tunnuslukujen valossa lanseeraus on onnistunut erinomaisesti ja vaatebrändin tunnettuus on kovaa luokkaa, vaikka se on vasta muutaman vuoden ikäinen.

AT:n valikoimaa ja mallistoa optimoidaan jatkuvasti kun opitaan, mitä asiakkaat haluavat. Brändi on yksinoikeudella myynnissä kaikissa Prisman myymälöissä sekä verkkokaupassa. Antti Tapanin myötä olemme saaneet uutta kohderyhmää Prisman asiakkaiksi, mikä olikin yksi isommista tavoitteistamme Prisman pukeutumisen valikoimamielikuvan parantamisen rinnalla.

Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?

Korona-aika näkyi isosti liiketoiminnassamme. Ihmiset keskittivät ostamistaan ja hypermarketit olivat silloin luontaisia ostospaikkoja. Nyt käyttötavarakaupassa on havaittavissa, että maailmantaloudelliset epävarmuustekijät ovat tehneet kuluttajista varovaisempia ja toisaalta ihmiset haluavat panostaa nyt taas matkustamiseen ja liikkumiseen kotoilun sijaan.

Oman työn osalta poikkeusaika oli sitä samaa kuin monilla muillakin: teams-putkea päivästä toiseen. Itse kaipaan ihmisiä ympärilleni. Olen tosi iloinen, että se on nyt taas mahdollista. Markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, ettei vain huudeta läppäreille, vaan ollaan yhdessä ja otetaan aikaa sparrailuun ja luovaan ideointiin.

Mitä markkinointitekoa ihailet?

Ihailen Elisan Hintasaarnaajia. Markkinointi on maratonlaji. Elisa teki Hintasaarnaajilla todella pitkäjänteistä brändinrakennusta. Konsepti on ollut kompakti, moniulotteinen ja viihteellinen. Sen kautta Elisa on varmasti saanut kerrottua hyvin sen, minkä halusivat. Hintasaarnaajia kohtaan syntyi kuluttajien keskuudessa odotusarvoa ja se on itsessään todella arvokas asia.

Toinen ihailun kohteeni on HOK-Elannon Alepojen Korttelitoive, jossa ihmiset saavat esittää toiveitaan oman lähikaupan valikoimiin. Aikoinaan ihmiset kertoivat toiveistaan suoraan henkilökunnalle ja rustasivat niitä paperille. Sitten palautetta ruvettiin keräämään järjestelmällisemmin Facebookin chatbot-toiminnon ja Korttelitoive-sivujen kautta.

Palvelun ajatuksena on rakentaa ja vahvistaa valikoimamielikuvaa. Sen pohjalta jokaisen Alepan valikoima on vähän erilainen ja juuri vaikutusalueen asiakkaille räätälöity. Idean myötä Alepoista on tullut asiakkaidensa näköisiä lähikauppoja ja toteutuneita korttelitoiveita on jo yli 150 000. Myös muissa S-ryhmän kaupoissa, kuten Prismassa, S-marketissa, valikoimatoiveiden esittäminen on tänä päivänä mahdollista. Alepan Korttelitoive on Euroopan palkituin vähittäiskaupan innovaatio. Se on saanut niin Eurobestejä kuin leijonia Cannesista.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Varmasti jokainen markkinoija haluaa tehdä vaikuttavaa ja erottuvaa markkinointia, koska ympärillä on niin paljon hälyä. Jotta erotut aidosti, pitää tehdä rohkeita ja oivaltavia sisältöjä, jotka perustuvat timanttiseen ideaan. Arvostan isosti taitavaa tarinankerrontaa ja merkityksellisiä tekoja, jotka aidosti luovat tai tukevat liiketoimintaa ja joihin koko arvoketju sitoutuu. Antti Tapani on tästä aito, oikea esimerkki.

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

HOK Elannon viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola on intohimoinen ja näkemyksellinen markkinoija. Haluaisin kuulla hänen ajatuksiaan.

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Minni Jaakola Alalla somejako

Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing
Charlotta Harald Alalla somejako

Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald
Alalla Maria Sillanpää somejako

Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää
Teemu Suutari jakokuva

Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari
Alalla Heidi Vuorio somejako

Alalla: mediajohtaja Heidi Vuorio

Alalla-juttusarjan kasvo on tällä kertaa dentsun print & OOH -johtaja Heidi Vuorio, jolle media-ala oli aluksi varavaihtoehto.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: mediajohtaja Heidi Vuorio