Luukkoselle haettiin seuraajaa Hesarin etusivulla

Porisuhdeneuvoja artikkelikuva

Kuukauden kamppis on Sanoman kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Heinäkuun valinta on Porin kaupunginjohtajan rekrytointi-ilmoitus, jossa hyödynnettiin ilmiöksi noussutta Porisuhde-kampanjaa.

Porin kaupungin Porisuhde-kampanja on tämän vuoden someilmiö. Viraaleiksi levinneissä videossa Joonas Nordmanin esittämä Parisuhdeneuvoja Luukkone valottaa oivaltavalla tavalla Porisuhteen eri muotoja.

”Porisuhde on ollut iso satsaus Porin kaupungilta. Otimme ison riskin, kun suunnittelimme kampanjaa. Jälkikäteen on hyvä sanoa, että riski kannatti ottaa. Kampanja on ottanut kunnolla tulta alleen ja on ollut todella tykätty ja suosittu”, Porin kaupungin viestintäjohtaja Sanna Närä kertoo.

Porisuhde-kampanjan videot on toteutettu yhteistyössä Porin kaupungin markkinointiyksikön, mainostoimisto Staartin ja Koju Film Companyn kanssa.  Pääosaan valitun Joonas Nordmanin idea oli tehdä parodia kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkosesta.

Luukkonen jäädessä eläkkeelle kampanjaa päätettiin hyödyntää myös Porin uuden kaupunginjohtajan rekrytoinnissa.

”Kävimme keskustelua siitä, haluammeko olla konservatiivisia ja asiallisia, vai haluaisimmeko kuitenkin jatkaa rohkeata linjaa ja edetä Porisuhde-kampanjan tuomalla synergialla. Silloin totesin, että kävi miten kävi, Hesarin etusivu pitää tehdä. Se on valtakunnan ykköspaikka, josta pitää ottaa näkyvyyttä, kun halutaan huomiota. Startin täytyy olla sellainen, että kampanja huomataan”, Närä kertoo.  

”Kaupunginjohtajan tehtävää tulee hakemaan pieni, spesifi porukka. Tälle porukalle on vaikea kohdentaa niin, että juuri he huomaisivat sen. Kampanjan toinen tavoite oli kannustaa ihmisiä tutustumaan Poriin muutenkin. Täällä on tarjolla kiinnostavia työpaikkoja ja vierailukohteita.”

Ilmoituksesta oli ohjaus sekä Porin kaupungin avoimiin työpaikkoihin että Visitpori-sivustolle.

”Hesarin etusivu näkyi kävijämäärissämme merkittävänä piikkinä. Liikennettä Porin kaupungin sivuille oli 43 % enemmän kuin normaalina päivänä ja Porisuhde-kampanjasivulle liikenne kasvoi huikeat 275 %. Huomio oli mitattavissa. Kaikki mitä uskalsimme edes toivoa täyttyi, ja tuli vähän extraakin. Olemme äärettömän tyytyväisiä.”

Ilmoitus toi liikennettä myös Porin keskustan R-kioskeille.

”Kun kävimme hakemassa R-kioskilta arkistokappaleet, siellä toivottiin, että olisimme vinkanneet ilmoituksesta etukäteen. Hesareita olisi voinut tilata enemmän, kun niin moni oli käynyt niitä kyselemässä. Saimme keskustan molemmista R-kioskista viimeiset Hesarit.”  

HS etusivun lisäksi seuraavan sunnuntain Helsingin Sanomissa ja Satakunnan Kansassa julkaistiin perinteisempään tyyliin laaditut kaupunginjohtajan rekrytointi-ilmoitukset.

”Kampanjan vastaanotto oli 95-prosenttisesti positiivinen. Niihin asioihin, joiden suhteen vastaanotto oli kyseenalaistava, osasimme varautua jo etukäteen. Ilmoituksen murre ei ole aidointa Porin murretta, vaan kirjakielen ja murteen yhdistelmää. Aina on myös niitä, joiden mielestä kaupunki ei saisi käyttää rahaa mainontaan. Toivoimme ennakkoon, että näistä asioista käytäisiin keskustelua, koska se lisää kampanjan saamaa huomiota." 

Kampanjan näköinen vastaus oli jo valmiina. Porisuhde-kampanjan viimeinen video julkaistiin päivä Hesarin etusivun jälkeen. Videolla Porisuhdeneuvoja päivittelee, että ”Tuol o kevye liikentee väylii ja tieverkkoo ja täyn kuoppii, niitki ois voinu tietty korjat, mut kaupunki käytti ny sit rahat tähä.”

”Raha-asioista halutaan aina keskustella. Aina on ihmisiä, joiden mielestä kaupungin rahat menevät väärään paikkaan, menevät ne sitten minne tahansa.”

HS etusivun ilmoituksen suunnittelusta vastasivat kaupungin markkinointi- ja viestintäyksiköt.

”Koko kampanja ja siihen erinomaisena jatkona Hesarin etusivun ilmoitus on linjassa Porin kaupungin arvojen – avoimuus, rakkaus ja rohkeus – kanssa”, Närä summaa.

Onnea Porin kaupunki!

Katso tuomariston perustelut: 

Kuukauden kamppis

Liittyvät artikkelit
Uutismedia digi artikkelikuva

Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %

Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2022) tuoreet luvut kertovat, että Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa on vahvaa kasvua.
Aikakausmedia
Tutkittua
Uutismedia
Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %