Sanoma tutki: Automainonnalta toivotaan konkretiaa ja käytännönläheisyyttä

Autot tutkimus artikkeli.jpg

14.9.2022

Autokuumeen iskiessä kaivataan erityisesti auton hintaan, käyttökustannuksiin, jälleenmyyntiarvoon ja teknisiin ominaisuuksiin liittyvää tietoa.

”Tiedon puute ja sen luotettavuus, vaihtoehtojen runsaus, saatavuusongelmat sekä käyttövoimaan liittyvät asiat mietityttävät auton ostoa suunnittelevia”, kertoo Consumer Insight Strategist Nina Kupula Sanomalta.

”Tarve erityisesti auton turvallisuuteen ja käyttövoimaan liittyvälle tiedolle on kasvanut. Automainonnalta kaivataan konkretiaa ja käytännönläheistä tietoa pelkkien mielikuvien ja teknisten yksityiskohtien lisäksi”, Kupula vinkkaa.

Suomalaisten nykyinen autokanta on iältään melko vanhaa: miltei 60 % prosentilla vastaajista on yli 7 vuotta vanha auto, tutkimuksesta selviää.

Käytetyn auton hankintaa suunnittelevia on reilusti uuden auton hankintaa suunnittelevia enemmän. Yli puolet vastaajista aikoo hankkia käytetyn auton. Neljäsosa suunnittelee uuden auton hankintaa.

Valtaosa vastaajista valitsee edelleen bensiiniauton, mutta edellisvuoteen verrattuna bensiini- ja dieselauton valitsevia on yhä vähemmän. Ladattavat hybridit ja sähköautot ovat kasvattaneet suosiotaan.

Mitkä ovat yleisimmät syyt auton hankinnalle? Mitkä seikat nousevat tärkeimmiksi auton ostopäätöstä tehtäessä?

Täytä lomake ja lataa käyttöösi auton ostoprosessitutkimus >

Kyselyn kohderyhmänä oli 18‒69-vuotiaat suomalaiset. Tutkimusaineisto on painotettu vastaamaan väestöä iän ja asuinläänin mukaan. Tutkimuksen kokonaisvastaajamäärä oli 1305. Auton hankinta tai vaihtaminen oli lähitulevaisuudessa ajankohtaista 702 vastaajalla. Tiedonkeruu toteutettiin Sanoman Suomitutka -paneelissa 9.5.–12.5.2022.

Liittyvät artikkelit
Uutismedia digi artikkelikuva

Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %

Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2022) tuoreet luvut kertovat, että Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa on vahvaa kasvua.
Aikakausmedia
Tutkittua
Uutismedia
Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %
Ostokäyttäytyminen artikkelikuva

Sanoma tutki: Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan – puolet on jo kokeillut uusia brändejä tai tuotteita säästääkseen rahaa

Sanoman elokuussa tekemän kyselytutkimuksen mukaan 62 % suomalaisista on pohtinut viime aikoina entistä enemmän omaa kulutuskäyttäytymistään. Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan, ja päätöksenteon tueksi etsitään tietoa yhä aktiivisemmin.
Tutkittua
Vastuullisuus
Sanoma tutki: Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan – puolet on jo kokeillut uusia brändejä tai tuotteita säästääkseen rahaa
Ympäristöväittämät artikkelikuva

Mainonnan ympäristöväittämät johtavat kuluttajia harhaan

Suomen ympäristökeskus SYKE selvitti tutkimushankkeessaan mainonnan ympäristöväittämiä Suomessa analysoimalla sosiaalisen median ja verkkolehtien mainoksia. Tutkimuksen mukaan jopa puolet mainoksista kertoi tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksista tai -parannuksista vain hyvin yleisellä tasolla.
Tutkittua
Vastuullisuus
Mainonnan ympäristöväittämät johtavat kuluttajia harhaan