Effie Awards Finland starttaa – päätuomarina tamperelaisen Villivision toimitusjohtaja Anna Lehtisalo

Effie vaaleanpunainen

Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestetään Suomessa jo 21. kerran.

Kilpailua järjestää Suomessa Marketing Finland ry. Sanoma Media Finland jatkaa jo kahdeksatta vuotta Effie Awards Finlandin pääyhteistyökumppanina. Ilmoittautuminen kilpailuun avataan 19.9.2022 ja kilpailutöitä otetaan vastaan 3.11.2022 saakka.

Tuomarointia ohjaa ja valvoo ohjausryhmä, joka koostuu kokeneista markkinoinnin ammattilaisista, jotka edustavat alan toimistoja, markkinoinnin ostajia, mediaa, tutkimusyrityksiä ja oppilaitoksia.

Viime vuoden kilpailussa kahdella Gold Effiellä ja yhdellä Silver Effiellä palkittu Ivalo Creative Agencyn Finlaysonin Bedpeace oli eniten palkintoja saanut kilpailutyö. Vuoden 2021 himoitun Grand Effien voittaja oli Bob the Robotin ja Milttonin yhteistyöcase Hartwall, Suomen kansallisjuoma. Kyseinen työ palkittiin myös Gold Effiellä strategisen markkinoinnin sarjassa.

Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki pitää luovuutta tärkeänä yritysten kilpailukyvyn säilymisen kannalta.

”Markkinoinnin kilpailut, kuten Effie antavat mahdollisuuden vertailla toimistojen, mutta myös mainostajien luovuuden tasoa. Effietä arvostetaan, koska se on tuloksellisen markkinoinnin kilpailu, jossa tuomareilla on kampanja-aineiston lisäksi käytössään kampanjoiden tulokset. Tämän vuoden kilpailu on erityisen kiinnostava, koska työt on tehty haastavassa markkinatilanteessa.”

Vuoden 2022 kilpailun päätuomarina Villivision Anna Lehtisalo

Kilpailun päätuomariksi valittiin tänä vuonna tamperelaisen Villivision toimitusjohtaja Anna Lehtisalo.

“On suuri kunnia toimia ensimmäisenä Effien päätuomarina, joka valitaan Helsingin ulkopuolelta. Tämä on osoitus koko toimialan diversiteetistä ja murroksesta. Osaamista ja näkemystä ei sido maantiede: koko Suomi on täynnä hienoja markkinoijia, jotka loistavat nokkeluudellaan ja tuloksellisuudellaan. Se on mielestäni koko Effien ydin”, Anna Lehtisalo kommentoi.

Anna Lehtisalo on strategiseen markkinointiin ja viestintään erikoistuneen Villivision toimitusjohtaja ja osakas. Anna on toiminut useassa alan kilpailussa tuomarina niin kotimaassa kuin maailmalla, muun muassa Global Effie Best of the Bestissä. Anna toimii lisäksi hallitusammattilaisena useassa yrityksessä ja haluaa varmistaa, että markkinoinnin strategista näkemystä sekä luovan asiantuntijatyön johtamisen osaamista saadaan useampaan suomalaisen yrityksen hallitukseen. 

Kilpailun päätuomari toivoo näkevänsä töitä, joissa markkinoijat ovat satsanneet rohkeaan markkinointiin ja tekoihin. “Uskon, että tänä vuonna näemme monta rohkeaa työtä ja brändiä, jotka osoittavat miten epävarmassa maailmassa voidaan tuloksellisen markkinoinnin avulla luoda toivoa, valoisampaa tulevaisuutta sekä yhteistä hyvää ja menestystä”, Lehtisalo täydentää.

Sanoma Media Finland jatkaa jo kahdeksatta vuotta Effie Awards Finlandin pääyhteistyökumppanina.

”Jatkamme ylpeänä yhteistyötä markkinointialan merkittävimmän kilpailun kanssa. Suomen suurimpana mediatalona haluamme olla mukana kehittämässä markkinointia entistä tuloksellisempaan ja rohkeampaan suuntaan. Markkinaosuuksia jaetaan nyt nopeammin kuin koskaan, joten on ensiarvoisen tärkeää pitää yllä keskustelua markkinoinnin roolista liiketoiminnan strategian toteuttajana sekä oppia samalla muilta, miten haasteita voidaan ratkoa. Toivon, että Effie Awardsiin osallistutaan runsaasti ja monipuolipuolisesti ympäri Suomen, kaiken kokoisista yrityksistä”, toteaa Head of Marketing Leena Koskinen Sanomalta.

Kilpailun päivämäärät

19.9.2022 Ilmoittautuminen alkaa 
13.10.2022 Early Bird päättyy
27.10.2022 Late fee
3.11.2022 Extended deadline
16.12.2022 Shortlistan julkaisu
2/2023 Effie Awards Finland -gaala ja palkintojenjako

Kilpailun tuomarointi on kansainvälisesti yhtenäinen

Kaikki 42 Effie-kilpailua järjestävää maata noudattavat samaa tuomarointitapaa ja ohjeita. Kilpailun tuomarointia ohjaa ohjausryhmä, joka toimii kaksi vuotta kerrallaan. Ohjausryhmän tehtävänä on kehittää Effie-kilpailua suuntaan, joka edistää markkinoinnin osaamista ja vaikuttavuutta Suomessa. Kilpailun työt arvioi kaksi tuomaristoa. Tuomaristoon kutsutaan sekä kokeneita että nuoria markkinoinnin ammattilaisia toimistoista, asiakasorganisaatioista, oppilaitoksista, mediasta ja tutkimuslaitoksista. Kilpailutyöt toimitetaan nimettöminä.

Effie Awards -kilpailusta

Effie Awards on maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki. Effie-kilpailun säännöt ja ohjeet laaditaan Effie Wordwide -organisaatiossa. Se valvoo, että kilpailu viedään läpi kaikissa maissa samoja sääntöjä noudattaen. Kilpailua järjestetään yli 50 maassa. Suomessa 21. kertaa järjestettävän maakohtaisen kilpailun lisenssin omistaa Marketing Finland ry.

Liittyvät artikkelit
Anna Lehtisalo vieraskynä Effie

Rohkeat pärjäävät aina

Uskon vakaasti siihen, että voimme markkinoinnilla vaikuttaa merkittävästi siihen, miten tällä maalla menee ja minkälaista tulevaa olemme rakentamassa, kirjoittaa Effie Finlandin päätuomari Anna Lehtisalo.
Effie
Näkemyksiä markkinoinnista
Rohkeat pärjäävät aina
Effie Mikael Nemeschansky

Milloin viimeksi kyseenalaistit itsesi?

Kun näkee toimintaympäristönsä rajoittuneesti, ei näe kaikkia mahdollisuuksia, kirjoittaa hasan & partnersin Mikael Nemeschansky.
Effie
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Milloin viimeksi kyseenalaistit itsesi?