Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

Tuomas Ahola

Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.

Miten päätyit alalle?

Minua on aina kiinnostanut kaupan alan dynaamisuus, asiakkaat ja heidän tarpeensa sekä brändien kehittäminen. Olen ilokseni saanut tehdä näiden kokonaisuuksien parissa työtä koko urani ajan. Opiskelu ja erilaiset haastavat työtehtävät markkinoinnin, viestinnän ja asiakasymmärryksen parissa ovat vahvistaneet sitä tunnetta, että olen oikealla tiellä. Yhtään tylsää päivää ei ole tullut vastaan.

Mitä työhösi kuuluu?

Vastaan S-ryhmän suurimman osuuskaupan HOK-Elannon markkinoinnista, viestinnästä ja asiakkuuksista. Kuulun HOK-Elannon konsernin johtoryhmään ja raportoin HOK-Elannon toimitusjohtajalle. Päätoimialamme on päivittäistavarakauppa ja olemme siinä toimialueemme markkinajohtaja.

Minulla on loistavat kollegat, asiantuntijatiimit ja kumppanit, joiden kanssa rakennamme brändejämme vastaamaan aina vain paremmin kuluttajien tarpeisiin.

Mikä työssäsi on parasta?

Ihmiset ‒ upeat kollegat ja kumppanit. Minulla on ollut aina suuri onni tehdä töitä itseäni paremmassa ja osaavammassa seurassa. Tässä työssä kiehtoo monipuolisuus: saa työskennellä monialayrityksessä ja useiden eri brändien parissa. Viihdyn hyvin työympäristössä, jossa on jatkuva kehittämisen kulttuuri. Jatkuvan kehittämisen kulttuuri on tärkeää, koska nykyisessä kilpailutilanteessa paikallaankin pysyminen vaatii juoksemista. Mielestäni markkinointi on ollut yksi voimakkaimmin kehittyneistä liiketoiminnan tukifunktio S-ryhmässä. Sitä on ollut ilo viedä eteenpäin isolla porukalla.

Edellinen Alalla-sarjan haastateltava, Minni Jaakola, nimesi Alepan Korttelitoiveen ihailemakseen markkinointiteoksi. Mitä Korttelitoiveelle kuuluu nyt?

Oikein hyvää kuuluu. Alepa on ollut monessa asiassa hyvä kirittäjä ja jopa edelläkävijä. Alepassa on aina otettu vastaan ja toteutettu asiakkaiden tuotetoiveita, mutta vuonna 2015 toiminnallisuus lanseerattiin vielä näkyvämmäksi konseptilla ”Korttelitoive”, ja toiveiden vastaanottamiseen kehitettiin digitaalinen rajapinta. Idea osoittautui menestykseksi. Korttelitoivetta on sittemmin kehitetty jatkuvasti entistä toimivammaksi asiakkaalle, ja samankaltaista toiminnallisuutta on tuotu kaikkiin marketbrändeihimme: Prismaan, S-Marketiin ja Food Market Herkkuun. Marketbrändimme on rakennettu aidosti sitä varten, että valikoiman täytyy palvella omaa asiakaskuntaa parhaalla mahdollisella tavalla. Vaikka data kertoo monenlaista, aavistaa ja ennakoi valikoimatarvetta, hienointa on, että myös alueen asiakkailla on suora mahdollisuus vaikuttaa oman kaupan valikoimaan.

Mitä markkinointitekoa itse ihailet?

Ihailen kaikkia brändejä pitkäaikaisesti kehittäviä konsepteja, joita toteutetaan sinnikkäästi ja johdonmukaisesti. Hienoja erimerkkejä on useita, mutta yhtenä voisi mainita esimerkiksi Tokmannin Mister Tokmanni konseptin. Se on vahvasti kommunikoitu konsepti, joka on todella ehjä, oikealla tavalla viihteellinen ja helposti ymmärrettävä. Mister Tokmanni kiteyttää minusta hienosti Tokmannin pääviestin.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Olisi varmaan trendikästä sanoa, että rohkeutta. Sanon kuitenkin, että analyyttista asiakkaan tarpeen ymmärtämistä, brändin kilpailuedun määrittelyä ja brändin pitkäjänteistä kehittämistä kaikilla markkinoinnin keinoilla. Eli perusasiat kuntoon.

Liian usein näkee sitä, että brändin kilpailuetu on hieman hukassa ja markkinointi sen vuoksi tempoilevaa. Kun taustatyö on tehty huolella, brändiä voi lähteä rakentamaan johdonmukaisesti ja tehokkaasti.

Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?

Mielestäni liiketoiminta oli pitkään aika ennustettavaa ja ennusteet pitivät ainakin jollain tavoin paikkansa. Me kaikki tiedämme, että liiketoiminta elää ennustettavuudesta. Korona-aika, geopoliittinen epävakaus ja inflaatio ovat tuoneet meille kaikille hyvin vaikeasti ennustettavan lähitulevaisuuden.

Koronalla oli kyllä valtava vaikutus myös HOK-Elannon arkeen. Sisäisen viestinnän rooli ja välineet nousivat erittäin merkittävään asemaan. Kukaan ei tiennyt mitä seuraavana päivänä tapahtuu ja jatkuva dialogi koko henkilökuntaan oli äärimmäisen tärkeää. Sisäisen viestinnän johtamisesta erittäin poikkeuksellisen kriisin keskellä kertyi niin paljon kokemusta, että aiheesta voisi kirjoittaa parikin kirjaa. Toki ulkoinen viestintä oli myös haasteellista ja markkinointiviestintä tuli pikaisesti räätälöidä aikaan sopivaksi. Alkuun oltiin todella kovilla, mutta ymmärsimme pian, että edessä on maratonjuoksu. Ensimmäisellä sadalla metrillä ei kannata hyytyä.

Yksi korona-ajan todella erikoinen hetki oli koko HOK-Elannon ravintolatoimialan sulkeminen. Siinä haastavassa tilanteessa saimme pidettyä 800 ravintola-alan ihmistä töissä siirtämällä heidät ”yön yli” töihin marketkauppaan. Ihmiset todella hyppäsivät uuteen, mikä oli melkoinen temppu henkilökunnaltamme.

Arki on onneksi koronan osalta hiljalleen palaamassa. Nyt geopoliittinen epävakaus ja inflaatio ovat tuoneet meille uudet haasteet. Jää nähtäväksi, mitä markkinalla ja ihmisten ostovoimassa sekä asenteissa nyt tapahtuu.

Johtamisen apukeinoista nostaisin esiin yhden: yrityksen vahvan arvopohjan. Kun joutuu kriisin keskellä tekemään todella paljon päätöksiä ja linjauksia lyhyessä ajassa, on tärkeää pystyä perustelemaan niitä. Arvot nousivat HOK-Elannon johdon työkaluna ja ajatusmallina koronakriisin keskellä esiin todella konkreettisesti.

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Bob the Robotin Kari Eilolalla. Minulla on ollut ilo työskennellä Karin kanssa vuosien varrella.  Hänellä on varmasti sanomista.

Seuraavassa Alalla-haastattelussa tutustumme Kari Eilolaan.

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Kari Eilola Alalla somejako

Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola
Minni Jaakola Alalla somejako

Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing
Charlotta Harald Alalla somejako

Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald
Alalla Maria Sillanpää somejako

Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää
Teemu Suutari jakokuva

Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari