Verkkokauppa.comin 30-vuotiskampanja erottuu ja tarjoaa aitoa 90-luvun tunnelmaa

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Syyskuun valinta on Verkkokauppa.comin Back to '92.

Verkkokauppa.com täytti tänä vuonna pyöreät 30 vuotta.

”Moni kaupallinen toimija juhlistaa syntymäpäiviään kertomalla, kuinka vanhoja he ovat. Me päädyimme kertomaan, milloin meidät on perustettu. Kampanjan konsepti syntyi tästä: mitä jos matkustettaisiin ajassa taaksepäin vuoteen 1992”, kertoo Verkkokauppa.comin markkinointi- ja viestintäjohtaja Seppo Niemelä.

Keskeisenä tavoitteena oli saada tarina jäämään ihmisten mieliin.

”Kampanjamme aikana on pyörinyt aika monta muutakin synttärikampanjaa. Halusimme, että tämä erottautuisi muista ja jäisi mieleen positiivisella tavalla. Ylätason brändikampanjoissa ensimmäinen askel on erottautuminen. Siinä tämä konsepti on onnistunut varsin hyvin.”

Kampanja tulee jatkumaan ainakin loppuvuoden ajan. Viestiä on rummutettu useassa kanavassa Verkkokauppa.comin omasta sivustosta onlinekanaviin.

”Päämediana on tv- ja onlinevideo peittoa rakentamassa. Muissa kanavissa ohjataan taktisin viestien liikennettä sivuillemme.”

Back to '92 -kampanjafilmi on kerännyt poikkeuksellisen paljon kiittävää palautetta.

”Tänä päivänä palautetta tulee herkemmin, jos kampanjassa ärsyttää jokin. Positiivista palautetta hyvästä sisällöstä tulee aika harvoin. Tämä kampanja on selkeästi osunut jonkinlaiseen hermosuoneen. Niiden neljän vuoden aikana, jotka olen ollut Verkkiksestä, tästä kampanjasta on tullut ylivoimaisesti eniten palautetta”, Niemelä kertoo.

Liikkuva kuva on Verkkokauppa.comille brändinrakennuksen pääkanava.

”Haluamme kertoa sen kautta tarinaa, joka jättää brändistä pidemmän muistijäljen. Asiakkailla ei ole tarvetta ostaa tuotteitamme viikoittain tai edes kuukausittain. Kuluttajaelektroniikassa laitteiden vaihtovälit ovat parhaimmillaankin 3‒4 vuotta, kodinkoneiden vieläkin harvemmin. Toki Verkkiksen valikoimiin on tullut paljon muitakin tuotteita. Kun tarve tulee, on hyvä olla kuluttajan mielessä.”

Konseptin takana mainostoimisto Folk ja tuotantoyhtiönä toimi Directors Guild.

”Erityismaininnan ansaitsee ohjaaja Miikka Lommi ja lavastuksen puolella tehty työ, jossa onnistuttiin luomaan todella autenttinen tunnelma pienintä yksityiskohtaa myöden. Kaikki hyllyihin laitetut pienet tavarat olivat aitoa 90-lukua. 1980-luvun alussa syntyneenä tuntui siltä, kuin olisin aikamatkannut takaisin omaan lapsuuden kotiin. Kuvaus tehtiin betakameralla, joten käytössä oli senaikaiset välineetkin. Koko tuotannossa kunnioitettiin suuresti vuotta 1992.”

Onnea Verkkokauppa.com, Folk ja Directors Guild!

Katso tuomariston perustelut:

Kuukauden kamppis

Liittyvät artikkelit
Kari Eilola Alalla somejako

Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola
Tommi Kortesniemi Effie blogi artikkelikuva

Effie on työkalu vaikuttavampaan markkinointiin

Jo kisaentryn tekeminen altistaa oikeille kysymyksille, joilla voi peilata omaa tekemistään, kirjoittaa Sherpan Tommi Kortesniemi.
Effie
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Effie on työkalu vaikuttavampaan markkinointiin