Sanoma tutki: Brändiin panostaminen kannattaa telealan kilpailussa markkinassa

Ostopolkututkimus tele artikkelikuva

Puhelin- ja nettiliittymien harkintalistalla on ostovaiheessa vain yhdestä kahteen brändiä.

Nettiliittymien ostopäätöksiin käytetään aikaa kohtuullisen paljon verrattuna moneen muuhun toimialaan. Tutkimuksen mukaan palveluntarjoajien verkkosivut nousevat tiedonhakuvaiheessa isoon rooliin, joten brändin kannattaa olla ensimmäisenä kuluttajan mielessä.

”Markkina on erittäin kilpailtu, joten brändiin panostaminen kannattaa. Jos et ole kuluttajan top-of-mindissa, et myöskään pääse harkintalistalle”, vinkkaa insight strategi Tiina Kosonen Sanomalta.

Harkintalista on liittymien hankinnassa lyhyt. Palveluliiketoiminnan toimialoilla harkintalistalla on usein vain yksi tai kaksi brändiä.

Kun sopiva liittymä ja sen tarjoaja on valittu, ostopolku vie tyypillisimmin verkkokauppaan. Vaikka ostos tehtäisiin myymälässä, kuluttaja on tehnyt usein vertailua verkkokaupassa. 

Ostopäätöksen tärkein tekijä on useimmiten alennettu hinta tai tarjouskampanja.

”Erityisesti puhelinliittymien tarjouksiin tartutaan herkästi, mutta asiakaskokemuksesta ja -tyytyväisyydestä on myös pidettävä hyvää huolta, jotta kuluttaja ei tartu heti tilaisuuden tullen kilpailijan tarjoukseen”, Kosonen muistuttaa.

Sanoma tutki puhelin- ja nettiliittymien ostopolkua online-kyselynä Suomitutka-paneelissa. Aineisto kerättiin14.–20.6.2022. Kohderyhmänä olivat 18–69-vuotiaat suomalaiset kuluttajat väestöä edustavasti.

Tutustu telealan toimialasivuihin

Liittyvät artikkelit
Mirko Baas artikkelikuva

Valovoimisia tähtiä ja suuria tunteita – Sanoma TV tarjoaa molempia

Ohjelman pitää herättää tunnetta. Tunne voi olla iloa, surua, onnellisuutta tai vaikkapa kateutta, mutta sitä pitää löytyä, jotta katsoja palaa yhä uudestaan sisällön pariin, kirjoittaa Nelonen Median kotimaisen viihteen päällikkö Mirko Baas
Näkemyksiä markkinoinnista
Omakynä
TV & video
Valovoimisia tähtiä ja suuria tunteita – Sanoma TV tarjoaa molempia
Arto Sivonen artikkelikuva

Vallankumous kahvihuoneessa

Vastuullisuustyö on parasta sisäistä markkinointia, kirjoittaa Måndagin Arto Sivonen.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vastuullisuus
Vieraskynä
Vallankumous kahvihuoneessa
Kari Eilola Alalla somejako

Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola