
Puhelin- ja nettiliittymien harkintalistalla on ostovaiheessa vain yhdestä kahteen brändiä.
Nettiliittymien ostopäätöksiin käytetään aikaa kohtuullisen paljon verrattuna moneen muuhun toimialaan. Tutkimuksen mukaan palveluntarjoajien verkkosivut nousevat tiedonhakuvaiheessa isoon rooliin, joten brändin kannattaa olla ensimmäisenä kuluttajan mielessä.
”Markkina on erittäin kilpailtu, joten brändiin panostaminen kannattaa. Jos et ole kuluttajan top-of-mindissa, et myöskään pääse harkintalistalle”, vinkkaa insight strategi Tiina Kosonen Sanomalta.
Harkintalista on liittymien hankinnassa lyhyt. Palveluliiketoiminnan toimialoilla harkintalistalla on usein vain yksi tai kaksi brändiä.
Kun sopiva liittymä ja sen tarjoaja on valittu, ostopolku vie tyypillisimmin verkkokauppaan. Vaikka ostos tehtäisiin myymälässä, kuluttaja on tehnyt usein vertailua verkkokaupassa.
Ostopäätöksen tärkein tekijä on useimmiten alennettu hinta tai tarjouskampanja.
”Erityisesti puhelinliittymien tarjouksiin tartutaan herkästi, mutta asiakaskokemuksesta ja -tyytyväisyydestä on myös pidettävä hyvää huolta, jotta kuluttaja ei tartu heti tilaisuuden tullen kilpailijan tarjoukseen”, Kosonen muistuttaa.
Sanoma tutki puhelin- ja nettiliittymien ostopolkua online-kyselynä Suomitutka-paneelissa. Aineisto kerättiin14.–20.6.2022. Kohderyhmänä olivat 18–69-vuotiaat suomalaiset kuluttajat väestöä edustavasti.

Neljä hyvää syytä valita Sanoman uutismedia

IS on myös syventävien sisältöjen koti
