Mitä tuloksia kannattaa seurata Sanoma Ad Managerissa?

Tulosten tulkitseminen Ad Manager artikkelikuva

Sanoma Ad Managerista voit seurata reaaliajassa, saavuttaako mainoksesi toivotut tavoitteet. Avaamme tässä vinkkiblogissa kolme mittaria, joita kannattaa pitää silmällä mainoskampanjasi aikana ja sen jälkeen. Kerromme myös, miten mittareita kannattaa tulkita ja mitä niistä voi oppia. 

Sanoma Ad Manager -mainosalustalla saat kävijöitä verkkosivuillesi tai silmäpareja viestillesi. Mutta mistä mittareista tietää, toimiiko mainos? 

1. Budjetin kuluminen

Sanoma Ad Managerissa päätät mainoskampanjasi budjetin itse. Joskus kampanjasi ei kuitenkaan kuluta asettamaasi budjettia. Tästä voi päätellä, että kohderyhmäsi on liian tarkkaan rajattu, joten sitä kannattaa laventaa ja suurentaa.  

Milloin sitten kannattaa reagoida, jos mainos ei kuluta budjettia? Yleissääntönä kampanja kannattaa pysäyttää 3–7 päivää sen aloittamisesta, jos se ei toimi halutulla tavalla. Jopa yhden päivän tauot suoriutumisessa ovat melko yleisiä, mutta kolmen päivään kannattaa jo kiinnittää huomiota. Silloin kampanja kannattaa keskeyttää ja luoda uusi erilaisilla sisällöillä tai kohderyhmällä.

Sanoma Ad Managerissa maksat vain klikeistä, joten vaikka koko budjettisi ei kuluisikaan, kampanja saattaa silti olla onnistunut. Tässä tapauksessa kannattaa seurata oman myynnin ja markkinoinnin lukuja ja niiden kehitystä. Jos myyt esimerkiksi hintavia tuotteita, joiden ostopäätös on iso ja merkittävä, on luonnollista, etteivät monet klikkaa mainosta. Silti display-mainos saa aikaan asiakkaassa muistijäljen, joka voi tuoda myöhemmin suoraa tai hakukoneen kautta tullutta liikennettä sivuillesi ja sitä kautta myyntiä.

2. Klikkiprosentti

Klikkiprosentti kertoo, kuinka moni mainoksen nähnyt klikkaa sitä. Klikkiprosenttiin vaikuttaa kuitenkin paljon toimialasi. Tästä syystä oman asiakaskunnan tunteminen on tärkeää: ei kannatakaan yrittää puhutella jokaista digitaalista ohikulkijaa. Mainoksen luova aineisto ja visuaalinen ilme kannattaa miettiä niin, että se kiinnostaa juuri sinulle tärkeitä asiakkaita. 

Klikkiprosenttiin vaikuttaa myös toimiala. “Isojen ostosten” klikkiprosentit tapaavat olla matalia. Jos taas mainostat paikallisesti vaikkapa elintarviketarjousta, klikkejä on taatusti enemmän, mutta ostoksen keskimääräinen summa voi olla pienempi. 

Oikealla viestillä erottelet juuri sen kohderyhmän, jonka haluat löytävän palvelusi tai tuotteesi. Tällöin maksat vain sinulle relevanttien henkilöiden klikeistä. 

3. Sivustosi oma analytiikka

Sanoma Ad Managerin rinnalla kannattaa seurata oman sivustosi liikennettä esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Näin pysyt perässä esimerkiksi mainonnan tuomasta liikenteen määrästä ja konversioista. Mainoksen linkki kannattaa UTM-tägätä, jolloin näet analytiikasta, onko liikenne tullut Sanoma Ad Managerista. Mainoseditorissa utm-parametrit voi lisätä suoraan mainosta rakentaessa niille tarkoitettuihin kenttiin, eli tägitettyä urlia ei tarvitse rakentaa muualla.


Lue lisää UTM-parametrien luomisesta ja niiden tulkitsemisesta Google Analyticsissä täältä

 

Mikäli viesti ei tavoita oikeita ihmisiä, usein esimerkiksi sivustosi poistumisaste (bounce rate) kertoo karua kieltä: ihmiset kääntyvät ovelta kun havaitsevat, ettei tuotteesi tai palvelusi ole heitä varten. Siksi mainos kannattaa räätälöidä kiinnostamaan vain sitä ryhmää ihmisiä, joita oikeasti haluat tavoittaa. Tämä kuitenkin riippuu osin siitä, millainen verkkosivustosi on ja mitä kampanjalla tavoitellaan. Jos mainoksestasi ohjataan esimerkiksi tarjous- tai kampanjasivulle, kampanja voi silti onnistua erittäin hyvin, vaikka poistumisaste näyttäisikin korkealta.

Tarvitsetko apua mainonnan tuloksien tulkitsemisessa tai Sanoma Ad Managerin käytössä?

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme
Rekisteröidy Sanoma Ad Manageriin
Liittyvät artikkelit
Case Valopilkku Terhi Salmi ja Tytti Stranding artikkelikuva

Sanoma on Valopilkun markkinoinnin luottokumppani

Monikanavaisella markkinoinnilla ja johdonmukaisella mittaamisella on päästy huikeisiin tuloksiin.
Aikakausmedia
Audio & radio
Case
Digiratkaisut
Luovat ratkaisut
Natiivimainonta
TV & video
Uutismedia
Sanoma on Valopilkun markkinoinnin luottokumppani