
Commercial Creative Manager Liisa Palomäki kertoo, mitä sisältöyhteistyössä kannattaa huomioida.
Viime kaudella näimme Selviytyjät Suomi -ohjelmassa, miten palkintokilpailun voittaja ja hänen valitut kaverinsa nauttivat tuoreista ja raikkaista raaka-aineista tekemiään burgereita, jotka mahdollisti ohjelman yhteistyökumppani Burger King. Miten tämä onnistui?
Eri formaateissa on hyvin erilaisia mahdollisuuksia sisältöyhteistyölle. On formaatteja, jossa luontevia paikkoja ja tilanteita on enemmän ja formaatteja – kuten Selviytyjät Suomi – joissa viidakko-olosuhteissa nuo luonnolliset paikat ja mahdollisuudet ovat todella vähäisiä ja rajattuja.
Formaatista riippumatta sisältöyhteistyöhön pätee aina muutama avainasia.
- Avoin keskustelu
Käydään läpi yhdessä mainostajakumppanin kanssa niin realiteetit kuin fantasiatkin. Laajennetaan kolmikantakeskusteluksi, johon otetaan mukaan tuotantoyhtiö ja pallotellaan yhdessä mahdollisuuksia. Joskus niitä löytyy, ja toisinaan joudutaan yhdessä toteamaan, ettei tällä kerralla löytynyt – avoin keskustelu on kuitenkin avainasemassa ja todella tärkeää.
- Luottamus
Tv:n sisältöjä ohjaavat tarkat säännöt. Mainostaja ei voi ohjata ohjelman sisältöä tai etenemistä. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että kaikilla osapuolilla on täysi luottamus toisten tekemiseen. Osaavat ammattilaiset tuotannon puolella tuntevat sisällöt ja näin sisältöyhteistyöt saadaan luontevaksi osaksi tarinankerrontaa.
- Aikataulut
Karkeana nyrkkisääntönä: koskaan ei voi olla liian ajoissa. Moni ohjelma kuvataan hyvissä ajoin ennen esitysaikaa. On hyvä huomioida myös se, että kuvauksia edeltävä suunnittelu ja valmistelutyöt tehdään ennen sitä.
Miten Burger King sitten päätyi Malesiaan? Heti keskustelujen alkuvaiheessa olimme kaikki osapuolet yhtä mieltä siitä, että ihan alkuperäisiä burgereita ei paikan päälle toki voida lennättää, vaan burgereita valmistettiin paikallisista tuoreista raaka-aineista, Burger Kingin tapaan ja avotulella. Kun viidakossa niukalla ravinnolla eläneet kilpailijat saavat kuulla, että kilpailun palkintona on hampurilainen, on tunnereaktio brändiä kohtaan kerrassaan korvaamaton.

Kirjoittaja auttaa markkinoijia hyödyntämään tv-ohjelmia ja ripottelemaan ilmiöiden tähtipölyä luovalla tavalla.
Sinun brändisi osaksi ilmiöohjelmaa? Kysy mahdollisuuksista Sanoman yhteyshenkilöltäsi.
Katso myös:
Tutustu TV:n ja videon erikoisratkaisuihin
Mitä kaikkea on Sanoman Total TV?
Miksi Sanoma on markkinoijan ykkösvalinta?

Neljä hyvää syytä valita Sanoman uutismedia

IS on myös syventävien sisältöjen koti
