Sanoman liikkuvan kuvan tarjonta on markkinan laajin ja monipuolisin

Tina Åström artikkelikuva

Mainostaja varmistaa laajan tavoittavuuden hyödyntämällä Sanoman koko liikkuvan kuvan tarjoamaa, Tina Åström kirjoittaa.

Liikkuva kuva vie valtaosan kuluttajan mediapäivästä. Vuorokauden aktiivitunneista peräti 22 % vietetään television äärellä. Eniten kulutetaan yhä lineaarista tv:tä, eli katsotaan ohjelmia niiden lähetysaikaan. Kansainvälisesti verrattuna lineaari-tv:n katselu on Suomessa vielä poikkeuksellisen korkealla. Suomessa laadukas, monipuolinen ja vapaasti katsottavissa olevan tv-ohjelmisto hidastaa lineaari-tv:n laskua.

Koska älytelevisioiden määrä on kasvanut ja sovelluksien käyttö on helpottunut, niin kuluttajin on entistä helpompi seurata lempiohjelmien myös netti-tv:n ja suoratoistopalveluiden kautta. Tämä trendi näkyy myös Sanoman tarjonnassa. Erityisesti 25–54-vuotiaat viihtyvät aiempaa enemmän Ruudun parissa.  

Tv-ruudun äärellä vietetään enemmän aikaa

Tv-ruudun käyttö 2022
Lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus (4+). Muu TV-ruudun käyttö sisältää esim. suoratoistopalveluiden katselua, pelaamista jne.

Ilmiö näkyy vahvasti erityisesti Selviytyjät Suomi -ohjelmassa. Ohjelmajaksojen kokonaiskatselu on hieman kasvanut 25–54-vuotiaiden kohderyhmässä edelliseen tuotantokauteen verrattuna. Kasvu on tapahtunut erityisesti Ruudun ansiosta.

Ruutu vauhdittaa Selviytyjät Suomi -ohjelman katselua 25–54-vuotiaiden kohderyhmässä

Selviytyjät Suomi katselu 2022
Lähde: Finnpanel Oy, Total TV -tutkimus, 25–54 v. elo-lokakuu 2021 ja elo-lokakuu 2022
Sanoma TV = yksi jakso sisältää ohjelman ensiesityksen ja pikauusinnat
Ruutu = AVOD ja SVOD

Ruudun osuus katselusta on kasvussa
Syys-lokakuun katsotuimmat ohjelmajaksot

Katsotuimmat ohjelmajaksot syys-lokakuu 2022
Lähde: Finnpanel Oy, Total TV -tutkimus, 25–54 v. syys-lokakuu 2021 ja syys-lokakuu 2022
Sanoma TV = yksi jakso sisältää ohjelman ensiesityksen ja pikauusinnat, Ruutu = AVOD ja SVOD. Listattu vain katsotuin jakso ohjelmanimen mukaan


Sanomalla on markkinan laajin, monipuolisin ja tavoittavin liikkuvan kuvan tarjooma. Sanoman Total TV -viikkotavoittavuudet ovat kasvaneet hienosti tänä syksynä. Erityisesti videoiden tavoittavuudet viihde- ja uutissisällöissä ovat vaikuttaneet merkittävästi kokonaistavoittavuuden kasvuun. Hyödyntämällä Sanoman koko liikkuvan kuvan tarjoamaa mainostaja voi varmistaa laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

Sanoma Total TV viikkotavoittavuus syksy 2022
Lähde: Finnpanel Oy, Total TV -tutkimus, 25–54 viikot 35–43 2021 ja 35– 43 2022
Sanoma Total TV = Nelonen, Liv, Jim, Hero , FOX, NG ja Ruutu AVOD+SVOD

Tina Åström työskentelee Sanomalla Audience Insight Strategistina.

Katso myös: 

Tv-mainonnan ratkaisut

TV:n ja videon erikoisratkaisut

Tv-mainosspotin briiffi

Liittyvät artikkelit
Kari Eilola Alalla somejako

Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola
Tommi Kortesniemi Effie blogi artikkelikuva

Effie on työkalu vaikuttavampaan markkinointiin

Jo kisaentryn tekeminen altistaa oikeille kysymyksille, joilla voi peilata omaa tekemistään, kirjoittaa Sherpan Tommi Kortesniemi.
Effie
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Effie on työkalu vaikuttavampaan markkinointiin