Näköalapaikalla-webinaari tarjosi näkemyksiä matkailualan vastuullisuusteoista

Vastuullinen matkailumarkkinointi artikkelikuva

Miten matkailubrändit vastaavat kuluttajien vahvistuneisiin vastuullisuusvaatimuksiin? Miten tehdä entistä vastuullisempia tekoja ja viestiä niistä kuluttajille?

Näköalapaikalla-webinaarissa näistä teemoista olivat keskustelemassa Eckerö Line markkinointi- ja viestintäjohtaja Ida Toikka-Everi ja Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n varapuheenjohtaja & hotellinjohtaja Anna Hämäläinen.

Eckerö Linella on tehty vastuullisuusohjelma ja jokainen henkilökuntaan kuuluva on suorittanut vastuullisuuskoulutuksen. Yhtiölle on myönnetty Sustainable Travel Finland -merkki, jolla on ollut iso merkitys kansainvälisille matkatoimistokumppaneille. Merkin myötä matkatoimistot tietävät ostavansa palveluja vastuulliselta toimijalta.

Myös Tahkon matkailualueen yritykset ovat osallistuneet Sustainable Travel Finland -ohjelmaan. Tahkolla on tavoitteenaan saavuttaa Sustainable Travel Finland -merkki vuoden 2023 aikana.

Eckerö Linella on otettu käyttöön ruokahävikkiä mittaava sovellus ja ruokahävikistä on viestitty laivoilla aktiivisesti. Hävikki on pystytty puolittamaan puolen vuoden seurantajakson aikana, toukokuusta lokakuuhun. Eckerö Linen selkeä hankintaohjeistus ohjeistaa selvittämään, että myös kumppanit toimivat vastuullisesti.

Tahkon alueella on pilotoitu muun muassa yhteiskäyttöistä sähköautoa ja tehty kokeiluja muun muassa kemikaalittomien pesuaiheiden käytöstä.

Iida Toikka-Everi kannustaa kaikkia suomalaisia matkailualan toimijoita hakemaan Sustainable Travel Finland -merkkiä. Sertifikaatit yhdistävät alaa ja sitouttavat yrityksiä ja asiakkaita vastuulliseen toimintaan.

Sustainable Travel Finland -ohjelma auttoi Anna Hämäläisen mukaan hahmottamaan, mitä kaikkia osa-alueita vastuullisuuteen liittyy. Vastuullisuussuunnitelmassa tulee huomioida ne kaikki.

Katso keskustelu kokonaisuudessaan tapahtumasivulta. Tutustu myös matkailun vastuullisuuskarttaan Sanoman luovien strategien vinkkeihin siitä, miten vastuullisuusteot saa näkyviksi matkailumarkkinoinnin avulla:

Näköalapaikalla-webinaari:

Vastuullisuudella vaikuttavuutta matkailumarkkinointiin 
Lataa maistiaiset matkailuun keskittyvästä vastuullisuuskartasta
9 vastuullisuussuositusta markkinointipäättäjille
Liittyvät artikkelit
Sini Hartikka artikkelikuva

Kuntamarkkinointia timanttisella yhteistyöllä

Kuntamarkkinointi, kuten markkinointi yleensäkin, on pitkäjänteistä tekemistä ja parhaat tulokset syntyvät silloin, kun yhteistyökumppanit oppivat toinen toisiltaan yhteisten projektien myötä, kirjoittaa Sini Hartikka. Miten tällaista yhteistä oppimista voi rakentaa?
Näkemyksiä markkinoinnista
Omakynä
Kuntamarkkinointia timanttisella yhteistyöllä
Katri Saarikivi video artikkelikuva

Tunteet tekevät sponsoroinnista vaikuttavaa

Mitä aivoissamme tapahtuu, kun koemme erilaisia tunteita? Aivotutkija Katri Saarikivi kertoo Business Manager Jari Raskin haastattelussa tunteiden vaikutuksesta muistiin ja päätöksentekoon.
Näkemyksiä markkinoinnista
Tunteet tekevät sponsoroinnista vaikuttavaa