Effie on työkalu vaikuttavampaan markkinointiin

Tommi Kortesniemi Effie blogi artikkelikuva

Jo kisaentryn tekeminen altistaa oikeille kysymyksille, joilla voi peilata omaa tekemistään, kirjoittaa Sherpan Tommi Kortesniemi.

Taas on se aika vuodesta, kun on saatu rutistettua Effie-entryt valmiiksi ja jännityksellä odotetaan päästäänkö shortille ja siitä mitalisijoille. Mainosalan palkintogaalat lähenevät ja tylsien Teams-gaalojen jälkeen odottavat ihan oikeat juhlat! Kaikki haluavat niihin mukaan ja tietysti ansaitun tunnustuksen poikkeuksellisen hyvistä markkinoinnin uroteoista. Toki mukaan mahtuu joka vuosi mielensäpahoittajia, kun juuri tänä vuonna oli niin kiire, ettei jaksettu puristaa kisaentryä valmiiksi. Järjestelmäkin kun oli niin työläs ja vaivalloinen. 

Effie ei kuitenkaan ole pelkkä kisa kisojen joukosta. Se on enemmän kuin gaala, hieno pysti kirjahyllylle, kunniakirja seinälle tai nimi tekijöiden joukkoon. Jo kisaentryn tekeminen altistaa oikeille kysymyksille, joilla voi peilata omaa tekemistään. Shortille pääsyyn vaaditaan yritykseltä monipuolisen ja luotettavan datan keräämistä niin yrityksen sisältä kuin toimistokumppaneilta. Vuoden mittaan toimenpiteet on tehty tavoitteiden mukaan, mittarit on määritelty ja strategian mukaisia toimenpiteitä toteutettu käytännössä. Välitavoitteet on asetettu ja niihin pääsyä seurattu. Miksi kuitenkin usein tuntuu, että onnistuneen casen taustoja ja dataa selvitellään jälkijättöisesti? 

Effien entrylomakkeen täyttäminen on opettava kokemus. Siinä kysytään kysymyksiä, joihin voi peilata omaa ratkaistavaa ongelmaa, tavoitteiden selkeyttä ja luovan idean kirkkautta. Vastauksien löytäminen vaatii toimivaa yhteistyötä, eli avointa tiedonkulkua yrityksen eri osastojen sekä toimistojen välillä. Liian usein tuntuu, että tietoa tavoitteista, toteutuneesta myynnistä ja tuloksista kerätään aivan liian myöhään. Sinänsähän entryyn tarvittavien vastauksien tulisi tulla kuin apteekin hyllyltä: ”Tämä oli haasteemme. Löysimme siihen datan avulla hyvin insightin. Teimme kohderyhmäämme puhuttelevan luovan ratkaisun. Nämä ovat tuloksemme asetettuihin tavoitteisiin nähden.”

Jokainen asiakkaalle luovaa palvelua työkseen tekevä syttyy yhdestä asiasta enemmän kuin mistään muusta: asiakkaan tyytyväisyydestä saatuaan loistavat tulokset. Parhaat tulokset syntyvät, kun tavoitteet ovat koko vuoden kristallinkirkkaat ja ne ohjaavat toimenpiteitä. Ja seurattavat tulokset ovat avoimesti eri osapuolten tiedossa.

Ehkä meidän tulisikin nähdä Effie työkaluna mainoskilpailun sijaan? Ehkä sitten tekisimme aidosti Effien arvoista työtä ihan jokainen päivä läpi vuoden. Ja ehkä silloin pystyisimme kirjoittamaan kisaentryn ilman valtavaa ponnistelua. Tämä työkalu on helppo ja ilmainen, lataa entrylomake ja pohdi kysymyksiä. Kannustan testaamaan.

Kirjoittaja on yksi Sherpan perustajista ja luova johtaja. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus luovan markkinoinnin suunnittelusta, johtamisesta sekä käytännön tekemisestä. Tommin CV:stä löytyy Grand-, Gold- ja Silver Effie ja tänä vuonna hän tuomaroi Effie Awards Finlandin ensimmäisellä kierroksella.

Katso myös: 

Effie Awards Finland

Liittyvät artikkelit
Sini Hartikka artikkelikuva

Kuntamarkkinointia timanttisella yhteistyöllä

Kuntamarkkinointi, kuten markkinointi yleensäkin, on pitkäjänteistä tekemistä ja parhaat tulokset syntyvät silloin, kun yhteistyökumppanit oppivat toinen toisiltaan yhteisten projektien myötä, kirjoittaa Sini Hartikka. Miten tällaista yhteistä oppimista voi rakentaa?
Näkemyksiä markkinoinnista
Omakynä
Kuntamarkkinointia timanttisella yhteistyöllä
Katri Saarikivi video artikkelikuva

Tunteet tekevät sponsoroinnista vaikuttavaa

Mitä aivoissamme tapahtuu, kun koemme erilaisia tunteita? Aivotutkija Katri Saarikivi kertoo Business Manager Jari Raskin haastattelussa tunteiden vaikutuksesta muistiin ja päätöksentekoon.
Näkemyksiä markkinoinnista
Tunteet tekevät sponsoroinnista vaikuttavaa