Vallankumous kahvihuoneessa

Arto Sivonen artikkelikuva

Vastuullisuustyö on parasta sisäistä markkinointia, kirjoittaa Måndagin Arto Sivonen.

Onko viime aikoina mennyt palaverissa kahvi väärään kurkkuun, kun pomo on alkanut saarnata paremman maailman puolesta? Myöhemmin hän ehkä kertoi, että otti asian esiin koska ”kotona vähän puhuttiin”. Kodeissa paine nousee: perheillä ja varsinkin nuorilla on nyt valtavan suuri rooli siinä, mitä yrityksissä ja työpaikoilla nyt tapahtuu. Isät ja äidit lähetetään hommiin paremman maailman puolesta. 

Olemme viimein ymmärtäneet sen, että omaa työpaikkaa voi käyttää vahvana yhteiskunnallisen muutoksen ajurina. Ei tarvitse vain täyttää lakipykälien vaatimuksia, vaan voi myös kulkea edellä ja näyttää esimerkkiä. Tahto tehdä asioita on myös aivan eri tasolla silloin, kun se on henkilökohtainen. Kun syy toimintaan tulee omasta elämästä, eikä firman strategiapaperista tai ESG-raporteista.

Tätä johtajien heräämistä muutokseen pitää nyt tukea kaikin tavoin. Sanoma järjestää uutismedian tulevaisuutta pohtivia pyöreän pöydän keskusteluja yrityspäättäjille muutaman kerran vuodessa. Olen saanut olla mukana keskusteluissa ja fasilitoin myös yhden: puhuimme ihmisoikeuksista, ilmastosta ja yrityksistä. Isompaa ja vaikeammin nieltävää aihetta on vaikeaa keksiä. Silti yhden lounassalaatin aikana ryhmä heitti pöytään toinen toistaan kiinnostavampia ideoita ja ajatuksia, erilaisia näkökulmia ja kommentteja. Julkisen sektorin, yritysten ja järjestöjen yhteistyötä on lisättävä. Vastuullisuustyö pitää olla osa yritysten liiketoimintastrategiaa, eikä erillinen osa-alue. Puhuimme myös siitä, miten yritysten rooli yhteiskunnallisessa keskustelussa nousee ja varsinkin yhteistyön merkitystä korostettiin, myös yritysten välillä.

Tällaisissa pöydissä opimme kaikki nopeasti, koska pöydässä puhuvat ihmiset, eivätkä varovaiset strategiat. Näitä pöytiä tarvitaan kiireesti lisää ja niiden ympärille pitää kokoontua useammin. Olisiko sinulla kiinnostusta tulla tällaisiin keskusteluihin mukaan?

Ei tarvitse olla johtaja, jos haluaa muutoksen työpaikalle. Moni tuskailee sitä, ettei voi tehdä arvojensa mukaista työtä. Oletko kokeillut tehdä asialle jotain? Entä jos muutosvalta ei olekaan vain johtajilla? Nosta kissa pöydälle! Kaikki suuret muutokset tässä maailmassa ovat lähteneet yhdestä ihmisestä. Se voi hyvin lähteä liikkeelle myös sinusta ja oman työpaikkasi kahvihuoneesta. Monet ajattelevat kuten sinä ja kaikki odottelevat, että joku tarttuisi toimeen.

Juuri sinun työpaikallasi on varmasti iso määrä osaamista, joilla voi vaikuttaa siihen mitä maailmassa tapahtuu. Jos mellakan aiheuttaminen kahvikoneen vieressä ei tunnu kivalta idealta, aloita keskustelu ensin oman tiimin kanssa. Muutos etenee ihminen kerrallaan. HR -johtajille vinkki (jonka varmasti moni jo tiesikin): vastuullisuustyö on myös parasta sisäistä markkinointia. Mikään ei kiinnosta nyt enempää kuin se, miten maailma makaa ja miten omat työpaikkamme voivat rakentaa fiksumpaa maailmaa. Mikään muu ei kiinnitä tehokkaammin ihmisiä työpaikkaansa kuin se, että he kokevat työllään olevan merkitystä.

Kirjoittaja on luovan muutostoimisto Måndagin perustaja ja suunnittelujohtaja, jolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus markkinoinnin suunnittelusta, muutosjohtamisesta ja aktivismista eri puolilta maailmaa. Arto toimi Sanoman News Media Future Clubin moderaattorina marraskuussa.

Liittyvät artikkelit
Sini Hartikka artikkelikuva

Kuntamarkkinointia timanttisella yhteistyöllä

Kuntamarkkinointi, kuten markkinointi yleensäkin, on pitkäjänteistä tekemistä ja parhaat tulokset syntyvät silloin, kun yhteistyökumppanit oppivat toinen toisiltaan yhteisten projektien myötä, kirjoittaa Sini Hartikka. Miten tällaista yhteistä oppimista voi rakentaa?
Näkemyksiä markkinoinnista
Omakynä
Kuntamarkkinointia timanttisella yhteistyöllä
Katri Saarikivi video artikkelikuva

Tunteet tekevät sponsoroinnista vaikuttavaa

Mitä aivoissamme tapahtuu, kun koemme erilaisia tunteita? Aivotutkija Katri Saarikivi kertoo Business Manager Jari Raskin haastattelussa tunteiden vaikutuksesta muistiin ja päätöksentekoon.
Näkemyksiä markkinoinnista
Tunteet tekevät sponsoroinnista vaikuttavaa