Valovoimaisia tähtiä ja suuria tunteita – Sanoma TV tarjoaa molempia

Mirko Baas artikkelikuva

Ohjelman pitää herättää tunnetta. Tunne voi olla iloa, surua, onnellisuutta tai vaikkapa kateutta, mutta sitä pitää löytyä, jotta katsoja palaa yhä uudestaan sisällön pariin, kirjoittaa Nelonen Median kotimaisen viihteen päällikkö Mirko Baas.

Valovoimaiset ruutukasvot ovat yksi tapa tunteiden herättämiseen. Kotimaisessa viihteessä tähdillä on suuri merkitys. He erottavat meidät kansainvälisistä toimijoista ja tuovat ohjelmat katsojille helpommin lähestyttäviksi. Tutkimme jatkuvasti tähtien kiinnostavuutta ja varmistamme näin, että meillä on Suomen vetovoimaisimmat esiintyjät.

Olemme erittäin iloisia, että saamme Neloselle yhden Suomen vetovoimaisimmista tähdistä, Christoffer Strandbergin, ja hänen ympärilleen oman shown. Christoffer on huippulahjakkuus, joka laulaa, tanssiin, näyttelee ja imitoi. Luvassa on hyvän mielen viihdeohjelma, joka tulee viemään katsojan arjen yläpuolelle.

"Olemme erittäin iloisia, että saamme Neloselle yhden Suomen vetovoimaisimmista tähdistä, Christoffer Strandbergin"

Toinen Suomen vetovoimaisiinpiin esiintyjiin kuuluva tähti, Antti Holma, jatkaa Haluatko miljonääriksi -ohjelman juontajana. Kevään uutuus on Antin luotsaama leivontaohjelma, jossa Suomen huippuleipureiden tekemiä luomuksia on arvioimassa poikkeuksellinen tuomaristo, kepeällä asenteella liikkeellä oleva mummoraati. Parasta viihdettä luvassa siis myös heille, jotka eivät ole perinteisten ruokaohjelmien suurkuluttajia.

Syksyltä keväälle siirtyneessä Suomi soi -musiikkiohjelmassa kuusi Suomen huippuartistia on tehnyt omista tärkeistä kappaleistaan kotimaisen version. Suomalainen musiikki-identiteetti pohjautui 1960–1980-luvuilla siihen, että lainattiin ulkomaalaisia kappaleita ja tehtiin niistä suomenkieliset versiot. Päätimme testata, miten nykypäivänä toimisi, jos kansainvälisiä hittibiisejä käännettäisiin suomeksi. Ja sehän toimii mahtavasti! Kappaleiden taustoista kuullaan myös isoja, merkityksellisiä tarinoita.

Päätimme testata, miten nykypäivänä toimisi, jos kansainvälisiä hittibiisejä käännettäisiin suomeksi. Ja sehän toimii mahtavasti!

Kotimaassa kehitetty formaatti on räätälöity Neloselle. Pystymme ainoana toimijana levittämään ohjelmabrändejä myös muille alustoille ja rakentamaan tätä kautta ohjelmailmiöitä suuremmiksi yleisön, tekijöiden ja mainostajien eduksi. Sanoma on tv-toimijana jopa globaalisti hyvin poikkeuksellinen. Meiltä löytyy saman sateenvarjon alta tv-kanavien ja Ruudun lisäksi lehtiä, radiokanavia, festivaaleja, levy-yhtiö ja Supla.

Viime kesän festivaaleilla saattoi törmätä esimerkiksi The Voice of Finland -karaokekonttiin, jossa pystyi laulamaan tiensä itse ohjelmaan. Näin ohjelmabrändi jalkautui konkreettisesti festarikävijän elämään. Diilin ja muutaman muunkin ohjelman ympärille on keväällä tulossa podcast, joten saamme ilmiöt kuulumaan myös Suplassa.

Jo kolmannelletoista kaudelleen starttaava The Voice of Finland jatkaa laadukkaan musiikkiviihteen lippulaivana. Valmentajatuoliin istahtaa vuosien tauon jälkeen Elastinen, joka on tuonut uuteen kauteen superhyvää energiaa. Kevään kaudella tullaan myös näkemään uudenlainen tapa, jolla laulajat pääsevät jatkoon.

Sanoman isolla markkinointikoneistolla viestin saa varmasti suomalaisten kuuluviin. Tätä hyödynnämme myös itse. Haluamme, että ohjelmissa on markkinointiherkkyyttä. Maksulliseen Ruutu+-palveluun tuli kesällä Erikoisjoukot, jonka markkinointikulmassa korostettiin, että kyseessä on Suomen rankin realityohjelma. Tämä lisäsi ohjelman kiinnostavuutta niin, että Erikoisjoukoista tuli maksullisuudestaan huolimatta kaikkien kotimaisten toimijoiden suoratoistoalustojen kesän katsotuin viihdeohjelma. Keväällä Erikoisjoukkoja voi seurata myös tv:n puolelta.

"Haluamme, että ohjelmissa on markkinointiherkkyyttä."

Katselun muutos perinteisestä lineaaritelevisiosta suoratoisto- ja videoalustoille on ollut todella nopeaa. Sanoma TV:ssä se on ollut jopa muita nopeampaa, koska meillä on nuorempia katsojia, jotka adaptoituvat katselun muutokseen nopeammin.

Esimerkiksi Farmin lineaarikatselu tv:ssä putosi viime keväänä, kun katsojat siirtyivät seuraamaan ohjelmaa Ruudusta. Ohjelman tavoittavuus kuitenkin lisääntyi 11 %.

Kuluttajalla on tulevaisuudessa vielä enemmän mahdollisuuksia katsoa globaaleja suoratoistopalveluita. Me haluamme löytää ohjelmistoon aina paikallisen, kiinnostavan kulman. Kotimaisena toimijana tunnemme suomalaisen katsojan parhaiten.

Me haluamme löytää ohjelmistoon aina paikallisen, kiinnostavan kulman.

Ohjelmistossa tulee myös tulevaisuudessa olemaan ohjelmia, joissa brändin on mahdollisuus päästä mukaan itse sisältöön, kuten esimerkiksi Diili, jossa brändit ovat luonteva osa sisältöä. Joukkueet kilpailevat tehtävissä, jotka rakentuvat kokonaan kaupallisen kumppanin ympärille. Selviytyjissä oli mukana Burger King. Tunnereaktio brändiä kohtaan oli valtava, kun kolme viikkoa niukalla ravinnolla eläneet kilpailijat saivat kuulla, että tehtävän palkintona on hampurilainen. 

Brändi voi olla myös mukana tekemässä itse ohjelmaa. Tästä on hyvänä esimerkkinä Remppa vai muutto Suomi, jonka kolme kumppania mahdollistivat sen, että ohjelma saatiin tehtyä. Juuri tämän kaltaisia katsojia kiinnostavia kumppanuuksia haluamme toteuttaa myös tulevaisuudessa. Uskallan todeta, että olemme brändiviihteen edelläkävijä Suomessa.  

Kirjoittaja vastaa Nelonen Median kotimaisten viihdeohjelmien hankinnasta ja tuotannosta.

Vaikuttavimmat tv-sisällöt, puhutuimmat ilmiöohjelmat, kirkkaimmat tähdet. Lue lisää: 

Mitä kaikkea on Sanoman Total TV?
Tutustu Sanoman TV:n ja videon erikoisratkaisuihin
Miksi Sanoma on markkinoijan ykkösvalinta?
Liittyvät artikkelit
Sini Hartikka artikkelikuva

Kuntamarkkinointia timanttisella yhteistyöllä

Kuntamarkkinointi, kuten markkinointi yleensäkin, on pitkäjänteistä tekemistä ja parhaat tulokset syntyvät silloin, kun yhteistyökumppanit oppivat toinen toisiltaan yhteisten projektien myötä, kirjoittaa Sini Hartikka. Miten tällaista yhteistä oppimista voi rakentaa?
Näkemyksiä markkinoinnista
Omakynä
Kuntamarkkinointia timanttisella yhteistyöllä