
Grand Effien voittanut poikkeuksellisen rohkea kampanja haastoi tuloksekkaasti kuntamarkkinoinnin konventiot.
Porisuhteella on tarkka syntymähetki.
”Saimme idean 7.4.2021, kun olimme suunnittelijaystäväni Tähtisen Antin kanssa Kaivopuiston rannassa puistobissellä. Sanaleikki parisuhde-porisuhde syntyi siinä tilanteessa. Pyöriteltiin myös poriamorioita ja porinvaihtoja ja keksittiin porisuhdeneuvoja”, kertoo markkinointitoimisto Staartin toimitusjohtaja Juuso Kemi.
Pian lähti puhelu näyttelijä Joonas Nordmanille.
”Olin tosi otettu, kun he ottivat minuun yhteyttä. Varmaan siihen vaikutti se, että olen Porista lähtöisin ja tehnyt porilaisia hahmoja aiemminkin”, Joonas Nordman sanoo.
Hommaa hauduteltiin kesän yli. Nordman tiesi heti, että tässä hän haluaa olla mukana.
”Idea oli inspiroiva, ja sanaleikki kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokas. Pyörittelin mielessäni erilaisia hahmoja. Ajattelin, että sen pitää toimia kahdella tavalla. Toisille se olisi vain hauska porilaishahmo ja asiaan vihkiytyneille mind-blowing imitaatio tunnetusta porilaisesta”, Nordman kuvailee.
Porisuhdeneuvojan esikuvaksi valikoitui Porin silloinen kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen.
”Olin heittänyt Aino-Maijan kanssa juttua monilla kokkareilla ja tiesin, että hän innostuu tästä. Hän antoi käytännössä vapaat kädet ja sai tuotokset nähtäväkseen samaa tahtia kuin kaikki muutkin”, Nordman kertoo.
Nordman valikoi Staartin tekemästä listasta aiheet ja alkoi työstää sketsien käsikirjoituksia.
”Itseäni ei jännittänyt yhtään niiden ulostulo, mutta ymmärsin, että mainonnan pojat ja Porin kaupungin edustajat viettivät vähän unettomia öitä. Toinen kausi oli jo sellainen, ettei tarvinnut tarkistuttaa keneltäkään mitään, vaan sai tehdä mitä haluaa. Projekti on todella hieno kaikin puolin.”
Juuso Kemin mukaan idean myynti Porin kaupungin markkinoinnille ja viestinnälle oli helppoa.
”He tekivät isomman työn, kun myivät sen kaupunginhallitukselle. Sulka hattuun heille siitä, että he ymmärsivät idean suuruuden. Kaupungin budjetissa ei ole sellaista riviä kuin mediabudjetti, ikävä kyllä. Siksi yritämme tehdä sellaista, joka lähtisi kiertämään ansaitun median kautta. Olemme aikaisemmin toteuttaneet esimerkiksi hajuveden Porille ja rakkauskirjeitä Porin nimissä. Porisuhde oli jatkumoa tälle linjalle ja osui maaliin aika täydellisesti. Aino-Maija Luukkoselle täytyy sanoa erityiskiitos, aivan upeata heittäytymistä ja uskallusta”, Kemi kiittää.
”Meitä ei todellakaan tarvinnut taivutella”, kulttuuri- ja viestintäjohtaja Anna Kyhä-Mantere vahvistaa. Hän toimi Porin kaupungin matkailu- ja markkinointiyksikön päällikkönä helmikuuhun 2022 saakka ja vastasi Porisuhde-kampanjan ensimmäisestä kaudesta.
”Idea jalostui yhteistyössä meidän kanssamme sellaiseksi, kuin se sitten näyttäytyi ulospäin. Luovan toimiston ja tilaajan yhteistyö on parhaimmillaan silloin, kun ei esitellä valmiita ratkaisuja vaan tehdään yhdessä. Meillä on ollut Staartin kanssa monen vuoden yhteistyö, mikä on onnistumisessa ratkaisevaa.”
Tiina Lehtonen otti vastaan matkailu- ja markkinointiyksikön päällikön viitan vuoden 2022 maaliskuun alusta ja sai vastuulleen Porisuhde-kampanjan toisen kauden.
”Ratkaisevaa on tosiaan luottamus ja se, että tunnemme toisemme sekä brändin, jota viemme yhdessä eteenpäin. Tällä tavoin voidaan synnyttää supertoteutuksia, jollaiseksi tämä osoittautui”, Lehtonen iloitsee.
Alun perin Porisuhteen piti päättyä ensimmäiseen kauteen. Viraaliksi päätyneen kampanjan uusia jaksoja kaipailtiin sen verran paljon, että matkan varrella tehtiin nopeita ratkaisuja ja polkaistiin käytiin kakkoskausi. Myös jatkojen ilmestystahtia tihennettiin.
”Tällä hetkellä ei ehkä ole näköpiirissä kansallisesti tai globaalisti mitään suurta ilon aihetta. Huumorin tarve ei kuitenkaan ole kadonnut mihinkään. Ihmiset tarvitsevat sitä aina”, Joonas Nordman summaa.
Kuva: Porisuhteen tekijätiimi iloitsee voitosta Effie-gaalassa. Kuvan on ottanut Petri Mast.
Katso myös:
Luukkoselle haettiin seuraajaa Hesarin etusivulla

Neljä hyvää syytä valita Sanoman uutismedia

IS on myös syventävien sisältöjen koti
